Mag je als 16jarige 18+ spellen kopen?

Volgens de wet is het:

'Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die een afbeelding of voorwerp, of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar, verstrekt, aanbiedt of vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar.'

Ik wordt echter als 16jarige vaak geweigerd als ik probeer 18+ spellen te kopen. Zou dit moeten kunnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Games
9.5K

Het beste antwoord

Officieel mag een 16 jarige helaas geen 18+ spel kopen

Bron:
PEGI en de wet
Volgens de wet mogen games niet verkocht worden aan kinderen die jonger zijn dan de leeftijdsgrens van de game. Bij twijfel over de leeftijd van een kind mogen winkelmedewerkers hiernaar vragen en kunnen ze de verkoop of verhuur weigeren. Bij games met een leeftijdsgrens van 16 of 18 jaar wordt extra scherp opgelet en kan ook om legitimatie worden gevraagd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks voor het antwoord, en vooral dat je er een bron bij doet :).

Andere antwoorden (3)

Neen, als 16-jarige mag je geen 18+ spellen kopen. En het is heel goed dat de winkeliers jou weigeren tot verkoop als je toch 18+ spellen wilt kopen. Die leeftijdsgrenzen zijn er niet voor niks, evenzo dat je niet een 9-jarige zwalkend over straat wilt ziet lopen met een fles whiskey!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 16jarige die een spel speelt met een beetje geweld is wel heel iets anders dan een 9jarige die sterke drank drinkt. Daarnaast zijn er genoeg manieren om toch aan de spellen te komen. De vraag was er vooral omdat het redelijk vermoeiend is iedere keer m'n ouders mee te slepen. Ik heb trouwens ook nog nooit een school overhoop geschoten, dus zo erg zullen die spellen niet zijn ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bestel het spel online dan mennoboxx.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet waar, in Nederland geld het hoogste verkoopverbod op 16+ dus een spel waar 18 opstaat mag je als 16 jarige kopen. Ik zal de bron nog even later toevoegen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wacht nog steeds Unofficial.....
Weet je wat het is met dit soort dingen: je MAG het misschien officieel niet kopen als je een bepaalde leeftijd hebt, maar je kan wel andere mensen dit voor laten kopen. En als je bij iemand thuis bent die een spel heeft met een bepaalde leeftijdsgrens en jij speelt dat spel gewoon, dan is er ook geen enkele wet die zegt dat jij dat spel niet mag spelen.

want DAT is namelijk niet verboden. De wet zegt dat je het niet mag KOPEN, maar over het GEBRUIK ervan wordt weinig gezegd! Er komt toch echt geen politie-agent voor je deur omdat jij dat spel speelt, of omdat je bijvoorbeeld rookt, of drank drinkt!

net zoals je als 14 jarige geen sigaretten mag kopen, maar er nergens staat dat het verboden is om als 14 jarige die zooi te roken, laat staan dat het verboden is als iemand van boven de 16, 18 die pakjes koopt en het aan dat 14 jarige kind geeft... of als dat kind eenS wat sigaretten pakt bij ma-lief of pa-lief zijn of haar pakje sigaretten, of simpelweg aanneemt van een ande

dat is net als met drank: je mag het niet kopen, je mag het niet op straat op drinken, (dat mag sowieso al niet)... maar je mag het wel drinken thuis of bij vrienden, als je het krijgt van een ander... of als het wordt toegestaan dat je het mag drinken (lees vrienden / familie).

het gaat uiteindelijk om te voorkomen dat mensen roken, geweldadige games spelen en teveel alcohol binnen krijgen, maar echt voorkomen kan je het NOOIT...

.... dus uiteindelijk is de conclusie: als je iemand zo gek kan krijgen dat die het voor jou koopt, dan mag het wel. Want dát is niet verboden. Iemand ouder van 18 mag het wel kopen met jouw geld, en dan aan jou geven... En er komt toch echt geen agent aan je voordeur kloppen om te kijken of jij dat spel speelt ja of nee...

Dat is het lullige van de wet: na je 18e mag je alles, zolang je je maar aan de regels houdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind drank en roken eerlijk gezegd minder erg dan videospellen, aangezien videospellen niet direct slecht voor je gezondheid zijn. Je hebt ook gelijk over dat ik het gewoon kan spelen. Mijn enige probleem was dat ik m'n pa niet altijd overal heen wil slepen ;p
Nee, je mag dit niet kopen. Daarom zijn ze 18+ en geen 16+. Wat je wel kan doen is een willekeurig persoon aanspreken die toch in die buurt is, en hem vragen of ie voor een euro meer dat spel wil halen.