Mijn dochtertje van 8 jaar vraagt hoe "de wereld" is begonnen. Wat antwoord je daarop?

Ze wil heel graag weten hoe het is begonnen. Er moet altijd een begin zijn volgens haar. Ik zeg haar dat ik het niet weet. Weet iemand hoe ik dit het beste aan haar kan uitleggen. Rekening houdend dat ze een heel hoog IQ heeft.
Ps: Wij geloven niet in de bijbel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (11)

Heeel vroeger was alles bij elkaar gedrukt; Zoals een bol pluisjes. Toen was er een grote explosie, en de bol pluisjes klapte uit elkaar. Elk pluisje werd een planeet, of ster. Zo ook de aarde.

Omdat het zo'n hete explosie was, was de hele aarde rood van de warmte. Pas na heel veel jaren afkoelen was het op aarde koud genoeg om het te laten regenen. Daarvoor was er geen water op aarde, en zaten er heel veel wolken in de lucht. Die wolken lieten heel lang regen vallen op aarde, waardoor de oceanen ontstonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel eerst het verhaal hoe de aarde is ontstaan, als ze dan doorvraagt kun je nog vertellen over de big-bang.

Aarde is ontstaan uit materie die samen is geklontert tot een planeet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige juiste antwoord heb je haar al gegeven. Je weet het niet.
Of je nu wel of niet in de bijbel gelooft trouwens. Want als je gelooft in het scheppingsverhaal, blijft het ' geloven' , en dat is net even iets anders dan weten. Zodra het weten is, verliest ' geloven' zijn betekenis.
Ik vind het dapper en knap om je niet te bedienen van allerlei circuskunstjes , om de schijn op te houden dat je het wel weet.
Er zijn diverse theorieën over het ontstaan der wereld en het blijkt telkens opnieuw dat geen enkele als algemeen plausibel geldend wordt aanvaard.
Dan blijft er niets over dan, de wijsheid in het midden laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zij een heel hoog IQ heeft, kun je haar het boek 'Kaas en de evolutietheorie' laten lezen. Deze is geschreven voor wat oudere kinderen, maar ook volwassenen en intelligente jonge kinderen kunnen het goed lezen.

Het is een super interressant boek waarin heel veel dingen, zoals het ontstaan van de mens, heel mooi en begrijpelijk wordt omschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onmogelijk te beantwoorden en er is geen hoog IQ dat hier parten speelt maar nuchter verstand,ik zelf heb een IQ van likmevessie maar zal met precies dezelfde vragen komen ,b,v,hoe kan er iets is en niet niets ,ENZOVOORT,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sluit gewoon aan op wat ze op school leert: God heeft de wereld geschapen, en wij weten het niet helemaal precies hoe dat is gegaan.
Ga die school niet tegenspreken, laat het in het midden. Ze zal zelf verder zoeken, als ze er aan toe is.

Hier op GV zijn vele mensen er nog steeds mee bezig. Het is een vraag die niemand kan beantwoorden. Hou het gewoon simpel, dan hou je de wereld voor haar ook overzichtelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch stuurt je uw dochter naar een christelijke school?

Heel wat wetenschappers,persoonlijk ken ik 'een dokter in de biologie' die nog heel tevreden zijn met het Genesisverslag!

(Genesis 1:1) . . .In [het] begin schiep God de hemel en de aarde.

http://www.watchtower.org/o/20070815/article_01.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het BARST werkelijk van de boeken over dit onderwerp, dus even een duik in de boekenkast (of bibliotheek, of boekwinkel) en je kunt haar aan de hand van plaatjes alles uitleggen wat er te weten valt. Een leuk laagdrempelig boek (hoewel niet voor een achtjarige, maar je kunt wel zelf uitleg geven bij de foto's natuurlijk) is een Kleine geschiedenis van bijna alles van Bill Bryson. Sowieso een must-have voor iedereen met enige interesse op dat gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg tegen je dochter dat daar meerdere ideeen over zijn door mensen uit het verleden. De 1 gelooft in Wetenschap bijvoorbeeld Darwin en de ander gelooft in Religie bijv de bijbel. Maar dat niemand eigenlijk voor de volle 100% zijn theorie kan bewijzen en dat veel mensen er verschillend over denken. Want er was eens een planeet, die botste op een andere planeet en zo kwamen er sterren en chemische explosies waardoor er langzaam leven ontstond... Dat geeft nog steeds geen antwoord op de vraag hoe het is begonnen, waarom waren er planeten en chemische explosies en waarom kon daar leven uit ontstaan? Geen idee, het beste antwoord is gewoon geen idee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde is maar op een manier onstaan.
God schept den hemel en de aarde. En het licht, op den eersten dag. Op den tweeden het uitspansel, met scheiding der onderste en bovenste wateren. Op den derden scheidt Hij het droge en de wateren. Schept gras en vruchtbare bomen. Op den vierden de zon, maan, en sterren. Op den vijfden kleine en grote vissen, mitsgaders het gevogelte, met zegening. Op den zesden het gedierte der aarde. En op het laatst, dus ook de zesde dag,den mens, man en vrouw, naar Zijn beeld, gevende hun heerschappij en Zijn zegen.

Je kunt wel zeggen dat je niet in de Bijbel gelooft, maar als dit de waarheid is, en je gelooft er niet in, hoe wil je je dan begrijpen hoe de wereld is onstaan??

In de evolutie kunt je dan ook niet geloven. Er is nog nooit ook maar iemand die het evolutieproces in werking heeft kunnen zien, en het zelfs niet bewezen kan worden dat het een voortgaand proces is.
Je zegt misschien, ik heb God nog nooit gezien, gehoord, gevoelt. Maar heb je je eigen brein wel eens gevoeld, aangeraakt, geroken, geproefd? Ik denk dat je op God moet vertrouwen, want dat is de band tussen God en de mens, dat is alles dat de dingen in leven houdt en in beweging....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de basisschool waar ik vroeger op zat, leerden we dat de aarde ( de andere planetenn trouwens ook) zijn ontstaan doordat er verschillende soorten gassen die eerst continue ronddraaiden en daarna ineens op een of andere onduidelijke reden in elkaar cirkelden en afkoelden. Zo ontstonden er bollen. En die bollen noemden we later planeten.
Maar goed dat is dus ook het enigste van wat er is blijven hangen na al die jaren dat ik al van school af ben.