Is het goed om niet na te denken over keuzen die je maakt, omdat je toch wel dood gaat?

Wat maakt het uit dat je mensen/organisaties tegen je in het harnas jaagt als je toch wel dood gaat en niemand je dan nog wat kan doen/het wat kan schelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik niet gelovig zou zijn, dan zou ik met hetzelfde afvragen denk ik.

Antwoorden (8)

Nee. Voor je dood gaat heb je eerst nog 80 jaar te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je eigen gevoel, je geweten. Datzelfde leidde ertoe dat je deze vraag stelde.

Toegevoegd na 53 seconden:
En buiten dat is 't gewoon niet handig, want boze mensen doen meestal geen plezier, tevreden mensen wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je denkt na over de zin van het bestaan. En je vraagt je af of het zinloos is, omdat we toch allemaal dood gaan.

Ik kreeg van iemand, lang geleden het volgende gedichtje:

tussen de donkerte
bij het naderen
van onze geboorte

en het einde
van onze laatste
ademhaling
is er licht

de sterkte daarvan
bepaal je zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de enige zekerheid die je hebt als je word geboren is dat je ook weer eens dood gaat, maar in die tussen liggende periode is de keuze aan jou hoe jij je leven inhoud geeft dus.. je kan kiezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra je een keuze maakt heb je er over gedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de ETHIEK zijn verschillende stromingen die een antwoord proberen te geven op deze vraag. Een van die stromingen, het Consequentialisme, dat je bij je gedragingen moet denken aan de reacties die het gedrag uitlokt. De stroming die o.a. Aristoteles aanhing, genaamd Deontologie, beweerde dat je je moest gedragen naar eigen inzicht, en dat je je niet moet laten leiden door de gevolgen van jouw gedrag.
Burgers zullen je altijd aanraden het Consequentialisme te volgen terwijl meer creatieve en liberale mensen jou zullen aanraden om de Deontologie te volgen. Beide gedragingen zijn even goed of slecht. Dus doe wat jou het beste lijkt, maar pas je vooral niet te snel aan aan jouw omgeving. Je gaat inderdaad wel dood, misschien met wat meer of minder vijanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat maakt wel uit maar dan moet je ook inzien hoe het leven een beetje in elkaar zit .Als je het zo ziet als jij dan maakt het inderdaad niet uit .

Je heb een lichaam en een ziel en een geest laten we het houden op die ziel dat is jou ware zijn.
Jou lichaam dat ben jij niet dat is eigenlijk het voertuig van die ziel. Dat lichaam is op een gegeven moment op en sterft maar die ziel sterft niet die leeft oneindig .
Die ziel is hier op deze aarde om te leren en dat leren heeft niet helemaal met goed en fout te maken maar wel met positieven en negatieven energie.
Je wordt steeds voor de keus gesteld de weg te kiezen van twijfel en angst of van liefde en vertrouwen.

Je moet proberen je angst en heb zucht te helen.
Dan zul je jezelf heel prettig gaan voelen .
Als mensen boos of lelijk doen tegen een ander of agressief zegt dat alleen maar alles over diegene zelf .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat men juist leeft om te leren van de keuzes die men maakt. En leren doe o.a. je door na te denken.

Het is een beetje hetzelfde als leren van je fouten. Wil je leren van je fouten zul je toch moeten nadenken over de keuzes die geleid hebben tot deze fout en daar zul je toch lering uit moeten trekken om niet dezelfde fout nog eens te maken.

Niet nadenken maakt je in elk geval niet slimmer of bewuster.