Is er een relatie tussen computergames en toenemende agressie in de maatschappij?

Er lopen scholieren met wapens rond alsof dat nodig is om te overleven. In het verkeer neemt de agressie toe, men gunt elkaar de ruimte niet meer.
De vraag die ik hierover heb is of dit wordt veroorzaakt door computergames waar men een zich andere normen aanleert, waarna de andere normen worden gekopieerd naar het dagelijkse leven.

14 jaar geleden
in: Games
1.4K

Het beste antwoord

Het geweld wordt de jeugd tegenwoordig met de paplepel ingegoten.de tijd dat je zelf een voorstelling van geweld moest maken,is niet meer.
vroeger nog niet eens zo lang geleden,las je een boek,en liet je gedachten hierover gaan,maakte zelf voorstellingen van hoe het geweld er in jou gedachten uitzag,nu wordt het je voorgeschoteld,op de pc.
het wordt langzaam aan iets normaals voor de jeugd,men neemt het over,onbewust.misschien onbedoeld,maar het hoort erbij,op de pc.en het heeft voor sommige wel degelijk een doorwerking naar de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk wel dat er een relatie tussen ligt. Zijn de games niet het gevolg van het gebruik van de computer en de individualisering van deze maatschappij? We hebben niet meer zo veel voor elkaar over en ieder trekt zich terug in zijn eigen privé, blijf van mij af, kom niet aan mij.
Ik denk we met z'n allen bang zijn. Misschien niet bewust, maar het bepaalt je.
Het is toch ook allemaal erg onzeker? Misschien zijn de games wel een uiting van deze angst, je hanteert je angst hiermee. Of vind je dit te ver doorgedacht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een trend is en het zal toch een combinatie zijn van allerlei factoren. Voor nu zeg ik ja, voor de toekomst zeg ik nee, geen issue, heeft te maken met de nieuwe]igheid van computers en dat men nog niet goed weet hoe er mee om te gaan terwijl het bijna kan gezien worden als een zesde zintuig. Het kan veel meer dan wij alleen kunnen en hoe ga je daar mee om. oorlogje spelen an sich is van alle tijden moet alleen nog zijn plek krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger waren het de stripboeken, toen de film en nu de computergames en zo al het altijd wel zo blijven.
Maar ik denk dat het er zeker wel mee te maken heeft, schreeuwen, schieten , moorden en vernielen worden zo als normaal beschouwd, teminste wel voor een kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks dat we tegenwoordig met meer mensen op een kluitje leven, is de maatschappij tegenwoordig een heel stuk veiliger dan pakweg 150 jaar geleden of zo. Ook als je criminaliteitscijfers gaat vergelijken met 50 jaar geleden doen we het tegenwoordig beter.

Japan, een van de landen met de grootste percentage gamers, is tevens een van de minst criminele landen ter wereld. Amerika is een van de meest criminele landen ter wereld. In beide landen zijn computerspellen wijdverspreid, maar er zijn tevens grote verschillen. Bijvoorbeeld in wapenwetgeving.

In West-Europa zijn criminaliteitscijfers met de stijging van de welvaart afgenomen ondanks in het verleden "negatieve" invloeden als rock-'n-roll, ontkerkelijking, actie- en pornofilms, en computerspellen.

Als jongeren dingen doen en "geïnspireerd zijn door computerspellen", zijn ze misschien wel hun spellen aan het nabootsen, maar er is meestal meer aan de hand dan alleen het feit dat ze gamers zijn. Echter, problemen thuis is voor sensatie-journalisten natuurlijk een heel stuk minder aantrekkelijk.

Oh, en de media zijn er ook niet bepaald gewelddadiger op geworden. Oude literatuur is ook niet bepaald rozengeur en manenschijn. Conflict doet het nou eenmaal goed in entertainment, da's van alle tijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die is er... En ook gewelddadige tekenfilms ook... en ook opruiende politici ook... (nee ik noem geen namen) en ook lullige domme regeltjes ook...

Dus niet alleen computergames...

Het wordt verboden om iets verkeerds te doen... Daar gaat het heen... Dus je krijgt een boete voor 6 kilometer te hard rijden en daarboven op een boete omdat je de wet overtreden hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijns inziens is er idd een verband tussen de agressie opwekkende games en de agressie die men tegenwoordig ten toon spreidt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger waren het de stripboeken, toen de films en nu de games. Wacht dacht je van de relatie tussen alcohol en drugs, werkeloosheid, etc. Een echt oorzakelijk verband is nog nooit bewezen. Melk drinken en dan een moord plegen is ook nog nooit onderzocht nog bewezen! Meestal is het een combinatie van factoren.