God schiep een man en een vrouw. Kregen zonen. Hoe kan er dan een hele mensheid ontstaan zonder incest te plegen ?

Dit vraagt mijn dochtertje aan mij. Zij zit op een christelijke school waar de Bijbel aangehaald word. Ikzelf geloof niet in de Bijbel. Hoe moet ik hierop antwoorden?
ik heb al gezegd dat ze het op school moet vragen , maar daar geven ze geen antwoord op deze vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag is al vaker gesteld. http://www.goeievraag.nl/vraag/adam-eva-verhaal-klopt-allen.53954
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens, maar zo staat het vol die incest dingen in de bijbel zoals ook de nakomelingen van Noach (Genesis 7:23) of Lot's dochters (Genesis 19:32). Je vader dronken voeren om met hem naar bed te gaan. Of (Lev 20:17) "Wanneer iemand met zijn zuster trouwt, of ze nu de dochter van zijn vader of van zijn moeder is, en zij dus met elkaar gemeenschap hebben, is dat een schanddaad en zullen beiden publiekelijk uitgestoten worden. Zo iemand heeft gemeenschap gehad met zijn zuster en moet de gevolgen van zijn zonde dragen." Toch huwt Abraham de dochter van zijn vader en blijft god's favoriet. WTF?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed zo loenie..
dat vroeg ik mij ook af
en ik vind het een vreemde vraag van een kind van 8 jaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een uitleg over waarom ze op een schristelijke school zit. Het is een hele goede school en op loopafstand. Ik vind het ook belangrijk dat ze zich zelf kan ontwikkelen door verschillende "geloven "te leren kennen. Zo kan ze zelf kiezen waar ze in wil geloven en waarin niet. Dat van Adam en Eva gelooft ze dus niet en ook dat Jezus opgestaan is dat gelooft ze ook niet. Wel gelooft ze in een God. Op die manier leert ze ook weer heel veel , doordat ze vragen stelt over de Bijbel. Ze stelt ook vragen over andere geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch even een vraagje... als je zelf niet in De Bijbel gelooft, waarom doe je dan jouw kind op een christelijke school? Omdat dit dichterbij is ofzo? Tjah... dan zul je de Bijbelse verhalen daar toch echt op de koop moeten toenemen. Wij deden namelijk net andersom: Wij geloofden wèl in de Bijbel, maar hebben onze kinderen met opzet naar een Openbare school gedaan (die een stuk verder weg lag dan de christelijke vlak bij ons huis), omdat wij ze vrij wilden laten in hun eigen keuze en omdat wij wilden dat ze ook van de rest van de wereld, religies, opvattingen wat zouden meekrijgen zodat zij daar later hun eigen keuze uit konden maken. Dat vindt ik dan wel weer jammer om altijd de geijkte antwoorden te lezen wanneer het over het gelooof gaat en dat mensen niet weten hoe snel ze daar tegenaan moeten trappen terwijl dit lang niet altijd het geval is zoals ze zelf menen te weten. (Dat laatste gaat overigens over de voorspelbare antwoorden die ik hieronder alweer las, en niet om jouw vraag).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PS. En wij zijn daarin overigens niet de enigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En om mijn reactie nog even toe te lichten: Onze toenmalige buren van twee huizen verderop die deden hun kind wèl naar die bewuste dichtbijgelegen christelijke school. Met het gevolg dat ze de slaapkamerdeur uit dat kindje z'n kamer hebben moeten halen omdat die doodsbang was voor Jezus ("want die ziet je als je slaapt (al wordt dit dus niet zo bedoeld)". Maar denk je dat ze daarom hun kind naar een andere school deden? Nee, want nu konden de kids zèlf smorgens hun fietsje pakken en zelf naar en van school komen. Daar waar ik mijn kids nog weg heb gebracht tot groep 8 omdat ze voor die openbare school over een levensgevaarlijke weg moesten met heel veel vracht- en werkverkeer. Het is maar net waar je principes liggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zitten we toch redelijk op 1 lijn, gezien mijn reactie boven jouw reactie. Mijn principes liggen bij een goed onderwijs en dat een kind een eigen mening mag vormen wat onder andere geloof(geloven) betreft. Daardoor krijg ik dus met vragen te maken waar ik niet altijd een antwoord op weet. Ik neem aan dat jullie dat ook ervaren hebben door jullie kind op een niet christelijke school te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vraag is iets anders. Namelijk niet 'waarom doe je je kind naar een christelijke school', maar: Als je graag wilt dat je kind zich kan ontwikkelen door verschillende geloven te leren kennen, waarom stuur je haar dan naar een school waar ze duidelijk alleen met één specifiek geloof in aanraking komt, en waar geen antwoord wordt gegeven op haar vragen over geloof zodra die een beetje kritisch worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vindt het een raar verhaal:
1. Waarom zouden niet gelovige mensen hun kind naar een christelijke school sturen als de ouders en de kinderen niet geloven?
Je stuurt je kind toch ook niet naar een moskee omdat die dichterbij is dan een kerk? 2. Ik kan bijna niet geloven dat een klein kind hier al over nadenkt zeker niet op een basisschool. En een kind zal een vraag niet zo snel een vraag zo formuleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-een christelijke basisschool-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 Mijn ouders zijn niet gelovig, maar ik ben naar katholieke scholen gegaan. Dat komt wel vaker voor. 2. Ik stelde op die leeftijd ook zulke vragen, geen idee waarom dat niet normaal zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat wel meer kinderen van 9 jaar zich bij zo'n verhaal afvragen waar de andere mensen dan vandaan komen hoor, ik vind het helemaal geen rare vraag. Ja niet deze formulering met het woord incest natuurlijk, maar inhoudelijk wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even over schoolkeuze: je kunt principieel zijn en zeggen dat je kind alleen naar een openbare school mag als je zelf niet gelovig bent. Je kunt ook kijken naar de behoeftes van je kind, en bedenken dat het toch wel erg fijn is als je kind vriendjes en vriendinnetjes op loopafstand zal hebben, zelfstandigheid leert door zelf naar school te gaan en goed onderwijs krijgt waar dan weliswaar thuis soms wat extra uitleg bij moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bijbelse verslag geeft inderdaad te kennen dat Kaïn met een van zijn zusters (Gen. 4:17; 5:4), of misschien met een nicht van hem, trouwde, en dat Abram met zijn halfzuster trouwde (Gen. 20:12)
Maar later werden zulke echtverbintenissen in de via Mozes gegeven Wet uitdrukkelijk verboden (Lev. 18:9, 11).
God schiep Adam en Eva volmaakt en het lag in zijn voornemen besloten dat alle mensen van hen zouden afstammen (Gen. 1:28; 3:20). Het ligt voor de hand dat er, vooral in de eerste paar generaties, enkele huwelijken tussen naaste bloedverwanten gesloten zouden worden. Ook nadat de zonde haar intrede had gedaan, bestond er in de eerste generaties betrekkelijk weinig gevaar dat kinderen uitgesproken misvormingen zouden vertonen, omdat het mensdom veel dichter bij de volmaaktheid stond die Adam en Eva bezaten.
Dit wordt bevestigd door de lange levensduur van de mensen destijds. (Zie Genesis 5:3-8; 25:7.) Doch ongeveer 2500 jaar nadat Adam een zondaar was geworden, verbood God huwelijken tussen naaste bloedverwanten. Dit gebeurde om de nakomelingen te beschermen en het bracht de seksuele moraliteit van Gods dienstknechten op een hoger peil dan dat van de mensen rondom hen, die zich toen met allerlei verdorven praktijken bezighielden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er niet om of dit kind naar 'n christelijke school kan/mag ja of de neej.. Het gaat hier om een vraag waar 'n antwoord voor nodig is!
Laat mensen toch 'ns in hun waarde.
Als Dropje 't prettig vindt dat haar kind wat bijgeschoold wordt over religie.. nou prima toch?
Dropje kan 't kind niet vertellen hoe het zit, de school ook niet dus geef gewoon antwoord ipv Dropje te oordelen op de schoolkeuze!
Sorry, moest er ff uit..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Wijdan !
Op een school hoor je allerlei dingen te leren. Ook normen, waarden en culturen en geloven. Er bestaat nu eenmaal geen school die dit allemaal kan leren.(in ieder geval niet hier in de buurt) Ik vind het heel belangrijk dat mijn kind niet in een hokje gestopt (bijvoorbeeld christelijk, moslim, atheist of wat dan ook)word en dat ze zichzelf kan ontwikkelen en kan zijn en ontdekken wie ze is. Door de jaren heen zal ze daar achter komen net als dat ik nu nog steeds leer.
Omdat het zo'n nieuwsgierig kind is komt ze met de "vreemdste" vragen. En ja...dan heb ik als moeder wel eens hulp van jullie nodig om een goed antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf op een christelijke school gezeten en daar werd en ook andere geloven uitbundige uitgelicht zonder afkraken of bekritiseren, wat vaak werd afgesloten met "dit is wat zij geloven, dit is wat wij geloven" en dan een koppeling naar het christendom. Ik geloof meer in een beetje van beiden. Ja Adam en Eva waren de perfecte mensen geschapen door een goddelijke macht, maar de aarde bestond al veel langer voordat goddelijke machten het licht aandeden. In die miljoenen jaren waren er ook al mensen ontwikkelt vanuit ?->vis->aap->mens. Dit vormde de inspiratie voor Adam en Eva. Alleen de mensapen waren niet de meest mooie mensen (ze stamden ja af van apen) en daardoor besloot goddelijke macht ze mooier te maken. Dus vanaf het moment dat Adam en Eva het paradijs verlieten, kwamen zij in contact met de "evolutiemensen" en zo heb je alle verhalen, zonder incest ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kom dr maar in , Koolwitje................

Het beste antwoord

Volgens de bijbel trouwde Kaïn een vrouw van een ander volk. Conclusie: het scheppingsverhaal gaat over het ontstaan van het joodse volk, niet over het ontstaan van de mensheid. Als er een ander volk was, waren er immers al mensen.

En verder kun je je dochter natuurlijk gerust zeggen dat je niet gelooft dat het echt zo is gebeurd als in het verhaal, dat mensen dit heel lang geleden hebben verzonnen als mooi verhaal over waar ze vandaan kwamen, omdat ze zelf niet wisten hoe het echt zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (41)

Dat kan ook niet. Daaraan kun je zien dat de bijbel veel sprookjes bevat. Dat boek is niet bedoeld voor kritische mensen.
Je moet gewoon eerlijk zijn tegen je kind en zeggen dat je het ook niet gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bijbel bevat geen sprookjes, ik vind het ook erg triest dat je dat zegt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ambertje: dit is iets dat je niet jong genoeg kunt leren: niet iedereen deelt jouw geloof. Voor degenen die jouw geloof niet delen, staat jouw heilige boek vol met sprookjes. Leer er maar mee omgaan, want in de echte wereld kun je niet op ongelovigen en anders-gelovigen reageren door op een minduimpje te klikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou graag beargumentatie van ambertje zien.
De Bijbel bevat wel degelijk veel sprookjes. Mijn 'oma' (eerst oppas, nu 3e oma) heeft haar leven aan God en de Bijbel gewijd door non te worden. Ze is intelligent en kritisch. Ook zij vindt de Bijbel een prachtig boek, maar weet dat het veelal fictie is. Ze vertelde er graag verhalen uit, maar als wij vragen hadden, beantwoordde ze die eerlijk en was het vaak van 'nee, echte engeltjes bestaan niet' en 'niemand kan over water lopen, ook Jezus niet'.
Dat bewonder ik nog steeds aan mijn oma. Ze gebruikt haar geloof, en dus de Bijbel, om een goed mens te zijn, maar volgt niet zomaar precies wat een ander geschreven heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is mn eigen mening en het boeit me niet wat jullie er van vinden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, dat is nou precies wat ik bedoel, Ambertje. Je zit nu veilig anoniem achter je computer, en komt dus ook weg met dit soort reacties. Maar in de echte wereld zul je op een normale manier moeten leren omgaan met mensen die jouw geloof niet delen en die óók het recht hebben om hun eigen mening te uiten. Die dus ook kunnen vinden dat er in de bijbel niet meer staat dan sprookjes. Met de houding die je nu laat zien ga je het daar nog héél moeilijk mee krijgen. Dus als je slim bent, begin je nu vast met oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik allang onder de knie hoor SuzyQ, ik snap ook niet waarom je je er mee bemoeit.. Daar moet jij weer aan werken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dus je gedraagt je offline heel anders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, online ben ik gwn een eerlijk mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou honni Ook volgens mij is het niet mogelijk hoor. Om met 1 moeder 1 vader en 2 zoons te zorgen voor miljarden nakomelingen zonder incest. Van wie zou die moeder nog meer zwanger moeten raken dan behalve van haar man en haar eigen 2 zoons? Walgelijke gedachten eigenlijk maar goed. Ik ga er verder geloof ik ook maar niet meer over na denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Typisch voor evolutionisten, zo hatelijk altijd. En waarom? Bang voor kritiek op de evolutietheorie? Als je je theorie moet onderbouwen met leugens zit het goed mis. Zoek maar op internet naar Piltdown man of naar Haeckel. Leugens en niks meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vilec, waar héb je het in vredesnaam over?
Als jij zelf niet zo heel christelijk bent, kun je haar toch uitleggen dat de bijbel een boek is dat geschreven is door mensen die nog niet precies wisten hoe het in elkaar zat?

En dat de verhalen in dat boek geschreven zijn om de mensen uit die tijd een bepaalde, belangrijke les te leren? Dus dat het geen absolute waarheid is?

Of breng je je dochter dan in een lastige positie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het wel heel lastig is voor een kind, als de ouders zeggen dat de leraren je allerlei dingen leren die niet kloppen. Zal het dan wel andere dingen nog willen leren? Wie zegt immers dat dat niet ook allemaal onzin is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt wel mee hoor, ik kom ook uit een niet-gelovig nest en ben naar katholieke scholen gegaan. Daar heb ik niets aan overgehouden dan het besef dat verschillende mensen verschillende dingen kunnen geloven, het inzicht dat religie geen wetenschap is, en een bovengemiddelde interesse in verschillende religies.
Cryofiel
13 jaar geleden
Mijn ouders hebben mij al vroeg laten merken dat bepaalde dingen niet zo vanzelfsprekend zijn als op school wordt verteld. Daarmee hebben ze mij kritisch denken bijgebracht - en vooral: *zelfstandig* denken, en dus een algehele maatschappelijke zelfstandigheid. Dat was voor mij uiterst waardevol. (In concreto: ik zat op een katholieke basisschool, waar de pastoor langskwam voor de katechisatie. Kwam ik thuis met mooie verhalen over de goedheid van de Here Jezus. Daar kreeg ik een net iets andere visie op hetzelfde verhaal te horen. Met mijn zeven jaren was ik oud en wijs genoeg om te beseffen dat ik de visie van thuis niet zonder meer aan de pastoor kon vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij SuzyQ en Cryofiel, mijn kinderen zitten ook op een katholieke school en komen niet in gewetensnood omdat hun ouders atheisten zijn. Kinderen kunnen dat best begrijpen. En mocht het wel tot problemen met school leiden, dan moet je je serieus afvragen of je kind wel goed zit op een christenlijke school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. Daarom heb ik ze dus op een christelijke school gedaan. Om die reden die Cryofiel en SuzyQ ook beschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een wat oudere leeftijd, ben ik het er helemaal mee eens hoor. En als het alleen over de godsdienstles gaat ook. Maar als ze op heel jonge leeftijd leren dat de juf of meester heel veel onzin uitkraamt en je de ene helft van wat die zegt wel moet geloven en de andere helft niet moet geloven... pfoe...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, zoals ik al zeg, daar heb ik als kind nooit moeite mee gehad. Mijn basisschool was ook katholiek.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik denk dat vraagstelster zelf zal moeten (en kunnen) beoordelen of haar dochter dit aankan. Uit mijn eigen ervaring kan ik je vertellen, dat voor mijzelf de leeftijd van 7 jaar prima geschikt was om dit soort dingen aan te kunnen. Bij kinderen in mijn direkte omgeving zie ik hetzelfde - daar zie ik dit soort kennismaking met de grote wereld zelfs al op zesjarige leeftijd gebeuren - zonder enig probleem. In feite is dit een voortzetting op iets wat kinderen ook al heel snel doorhebben: dat op de ene plek andere regels gelden dan op de andere plek. Mijn neefje wist al op driejarige leeftijd dat bij mij thuis bepaalde dingen verboden zijn, die hij bij zijn ouders wél mag. En hij wist ook dat hij, wanneer ik met hem naar de speeltuin ging, meer mocht (qua ruw spel, rennen e.d.) dan wanneer hij met zijn ouders naar de speeltuin ging. Kortom: waar de precieze leeftijdsgrenzen liggen weet ik niet, en zal wellicht van kind tot kind verschillen. Wat ik wel weet is dat (in het algemeen) kinderen van drie al goed begrijpen dat op de ene plek / bij de ene persoon, andere regels gelden dan op de andere plek / bij de andere persoon. En dat kinderen van zes of zeven al goed begrijpen dat verschillende personen er verschillende denkbeelden op na kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een heel verschil tussen vertellen dat de juf onzin uitkraamt of vertellen dat mensen in verschillende dingen geloven, dat dat mag en dat dat goed is. Voor kinderen is de grens tussen fantasie en werkelijkheid helemaal niet zo strikt als voor volwassenen. Voor een kind is dit dus nog veel makkelijker te snappen dan voor een volwassene. En als je het met respect voor de denkbeelden van de ander uitlegt, hoeft het helemaal niet tot conflicten te leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op een katholieke school zijn ze (zeker tegenwoordig) niet zo streng in de leer, en wordt er ook heel normaal met bijbelverhalen omgegaan. Ook toen ik 30 jaar geleden op een katholieke school zat was godsdienst meer een soort maatschappijleer.
als de dochter van dropje 1975 op een heel strenge school zit, die het convenant uit 18zoveel onderschrijft, dan is een iets gematigder school een idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik het mee eens.
Adam en eva waren de eerste mensen op de wereld.
maar ik denk dat er naast adam en eva meerdere mensen zijn gemaakt in het begin, zodat ze zich toch konden voortplanten
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je dan per se nakomeling zijn van beiden? Want 'de nakomelingen van Adam en Eva' klinkt alsof nakomelingen van Eva met een andere man ook prima zijn, en andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er meerdere mensen waren, dan zouden die het ook met elkaar kunnen hebben gedaan waardoor de mogelijkheid bestaat dat we helemaal niet van dit koppel afstammen.
Ja, als je eea doorleest schijnt dat te kunnen. Er is een complete engelse website hieraan gewijdt, zo belangrijk is deze vraag.

Ze zeggen onder meer dat er naast de 3 zonnen, nog meer kinderen waren. In totaal 33 zonen en 23 dochters. HOE ze dat voor elkaar hebben gekregen is mij een raadsel. Want zelfs al zou je elk jaar een kind krijgen, en op je 17e beginnen, dan kom je nog op je laatste kind op 73 jaar..

Dit schrijft de site http://www.christiananswers.net/q-aig/aig-c004.html:

Cain was the first child of Adam and Eve recorded in Scripture (Genesis 4:1). His brothers, Abel (Genesis 4:2) and Seth (Genesis 4:25), were part of the first generation of children ever born on this earth.

Even though only these three males are mentioned by name, Adam and Eve had other children. In Genesis 5:4 a statement sums up the life of Adam and Eve—“And the days of Adam after he had fathered Seth were eight hundred years. And he fathered sons and daughters.” This does not say when they were born. Many could have been born in the 130 years (Genesis 5:3) before Seth was born.

During their lives, Adam and Eve had a number of male and female children. The Jewish historian Josephus wrote that, “The number of Adam's children, as says the old tradition, was thirty-three sons and twenty-three daughters.”[11]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eva was volgens de verhalen niet de eerste vrouw op aarde, dat was Lilith, de eerste vrouw van Adam.

Ik weet niet of er gezegd wordt dat zij de eerste mensen waren of de enigen. Als daar niks over gezegd is, zou ik maar zeggen dat er na hen nog een paar andere gemaakt waren.

Maar dat een kind dat soort onzin moet leren, terwijl jij er zelf niet eens in gelooft, is wel een heel lastige zaak. Dan moet je haar dus dit soort sprookjes gaan aanleren, wil je dat wel?
Maar als dit de enige school in de buurt is, of de school die voor de rest het beste voor haar is, heb je niet altijd de keus natuurlijk.

Zeggen dat ze onzin leert, lijkt me niet handig. Dan gelooft ze misschien niets meer wat haar leraren zeggen, kan ze misschien heel onzeker van worden.
Misschien kan je (ik weet niet hoe oud ze is) haar uitleggen dat het zo lang geleden is dat niemand precies weet hoe het zit, en dat sommige mensen de bijbel geloven, en andere mensen de evolutietheorie of weer andere verhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verhaal van Lilith wordt in de Bijbel niet genoemd toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet expliciet. In Jesaja wordt "Liyliyth" genoemd als onrein dier, en het verhaal van een eerdere vrouw voor Adam is het duidelijke onderscheid tussen de beide scheppingsverhalen; Genesis 1 waar man en vrouw gelijktijdig worden geschapen, en Genesis 2, waarin de man als eerste wordt geschapen, en de vrouw in elkaar wordt geknutseld uit de rib van de man. (Toen riep de mens uit:
‘Eindelijk een gelijk aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees, een die zal heten: vrouw, een uit een man gebouwd.' - gen 2:23) Er zijn mensen die Genesis 2 niet zien als een apart verhaal, maar beschouwen als een vervolg op Genesis 1 en zien de vrouw die in Gen 1:27 al geschapen was als de eerste vrouw van Adam, in de Joodse folklore Lilith, als niet goed genoeg, te eigenwijs, onvruchtbaar, waardoor het nodig was in Genesis 2 een nieuwe vrouw te scheppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lilith wordt geloof ik in een reeks verschillende verhalen ook wel met andere dingen in verband gebracht. Ik zeg ook niet dat er over haar niet eveneens een hoop bronnen bestaan, maar echt zo duidelijk als Fynnya het hier lijkt te zeggen komt het in de bijbel niet voor. Dat verschil in die twee scheppingsverhalen zou inderdaad heel veelzeggend kunnen zijn, maar dan op meer gebieden denk ik.
De bijbel is niet gebaseerd op de werkelijkheid hoor!
Adam en eva kregen inderdaad 2 zoons maar god was niet achterlijk die schiep ondertussen echt wel meerdere mensen om incest te voorkomen.
Het is maar een verhaal met adam en eva +kids in de hoofdrol.
Die andere mensen doen er dan even niet toe.
Kortom zeg haar maar dat nadat adam en eva er waren, god nog meer mensen geboetseerd heeft maar dat die geen rol speelden in het verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me verstandig eens een gesprekje met de schoolleiding te voeren. Een kind kan erg in verwarring raken door tegengestelde boodschappen van thuis en op school.
In zo'n gesprekje kun je duidelijk maken wat het thuisstandpunt is en overleggen wat je (aan beide kanten) kunt doen om het kind niet onzeker het bos in te sturen. Als ' de stof' op school als waarheid wordt gebracht, brengt het kind dit ws op een lijn met lezen en taal. De school kan rekening met anders opgevoeden houden, door het te brengen als: " Gelovigen denken dat" .. enzovoort.
Dan heb je al een groot obstakel weggehaald.
Overigens had je dit soort lastigheden al wel wat kunnen voorspellen toen je je kind naar een Christelijke school deed. Maar het is nooit te laat.
Overigens worstelen gelovigen ook met vragen als waar jij nu mee komt. Het is misschien nog wel het gekst dat een echtpaar, waarvan de vrouw uit 's mans rib gevormd is, zich heeft voortgeplant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alhoewel ik een Believer ben en geloof in God als Creator, vind ik het scheppings verhaal een broodje aap.

Zelfs de Dode zeerollen geven een heel ander verhaal aan.

Ik kan mij meer vinden in de eerste onderstaande link.

Het Universum is onmetelijk groot, zou het niet van grote arrogantie getuigen, als wij denken dat wij de enigsten zijn in dit universum?

http://www.grenswetenschap.nl/blogs/De-Starchild-Skull-Genetisch-Enigma-of-MensAlien-Hybride/

Doch om het aan een kind uit te leggen van 8 jaar is inderdaad heel moeilijk..... het is inderdaad dan ook een sterrenkind, net zoals mijn kleinzoon van 7 jaar. Die komt ook met dat soort vragen bij zijn ouders, die dan zeggen vraag dat maar aan oma, die heeft er meer verstand van (hahaha).

Hier lees je meer over sterrenkinderen:

http://www.spiritlijn.com/sterren_kinderen.htm

Maar probeer je kind altijd te helpen om te zoeken naar antwoorden en doe het niet af als stom of raar, je krijgt er alleen maar gefrustreerde kinderen van en die zijn er al genoeg op deze aardbol....

Heel veel sterkte met de ontwikkeling van je kind.

En onderstaand meer wetens waardigheden hier over.

http://www.grenswetenschap.nl/blogs/De-Starchild-Skull-Genetisch-Enigma-of-MensAlien-Hybride/

http://www.mythicjourneys.org/bigmyth/download/MAYAN_CREATION_dutch.doc

http://www.theosofie.net/sunrise/sunrise2002/janfeb2002/mayas.html

http://www.allaboutscience.org/dutch/evolutie-van-de-mens.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterrenkinderen? Volgens mij zijn deze kinderen juist hele normale kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik dan anders gezegd? Kijk eens bij de link die ik erbij heb gevoegd over sterren kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna alle kinderen stellen dat soort vragen, ik stelde ze vroeger ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel, dan ben jij misschien ook een sterrenkind?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies mijn punt, stippel. Kinderen stellen dit soort vragen bijna allemaal. Dat maakt ze geen 'sterrenkinderen', tenzij álle kinderen 'sterrenkinderen' zijn. En als dat zo is, is het betekenisloos om ze speciaal 'sterrenkinderen' te noemen. Dit is eigenlijk hetzelfde gedoe als rond 'nieuwetijdskinderen'/'indigokinderen'/'kristalkinderen'/'oude zielen'/etc. Mensen die iets van een bepaald kind heel bijzonder vinden en er dan een bijzondere naam op plakken, maar niet in de gaten hebben dat dat ene kind net zo bijzonder is als alle andere kinderen; heel normaal dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry, maar wat een onzin, mens-alien hybride....
lijkt me eerder een foutje in de testresultaten, maar goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn toch allemaal sterrenstof? Yvonne: dit is mij allemaal veel te zweverig. Ik ga eens een paar voelsprieten laten groeien en een cortex-thalamuspauze inlassen (Prijsvraag! Noem de 2 sci-fi klassiekers met een nieuwe generatie mensheid waarnaar ik hier verwijs en ontvang een virtuele Bossche Bol!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flauw hoor!!
Ennuhhh nog een verwijzing naar Sitchin:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry, ging even mis... Lees die boeken van Sitchin, dan ga je er NOG anders over denken. De website, www.sitchin.com, geeft niet voldoende uitleg aan zijn ideeën, maar de boekenserie zeker!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel UFOquark, Hele interessante website en heb het gelijk opgeslagen.
Leg uit wat een metafoor is. Zodra je daar mee klaar bent, leg je dochtertje dan uit dat het scheppingsverhaal een metafoor is voor het ontstaan van het universum en het onstaan van intelligent leven. Hierbij kan je uitleggen dat ten tijde van het ontstaan van het Adam en Eva verhaal de mensheid nog niet zo ver ontwikkeld was qua intellect, kennis en technologie om het onstaan van ons bestaan uit te leggen.

Toegevoegd na 52 seconden:
Aanvulling: Hierbij kan je uitleggen dat ten tijde van het ontstaan van het Adam en Eva verhaal de mensheid nog niet zo ver ontwikkeld was qua intellect, kennis en technologie om het onstaan van ons bestaan uit te leggen -> zonder deze metafoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat je het je dochter moet uitleggen naar regels van de school.
Persoonlijk geloof ik ook niet in die onzin van Adam en Eva maar in de evolutie, klinkt ook veel aannemelijker.
Maar dit is mijn waarheid, dus niet DE waarheid.
Ik zou gewoon tegen je dochter zeggen dat de mensen van school in de bijbel geloven en dat het in gods ogen geen incest was maar voortplanting op een ander nivo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende sites waaronder bv niburu die beweren of minstens vermoeden dat de goden waar iedereen over spreekt of in gelooft in feite buitenaardse beschavingen waren met god zelf als de bron. Dit gaat natuurliijk erg ver en is makkelijk te verschoppen maar toch zou ik die sites eens bekijken.

Er zat er zelf eentje bij die zelfs logisch klonk en direkt een verwijzing maakte naar hoe de mensen opkeken naar die wezens en ze goden noemde, als je zelf nog niet eens een rijdend iets hebt dan is bv zo'n ufo gewoon god.

Heel de bijbel is geschreven door de ogen van diegene die dat doorkreeg. Er zouden zelfs verwijzingen zijn naar buitenaards bezoek maar dat heb ik zelf niet opgezocht nog.
Twee zonen kunnen samen ook geen wereldbevolking maken en mythes onstaan door werkelijkheid maar worden van tijd tot tijd ontkracht omdat de mensen verder in de rij bv iets lezen en denken,nou nee dat lijkt me echt stug.
Omdat ze zoiets gewoon met hun ingeprente denkwijze niet kunnen voorstellen maken ze er al ietsje anders van en dat groeit tot de uiteindelijke mythe.
Ook als het niks uitlegt is het leuk om te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IN het boek van
BILL BRYSON :
A Short History of nearly Everything, legt meester Bill in eenvoudige bewoordingen en met feiten uit, dat dat inderdaad niet kan. Zelfs zonder zaken als de zwarte dood enz.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar religieuzen denken niet, die doen alleen aan scherp slijpen op basis van het Heilige Boek. Dus verwacht daar geen antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle gelovigen hoor, het grootste deel is gewoon mild en wil best inzien dat de bijbel een boek van mensen is en geen goddelijke waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooruitgang dus... :-))
Het boek Genesis geeft antwoord op de vraag.
Meerdere kinderen en andere volken.
Later stamt de mensheid af van de kinderen van Noach.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een mythe, net zo iets als Roodkapje. De mensen die het vertellen in de Bijbel willen aangeven dat alle leven door God is geschapen.
Er zullen, in den beginne, heus wel meer mensen zijn geweest.
Het is een prachtig verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men zou kunnen denken dat na de moord op Abel alleen zijn schuldige broer Kaïn en hun ouders, Adam en Eva, op aarde waren overgebleven.

Adam en Eva hadden echter een groot gezin.

Volgens Genesis 5:3, 4 had Adam een zoon genaamd Seth. Het verslag voegt eraan toe: „De dagen van Adam nadat hij de vader van Seth was geworden, werden achthonderd jaar. Intussen werd hij de vader van zonen en dochters.”

Kaïn trouwde dus met zijn zuster of misschien met een van zijn nichten.
Aangezien de mensheid zich destijds nog zo dicht bij de menselijke volmaaktheid bevond, vormde een dergelijk huwelijk kennelijk niet het gevaar voor de gezondheid waaraan de nakomelingen van zo’n verbintenis thans wellicht blootgesteld zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kortom, ze hebben DIRECT de genetische fouten erin gewipt.... :-))
Dat krijg je ervan als je je kind op een christelijke school doet. Als je zelf niet in dit soort zaken gelooft, kom je op een gegeven moment toch in de problemen.
Als je de dingen die ze hierover op school leert gaat weerspreken, zal je kind ook gaan twijfelen over andere zaken die het moet leren op school. Lastig.

Persoonlijk denk ik dat het scheppingsverhaal is verzonnen in een tijd dat men nog geen weet had van de gevolgen van incest. Men zocht naar een verklaring voor het bestaan van de mensheid, en in combinatie met het geloof in een schepper is dit vervolgens uit de pen gerold.

Ik zou je dochtertje op een openbare school doen, en haar op kinderniveau uitleggen hoe de evolutie in elkaar steekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijbel is geschreven door verschillende mensen uit die tijd en het is niet wetenschappelijk te verklaren want er kunnen niet generaties komen uit 1 man en vrouw, aangezien er ook zoiets is als de overgang. In de bijbel is dat ook niet ter sprake omdat daar gesproken wordt over mensen die 600 jaar oud worden en op die leeftijd zichzelf nog steeds voortplanten. Je moet de bijbel niet letterlijk nemen, maar het is zeer zeker wel interessant omdat het een theorie bevat op een vraag die niemand kan beantwoorden. Hoe is er leven ontstaan, wat was er eerst het kip of het ei? Ja de bijbel is lastig letterlijk te nemen, aangezien het door mensen geschreven is. Maar het is wel een verhaal wat men kan geloven omdat er tenslotte geen waterdicht verhaal over te vertellen valt. Maar ik weet wel bijna zeker dat er in den beginne incest is gepleegd, omdat we dan eigenlijk allemaal bloedverwant aan elkaar waren. Dat kan niet anders, want nu nog zijn we allemaal verre verwanten van elkaar de familieketen is alleen langer geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat uit een familie verhouding nakomelingen komen is niet alleen iets wat bij de eerste mens gebeurde, maar dit geldt voor alle dieren ook. Ook de dieren zijn geschapen mannetje en vrouwtje, hun nakomelingen hebben zich ook met elkaar voortgeplant. Ook na de zondvloed is dit weer gebeurd met de dieren. Daarna kwam het vaker voor dat kinderen van een zelfde vader maar andere moeder met elkaar trouwden en kinderen kregen. (zie abraham en sara) Later is gebleken dat het niet goed is om generatie op generatie alleen het zelfde geslacht te kruisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel je dochter dat alle geloof onzin is. Het zou verboden moeten worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Adam was de eerste mens die God geschapen heeft, Eva is gemaakt van een rib van Adam. Adam en Eva kregen als eerste Kain, vervolgens hebben zij Abel gekregen van God. Kain slaat Abel uit jaloersheid dood en Kain werd door God vervloekt. Wel gaf God een teken aan Kain: Al wie Kain zou vinden, niemand zou hem doodslaan. Vervolgens staat er in Gen. 4:17:En Kaïn bekende zijn huisvrouw, en zij werd bevrucht en baarde Henoch; en hij bouwde een stad en noemde den naam derzelver stad naar den naam zijns zoons Henoch.

Ik denk dat God nog meer mensen heeft geschapen, maar dit is niet opgetekend in de Bijbel. Je dochter verwacht natuurlijk dat je dit kunt uitleggen, maar in de Bijbel staan zoveel dingen die niet te begrijpen zijn. Maar ik denk dat je het moet geloven. In God geloven, en op Hem vertrouwen. Dat is de band tussen God en de mens. Dat is alles dat de dingen in leven houdt en in beweging....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er werd gezegd dat hij twee mensen shciep maar nergens heeft ooit vermeld gestaan dat het de enige twee mensen waren.... of dat ie het daarbij gelaten heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kunst is om te verstaan wat er bedoeld wordt: de bijbel moet je niet lezen als wetenschappelijke verklaring, maar in lijn met hoe de mensen 'm door de eeuwen heen hebben gelezen: als verhaal/verklaring over hoe de mens is en hoe zijn relatie met God zich heeft ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord is gebaseerd op wat mij, vroeger op de zondagschool en later bij de tieners is verteld, en een beetje algemene kennis waarmee ik de gaten heb opgevuld..

Incest was in de tijd van adam en eva geen probleem, incest vondt plaats, voila. in onze cultuur is incest negatief o.a. vanwege de verhoogde kans op erfelijke ziektes die hierbij ontstaat.

wat mij geleerd is, en mij bijgebleven is het volgende: adam en eva hadden geen last van deze erfelijke ziektes, ze hadden nog geen 'foute' gemuteerde genen die ze door konden geven, slechts 'gezonde' genen. waardoor er bij de voorplanting geen sprake was van deze gevolgen, en adam en eva veel ouder werden (800+ jaar zag ik eerder genoemd worden)

Kort samengevat: in die tijd kende men geen incest (als in, ze deden het met elkaar, maar de negatieve gevolgen ontbraken, waardoor het niet als een negatief iets werd gezien.

mvg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij waren de eersten van een groep die besefte dat er meer was in de wereld dan alleen vandaag, Ze herinnerden zich gisteren en gingen beseffen dat er toekomst is, dat er meer dagen komen na vandaag. Ze waren dus de eerste mensen met inzicht en kregen kennis over goede en slechte dingen. dat de dingen die je nu doet uitwerking hebben in de toekomst.
13 jaar geleden
toen God de aarde schiep, heeft Hij toegestaan dat dit gebeurde, de mensen leefden toen heel lang, dus het is mogelijk dat in korte tijd een hele grote familie gemeenschap ontstond. dat was toen normaal, de mensen wisten niet anders! God heeft na 400 jaar wetten gegeven waarin dit verboden werd omdat het niet meer nodig was. naar onze maatstaven in deze westerse moderne cultuur beschouwen we dit als incest. ik denk niet dat we met deze maatstaven moeten meten! cultuur verander, wat vroeger ondenkbaar was is nu normaal en andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het woord incest nog niet bestond.
Ehm 1000den jaren geleden is daar niet op die manier over nagedacht bij het schrijven van dat verhaal.
Er is bij het schrijven van een bijbels verhaal sowiezo niet over heel veel details nagedacht dat houd in dat details over de aanwezigheid van meer mensen bijvoorbeeld gewoon achterwege zijn gelaten. Hadden ze dat toen des tijds nou maar wel gedaan. Dan zouden wij in onze tijd ( jaren later dus)tenminste duidelijkheid hebben en niet ons hoofd breken over hoe ze dat toen toch voor elkaar hebben gekregen in die tijd.
Want het komt er theoretisch gezien op neer dat als alleen Adam Eva en hun twee zonen en volgens mij waren dat abel en kain er maar waren geweest, en hun daadwerkelijk met zn vieren verantwoordelijk zijn geweest voor de hele wereldbevolking, er wel degelijk sprake zou zijn geweest van incest.
Maar theoretisch gezien zou er van incest op incest op incest niks anders komen dan ellende en lichamelijke problemen met uitsterving als eind doel.
Dus ga er dan toch maar van uit dat er behalve Adam en Eva en hun zoons ook nog meer mensen waren toen die tijd ,ook al lees je daar niks over terug in de bijbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de tijd dat dit opgeschreven werd waren er heel specifieke regels tegen seks met familieleden.
Adam en Eva zijn een metafoor.Voor celdeling!Uit de rib van adam kwam een vrouw voort.Dit gaat over celdeling.En of er incest is gepleegd.Genoeg.Maar dan zul je de rest van de bijbel ook moeten lezen in welke stammen dit werd gepraktiseerd.In genesis kun je iig lezen dat de nephilim op aarde kwamen(Buitenaardsen?)En deze namen vrouwen naar hun goeddunken en hadden gemeenschap met hen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is al vaker geschreven maar het hele scheppingsverhaal is te idioot voor woorden helaas geloven er nog miljarden mensen in helaas, wel een heeeele goede vraag en je ziet het er is geen antwoord zonder een vage verklaring.en degene die riep dat je dan de koran moet lezen lame nie lachu allah deed het met zijn 9 jarige nichtje!? maar wees gewoon eerlijk tegen je dochtertje ze kunnen tegenwoordig heel wat hebben .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien het enorme aantal duimen omhoog en duimen omlaag dat hier al uitgedeeld is ,denk ik niet dat er iemand in staat is om je vraag te kunnen beantwoorden na ieders tevredenheid.
Incest is niks meer en niks minder dan familie dat sex heeft met elkaar. En wanneer je praat over slechts 4 mensen ( vader moeder en zonen) is dan moet er wel incest hebben plaats gevonden willen we nu met zoveel zijn .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even verderop kun je lezen dat een van die zoons word verbannen: deze zoon heeft als bezwaar tegen die verbanning dat iedereen die hij tegenkomt hem onheus kan bejegenen.
Een mooie tussenweg is het mysterie van religie maar te laten zoals het is. Geen antwoord hebben op vragen is daar onlosmakelijk mee verbonden > mooi, want op die manier kun je religie aanpassen aan je eigen leefwereld.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dat vind ik dus belangrijk, het feit dat je iedereen zo veel mogelijk vrij laat in je doen, denken en vinden m.b.t. onverklaarbare zaken. Om die reden dochter geen mening laten blijken, eerder aan haar vragen wat zij ervan denkt.

Toegevoegd na 13 minuten:
Toelichting op eerste stukje van mijn antwoord: iedereen die hij tegenkomt! Therefore waren ze niet met slechts Adam, Eva en Zn.

Geen antwoord hebben op vragen is daar (met daar bedoel ik: religie) onlosmakelijk mee verbonden.

Mijn excuses voor deze misschien verwarrende toelichtingen :) ik heb zonder goed te hebben nagedacht over een heldere zinsopbouw al op de antwoordknop gedrukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt geen (heilige) vrienden ermee als je dus zegt dat het verhaal wetenschappelijk niet beantwoordt kan worden en dat er iets is als evolutie (volgens de wetenschap en archeologie).

Zelf heb ik deze vraag ook diverse malen gesteld aan mensen die gelovig zijn, maar geen van allen hebben me ooit dan maar een klein beetje antwoord op gekregen. Vaak zeiden die mensen dat de zonen vrouwen hadden gevonden. Dit klopt natuurlijk niet als je ervan uitgaat dat adam en eva de eerste mensen waren (en ze kregen 3 zonen!).

Wetenschappelijk is te bewijzen dat er bij incest al snel genetische afwijkingen ontstaan die alleen maar erger kunnen worden generatie op generatie. Het lijkt dus haast onmogelijk om als 'ongelovige' dit op een christelijke manier te vertellen. Dit lijkt me echt een taak voor iemand die vergevorderd is in de godsdienstleer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf op een katholieke basisschool gezeten. Hier werden mij ook allerlei van dit soort verhalen verteld. Misschien heb ik mijzelf toen ook wel dezelfde vraag gesteld als jouw dochter. Het beste antwoord hierop is te vertellen waar jij zelf in geloofd. Als je dochter ouder is gaat zij zich zelf wel verdiepen in wat zij wilt geloven.

Ik vind ook dat kinderen geen geloof moet worden opgelegd. Zij moeten dat zelf op een oudere leeftijd kunnen bepalen, waar zij wel of niet in willen geloven. Zodat de kinderen niet het geloof van hun ouders kopiëren (is in jouw geval natuurlijk niet zo).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand maakte zich toen zorgen over incest.
Dus daar moet je dochtertje zich nu ook maar niet druk over maken, want in die tijd bestond waarschijnlijk het woord incest zelfs nog niet eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, de klassieke maak-je-daar-maar-niet-druk-om verdediging. Het meisje in kwestie heeft intelligente vragen, ze verdient een intelligent antwoord.
Is het niet hypocriet je kind iets te (laten) leren waar je zelf niet in gelooft.
Je mag je kind niet met deze vraag laten zitten. Ze moet met iedere vraag bij haar ouders aan kunnen kloppen en verdient een zo eerlijk mogelijk antwoord.
Ik ga geen antwoord voor je verzinnen in een situatie die je zelf gecreëerd hebt.
Maar nogmaals, wees in ieder geval eerlijk en geef je dochter een begrijpelijk antwoord, want dat verdient ze.
Zo moeilijk is dat nou ook weer niet. Of je gelooft of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de bijbel. Maar goed op Goeievraag.nl mag je geen onwelgevallige vragen stellen dus kijk maar uit voor je doorvraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In onze wereld kan dat niet nee. Maar uiteindelijk zijn wij ook uit maar een relatief kleine mensen groep ontstaan hoor. Niet zo extreem als de bijbel voordoet maar daar komt dus het volgende antwoord op:

Op z'n RTL Boulevards: Het is dus niet zeker of Adam en Eva (bijbelswetenschappelijk gezien) al kinderen hadden voordat Eva zich liet verleiden door de slang. Een veel gebruik argument is dus dat ze al voor die tijd veel kinderen hadden die konden voortplanten, voordat de "zondenval" (het eten van de vrucht) de regel van incest liet ingaan.

Zonder gein: dit geloven mensen. Maar een religie zal tot verre dieptes doorgaan voordat ze ophouden met verklaringen verzinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste : een pluim voor je dochter dat ze dit gevonden heeft, ik zou der nooit op komen!
Maar even on-topic,
Ik heb deze uitleg van het ontstaan van de mensheid nog nooit gehoord. Het lijkt mij een knieval voor de evolutietheorie. Er is niet veel bijbelse grond voor. De mens die in Gen. 1:26 wordt geschapen is daar ook gewoon Adam en wordt zo genoemd. "Laat ons Adam maken, naar ons beeld en onze gelijkenis".
Bovendien wat moet je met teksten als

1Co 15:45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

Ro 5:14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.

Voor Paulus en de andere schrijvers van het NT (zie Lukas 3:38 en Judas 1:14) was het duidelijk dat Adam waarover in het OT gesproken wordt, de eerste mens was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou gewoon zeggen dat je zelf niet in de bijbel gelooft en dat je het niet weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat krijg je vroeger of later, dat soort vragen, ongeacht op welke school ze zitten.
Mijn pa liet vroeger (50 jaar geleden) een boek van Darwin op tafel liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien geadopteerd?...

Toegevoegd na 8 minuten:
Adam en Eva kregen 4 zonen

Kaïn Awan Abel Seth

En 1 dochter

Azura

Seth Azura maakte samen kinderen
Zo is de mensheid ontstaan.

Het staat op Wikipedia!
Ga dan naar Stamboom van Adam tot Noach.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Adam_en_Eva
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je zien hoe ziek de kerk is.Incest is normaal,kindermisbruik is normaal...Maar het kan natuurlijk ook zijn dat deze god meerdere mensen heeft geschapen,maar dat adam en eva de eerste 2 waren.Wel een sterk staaltje hoor...mensen e.d. schapen zomaar uit het niets.Hij moet ff vertellen hoe hij dat gedaan heeft,voor al die mensen die ook graag kinderen willen,maar geen kinderen kunnen maken omdat er 1 onvruchtbaar is.