waarom komen er voor de ps vita bijna alleen 2d games uit?

hallo mensen,

ik heb een ps vita, maar ben een beetje teleurgesteld over de games die er voor uitkomen, er komen alleen van die "mobiele spelletjes" op uit, waarom komen er (bijna) geen andere goeie games op uit? ik bedoel: de hardware is er wel, dat hebben we gemerkt met assassin's creed, FIFA en nfs most-wanted. waarom komen er geen games uit als op de psp? ik mis games als bijv. gta, ace combat, wwe, ufc en noem maar op! misschien zijn dit allemaal maar games die naar mijn mening goed zijn, maar er komen helemaal geen "moderne" games uit, geen 3d, waarom komen zulke games niet uit voor de ps vita?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Games
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was er niet net een nieuwe final fantasy voor de psvita uitgekomen?

Antwoorden (1)

Hey Ruben,
Er is natuurlijk geen sluitend antwoord op je vraag, maar er zijn twee dingen die een sterke invloed hebben. De Vita kende een minder dan ideale launch, met weinig toptitels (uncharted schiet me als enige binnen), veel concurrentie van Nintendo qua handhelds en een massale verschuiving naar mobile gaming op telefoons. Daardoor was het apparaat vanaf het begin al vrij oninteressant voor ontwikkelaars om games voor te maken, want er waren simpelweg niet genoeg consumenten die een Vita hadden. Omdat je een game niet in een middag maakt kan zoiets een ontzettend lange nasleep hebben, en het heeft ook iets van een vicieuze cirkel: er worden geen grote games gemaakt voor de Vita omdat het platform niet breed gedragen is, en daardoor zal het platform ook niet breder gedragen worden.
Een tweede punt verklaart de games: Sony heeft duidelijk te kennen gegeven dat ze zich erg richten op indie-ontwikkelaars. Voor de vaak wat eenvoudigere, goedkope games die uit kleine studio's komen is een apparaat als de Vita erg geschikt. Dat heeft wel tot gevolg dat een erg groot deel van het aanbod kleinere games is.
Dat gezegd hebbende, ik ben niet ontevreden over mijn Vita. Ik heb een brede catalogus kleinere en grotere games om te spelen via Playstation Plus. Ik weet ook dat de sterke titels voor de PSP lang op zich lieten wachten en dat soort geschiedenis herhaalt vaak. Daarnaast gaf de release van het geweldige Killzone: Mercenary een tijdje terug me ook weer vertrouwen. Ik zou het gewoon afwachten.