Een complete uitleg is te vinden op onderstaande link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het zijn niet de lepels die buigen, het is de wereld eromheen.

Toegevoegd op 18-05-2009 14:02:13
Spoon boy: Do not try and bend the spoon. That's impossible. Instead... only try to realize the truth.
Neo: What truth?
Spoon boy: There is no spoon.
Neo: There is no spoon?
Spoon boy: Then you'll see, that it is not the spoon that bends, it is only yourself.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet heeft hij hier 2 truckjes voor. Het is immidels vastgesteld dat het niet zijn gedachte zijn die de lepels doen buigen hij gebuikt truckjes
Truck 1: Hij maakt gebruik van een fenomeen genaamd metaalmoeheid. Metaal heeft de nare eigenschap als het vaak word vervormd dat het steeds slapper wordt tot het op een gegeven moment compleet faalt. Nu kan je hier heel makkelijk gebruik van maken bij het buigen van lepels je kan het zelf thuis doen. Je buigt de lepel heel vaak heen en weer tot het op een gegeven moment erg makkelijk word om hem te buigen. Vervolgens buig je hem weer recht en wrijf je over de zwakke plek. Dit zorgt voor miniscule buigingen die uiteindelijk er voor zorgen dat de lepen buigt en op een gegeven moment zelfs afbreekt.
Truck 2: is een optische illusie. In feite buigt hij de lepel helemaal niet. De lepel is van te voren al voorgebogen. Hij verbergt de hendel in zijn hand en beweegt het langzaam steeds verder zodat het lijkt alsof hij buigt terwijl dit niet zo is. Hieronder een leuk James Randi filmpje dat de nepperij van Uri laat zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Metaalmoeiheid. Nu heb ik op de HTS bij materiaalkunde geleerd, dat een metaal bij buigen *harder* wordt, en daarbij ook bros, waardoor het sneller breekt. Dus zeker niet elastisch, zoals jij hier beschrijft. Ik vind je antwoord dan ook leuk bij elkaar gezocht, maar het raakt zo kant noch wal, er is geen metaal dat na 100x buigen elastisch als rubber wordt. Neem maar eens een paperclip, buig die en paar keer, en probeer 'm weer recht te krijgen. Dat is min of meer onmogelijk, hij buigt namelijk altijd naast het oude buigpunt, omdat door het buigen het metaal harder is geworden. Na een paar keer breekt het dan, omdat dan alle kracht op het geharde metaal terecht komt. Dit harder worden kan weer worden hersteld door het metaal tot tegen het smeltpunt te verhitten, zoals een smid dit vroeger deed. Dan kun je het metaal wel zonder kwaliteitsverlies vervormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet wat ze bij de HTS je allemaal geleerd hebben. Ik ben geen metaal specialist maar metaalmoeheid is het gevolg van kleine breukjes die op microscopisch niveau ontstaan door wisselende spanningen op het metaal. Dit zorgt dat de spanning van de metaal minder wordt. Voor zover metaal harden word als het verbuigt daar heb ik nog nooit van gehoord. Het is wel zo dat botten beschadigd worden dat ze harder worden. Dit komt omdat bij het hersel de dichtheid van het bot word vergroot. Dit is ook de enige manier waarop iets harder kan worden is dat de dichtheid groter word. Als je metaal buigt veranderd er niets in de dichtheid. Ik zou zeggen kijk naar het filmpje dat ik heb bijgevoegd daar zie je het fenomeen. Probeer het uit op lepels ik heb het gedaan het metaal word geenzins harder juist elastischer. Kritiek vind ik prima maar dan moet het wel gerechtvaardigd zijn!
Lees de onderstaande link maar eens goed door dan weet je hoe het wel zit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Metaalmoeheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd; metaal wordt lokaal harder wanneer je het buigt. Dat kan iedere werktuigbouwer je vertellen en is een heel fundamenteel stukje metaal leer.
Als je dat niet gelooft moet je eens met een HBO of universitair werktuigbouwkundige gaan praten. Die zouden het haarfijn uit moeten kunnen leggen. (nou ja; in zoverre als de gemiddelde werktuigbouwer het concept van 'haarfijn' snapt :) ze zijn doorgaans niet echt subtiel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat Uri daar _trucks_ voor gebruikt; die zijn wat groot (zelfs voor hem). Maar dat hij _trucs_ gebruikt is zeker. :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed dat je dat even liet zien. Can't help it. Ik ben dyscelt dus ik mach verkeeet spelen.
Volgens onderstaande bron is het gewoon een kwestie van het publiek afleiden en de lepel buigen door er kracht op uit te oefenen, net zoals jij en ik ook zouden doen als we een lepel zouden moeten buigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met zijn handen - dus niet met zijn 'denkkracht'. Hij's geen 'mastermind' maar een masteroplichter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zo n 30 jaar geleden meegedaan met Geller die ons begeleidde op tv. De eetlepel die ik in m'n hand had boog alsof ik er nauwelijks op hoefde te duwen. Het is opperste concentratie en weten dat jij macht hebt over materie. Er zaten getuigen bij en mijn man heeft in de bankschroef de lepel weer recht gekregen met een kronkel in de steel die er niet meer uit ging. De antwoorden dat het trucs en fake is zijn dus totale onzin.