Welke stromingen van de christendom zijn het niet eens met de drie-eenheid?

Ik kan op internet vinden dat de jehova's getuigen het verwerpen. Welke andere stromingen doen dit ook?

erotisi
een jaar geleden
Andere stromingen binnen het adventisme zoals de zevendagadventisten. Moelijk ook het oudere in het oosten nog voorkomende stroming van het arianisme en peligianisme
Amadea
een jaar geleden
Adventisten hebben net als alle christenen de Bijbel als leidraad, dus onderschrijven zij de Drie-Eenheid.
Amadea
een jaar geleden
Lees maar op https://www.adventist.nl/wat-wij-geloven/28-geloofspunten/ bij nummer 2.
tinus1969
een jaar geleden
@Amadea; de drie eenheid volgt niet eenduidig uit de Bijbel, maar is pas eenduidig vastgelegd bij het Concilie van Nicaea. Juist een aantal fundamentalistische groepen verwerpen daarom trinitarisme. Zie bv https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trinity
LeonardN
een jaar geleden
@Amadea Waar in de bijbel staat dat dan? https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-leert/vragen/drie-eenheid/ Kan best dat erotisi abuis is over (al;e/een deel) zevendagadventisten, maar het is toch algemeen bekend dat de drie-eenheid binnen het christendom een niet algemeen geaccepteerd punt is omdat het niet in de bijbel terug te vinden is, maar enkel een interpretatie?

Antwoorden (1)

De drie-eenheid wordt vooral afgewezen door een aantal fundamentalistische christelijke groepen die vinden dat de drie-eenheid niet (of iig niet in de vorm zoals die sinds het concilie van Nicaea vastligt) uit de Bijbel volgt. Bekende groepen zijn Jehova’s en Mormonen. Daarnaast afsplitsingen van Quakers en Pinkstergemeente, en diverse kleine groepen.
een jaar geleden