Wat is een goed budget voor een YouTube gaming setup?

Ik wilde graag een YouTube game kanaal beginnen en wil goed beginnen met een PC, monitor, toetsenbord, muis en speakers/headphones. Ik heb alleen geen idee wat ik moet halen en wat een maximale prijs zal zijn. Iemand goede ideeën voor enige van de bovengenoemde producten?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Games
4.9K

Antwoorden (1)

als je wilt gamen zou ik voor een pc gaan met een budget rond de 750 euro (of hoger, dan heb je wat meer speling in het uitkiezen van componenten). Met dit bedrag kun je een fatsoenlijke computer bouwen met een goede processor, ongeveer 16gb ram en een goede videokaart. Mocht je hier vragen over hebben, zet het vooral in de reacties...

monitor is afhankelijk van wat je zelf belangrijk vind. voor gamen is 1080p display echt geen overbodige luxe en het mooiste zou zelfs 4k zijn, maar deze gaan al gauw richting de 400 euro. een goede monitor ligt rond de 250/275 euro, dus gemiddeld 262,50

qua speakers zou ik een standaard 2,1 geluidssetje aanraden. je ziet wel eens bij bekende youtube kanalen zoals Austin Evans, dat ze van die studio monitoren halen. deze zijn natuurlijk erg mooi en hebben ook geweldig geluid, maar kosten al gauw 175 euro per speaker. Een fatsoenlijk setje met een goede subwoofer en speakers (zelf vind ik de trust tytan 2.1 een goede set, maar hier zijn de meningen over verdeeld. een speakersetje vind je dus voor ongeveer 75 euro ruim genomen.

Een headphone is gewoon echt zelf een keer naar de mediamarkt of bcc gaan en uittesten, kosten; ongeveer 50 a 75 euro (dat is inclusief microfoon)

Keyboard en muis (voor gamen zou ik voor mechanisch gaan, en tip; razer zijn wel goed, maar je betaalt net zoals bij apple voor het merk. dus kijk even wat voor toetsenbord je koopt. hetzelfde geld voor een muis. een toetsenbord kost ongeveer 80 euro en muis rond de 45, dus samen 125 euro

daarnaast zijn voor de uitstraling van je setup (ik weet niet of je ook wil gaan streamen) led strips op de achtergrond wel mooi. deze kosten vrijwel niets, ik geloof 25 euro bij de ikea, onder de naam Dioder.

als we alle kosten bij elkaar optellen, dan komen we op een minimum bedrag van €1287,50. dit is dan ook het minimum bedrag. toch zou ik persoonlijk nog 112,50 (dus naar de €1400 euro sparen, zodat je eventueel nog iets meer kan investeren in design van bureau, extra of betere onderdelen voor je zelfbouw-pc en eventueel een betere monitor

dus conclusie; ik zou uitgaan van een bedrag van 1400 euro, als je met helemaal niets begint.

mocht je vragen hebben, zet het in de reacties

Toegevoegd na 4 minuten:
sorry trouwens voor de meerdere malen vergeten afsluithaakjes in het antwoord :)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben het grotendeels een met wat je zegt behalve de pc voor €750. Als je wilt gaan youtuben of gaan streamen heb je aardig wat rekenkracht nodig om alle taken tegelijk uit te voeren en te editen dus een goede processor zoals de i5 6600K en i76700K (beste om te editen en gamen) zijn echt geen overbodige luxe en deze kosten al snel €250-350. Een goede videokaart om alle (nieuwe AAA) games met minimaal 60fps in 1080 te spelen is ook niet heel goedkoop zo ben je voor een GTX 1060 of 1070 ook tussen de € 350-500 kwijt. dan heb je de rest van de onderdelen nog... Moederbord, RAM, koeler, PSU, SSD/HDD(best beide). Dus laten we zeggen dat voor een echte goede youtube/twitch setup je het best een range omhoog kan gaan voor jezelf en je kijkers. dus ongeveer naar de €1200-1500 voor alleen de PC. Begrijp me niet verkeerd het is allemaal mogelijk op een PC van €750 maar voor jou en je kijkers is een range omhoog echt beter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de informatie. Ik zal dit zeker gaan gebruiken ;)