Waar kan ik nagaan hoe het zit met de spirituele geschiedenis van een gebouw of woning?

Voor zover ik weet kun je bij het Kadaster de (ver)bouwgeschiedenis opvragen. En eventueel via de gemeente de vroegere bewoners. Maar wat ik wil weten is waar (of bij wie) ik informatie kan krijgen of en wanneer paranormale activiteiten zijn geweest in of bij een bepaald gebouw of woning. Mijn neef vertelde mij laatst dat hij als kind 2 keer een ervaring had toen hij in bed lag dat hij zijn raam wat dicht was en de haak was ook dicht, dat hij toen iemand hoorde zeggen "we komen je halen" en die stem noemde ook zijn naam. Vervolgens ging het raam vanzelf open en van de haak. Hij rende naar zijn ouders en zijn vader zei "nee joh, je hebt gedroomd", bracht hem terug naar bed, en deed het raam weer dicht en op de haak. Terwijl het eerst wel gewoon dicht was. Je zou kunnen zeggen dat hij het inderdaad gedroomd zou kunnen hebben, maar de 2e keer was midden op de dag.

1.2K
Ritsuka
een jaar geleden
Er zijn mensen die beweren dat ze je dit kunnen vertellen, maar dit is nooit bewezen.
TurfGraver
een jaar geleden
Iemand zou dan ergens een registratie moeten bijhouden van activiteiten die niet verklaard kunnen worden op basis van wat iemand meent meegemaakt te hebben?
Nee dat wordt niet gedaan.
Hooguit dan door iemand die ook in die onzin gelooft.
Antoni
een jaar geleden
@MoniqueT, je schrijft: 'wat ik wil weten is waar (of bij wie) ik informatie kan krijgen of en wanneer paranormale activiteiten zijn geweest in of bij een bepaald gebouw of woning.' Wat je zou kunnen doen, is navragen in de buurt van het gebouw of van de woning wat men weet over de spirituele geschiedenis van het huis, een soort buurtonderzoek dus. Waarschijnlijk zullen echter veel mensen je vragen maar raar vinden. De kans is groot dat je niemand vindt die je informatie kan geven. Een lokale geschiedenisvereniging kan je ook vertellen over welke gebouwen in het verleden verhalen over spirituele, paranormale gebeurtenissen de ronde deden. Informeer dus bij een lokale historische vereniging -vrijwel elke stad of regio heeft er wel een-, zo raad ik je aan. Het resultaat van je zoektocht zullen waarschijnlijk echter alleen maar verhalen zijn, geen 'bewijs' van welke aard dan ook.
Antoni
een jaar geleden
@MoniqueT, als aanvulling op mijn eerste reactie: de (voormalige en huidige) bewoners of gebruikers van het gebouw of van de woning zijn natuurlijk de eerste mensen aan wie je kan vragen naar de geschiedenis van het gebouw of van de woning. Dat is dus de eerste stap. Mijn andere adviezen zijn dan stap 2 en stap 3. Bedenk echter dat de kans groot is dat mensen je niet serieus zullen nemen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Wat je bedoelt, zijn geen paranormale activiteiten maar paranormale ervaringen of hoe je het ook wil noemen. Denk dat je daar niet zoveel aan hebt. Kan met de woning te maken hebben maar ook met de persoon zelf.
Kan wel zijn dat er in het verleden bepaalde dingen zijn gebeurd. Denk aan iemand overleden, een gebouw dat daar heeft gestaan. Kan van invloed zijn op de energie van het huis. Dan zou je eventueel een medium kunnen raadplegen. Als je vind dat de energie niet prettig is, zou je je huis kunnen laten zuiveren.

Antwoorden (1)

Uw neef vertelt dat hij als kind @ keer een paranormale ervaring heeft gehad. Perfect, dan zal hij ook weten bij welke instantie hij dit heeft laten registreren. Die instantie zal dan ook meer weten van de paranormale geschiedenis van het huis. Daar zijn ze immers voor !

Heeft uw neef niets laten registreren (en dat lijkt me vele malen waarschijnlijker) dan zal de administratie van andere gevallen ook niet gedaan zijn, of in elk geval is de administratie niet compleet. (Ze missen immers ook al die van uw neef)

Ik ben er 100% van overtuigd dat zo'n administratie niet bestaat en dat u dit dus nergens kunt achterhalen.
LeonardN
een jaar geleden
+Een stukje logica, waar geen speld tussen is te krijgen.
mmesman
een jaar geleden
De wet op de privacy zal, denk ik, een dergelijke administratie blokkeren
Antoni
een jaar geleden
Nee, @mmesman, er zijn gewoon te weinig mensen die de 'antwoorden' op dit soort vragen belangrijk en interessant vinden. De kosten voor het bijhouden van zo'n soort 'administratie' zijn simpelweg veel te hoog, het 'belang' te klein, de moeite te groot.