Waarom is 7 zo een krachtig getal?

7 chakra’s
7 dagen
Enzvoort

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
5.1K
crispy
2 jaar geleden
Elk cijfer of getal is krachtig. Ik zou niet weten waarom 7 krachtiger is dan 3 of 9 of 87.
Als je een echt krachtig getal/cijfer wil hebben denk dan maar eens aan 1 en 0. De hele wereld draait op digitale techniek, waarbij 1 en 0 de basis is van alles.
SentWierda
2 jaar geleden
Varianten van deze vraag zijn al eerder gesteld (nr. 375282 en 24159), beide met 7 antwoorden.
De vragen waren: Waarom is het getal 7 in de bijbel zo'n bijzonder getal?
En: Waarom wordt het getal 7 gezien als 'geluksgetal'?

Antwoorden (4)

Het is geen krachtig getal. We hebben als mensen veel afspraken gemaakt waarbij het cijfer 7 wat centraler staat.

Als je een echt vreemd getal wilt onderzoeken, kijk dan naar pi (3,141592.....). Dat getal komt in de meest vreemde vergelijkingen terug.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Sorry maar ik vindt het wel krachtig.
TurfGraver
2 jaar geleden
Sorry maar ik vindt het niet krachtig.
En nu?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Dit is een wetenschappelijk antwoord op een spirituele vraag...
Niets fout aan (in tegendeel), maar ik betwijfel of de vragensteller er verder mee komt.
Thecis
2 jaar geleden
@Oze
Het staat in de rubriek gezondheid. Daar ga ik geen spiritueel antwoord op geven ik kan wel een antwoord verzinnen waarin gezondheid aan bod komt, maar wellicht is de vraagsteller daar nog minder gebaat bij.
Thecis
2 jaar geleden
@Djanayshr
Je komt het getal vaak tegen, maar waarom vind je het dan een krachtig getal? Kan je dat uitleggen? Wat maakt het getal krachtig?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@Thecis
Daar heb je een punt ! Echter vraag ik me dan ook af wat het getal Pi te maken heeft met de rubriek gezondheid?
Echter dat is achterhaald. Inmiddels is de vraag (blijkbaar) verhuisd naar de categorie Religie en Spiritualiteit.
Thecis
2 jaar geleden
@Oze
Ook binnen de gezondheid heb je statistiek, maar ook tal van andere berekeningen die gemaakt moeten worden. Pi komt in alle facetten terug, zelfs daar waar je het niet verwacht.
Maar pi is zodanig aanwezig, dat je het zelfs spiritueel zou kunnen aanpakken. Wat is er toch met het mystieke getal pi. Zelfs de gulden snede Phi kunnen we schrijven als een functie waarin pi weer terug komt. Alles wijst naar Pi.
Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede Vandaar dat ik Pi (op vele vlakken) een veel interessanter getal vind.
Het getal zeven wordt vaak een "helig of magisch getal" genoemd. In veel culturen wordt het getal gezien als het symbol van volheid. Zo zijn er zeven wereldwonderen, de zeven wetenschappen en de zeven poorten van Thebe.
Ook in de Christelijke traditie heeft dit getal de betekenis van volheid. Zes daarentegen is het getal van onvolmaaktheid en wordt het Beest in de Bijbel aangeduid met 666.
Voorbeelden daarvan zijn:
- de schepping duurde zeven dagen
- het zevendaagse Paasfeest
- de zeven volkeren van Kanaän
- Jezus veranderde zeven broden in zeven manden met brood
- zeven hoofdzonden
- zeven sacramenten.
De zevendaagse week, maar ook het Scheppingsverhaal van zeven dagen, vindt mogelijk zijn oorsprong in de tijdsindeling van de oude Babyloniërs, die een week kenden van zeven dagen.
Maar daarnaast bestaat de regenboog ook uit zeven kleuren en de stad Rome is gebouwd op zeven heuvelen.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Alles komt hieruit vanuit het oude testament. Dus logisch dat het in meerdere geloven terug komt en dus in meerdere culturen. Komt het ook terug binnen hindoeïsme? Taoïsme? Etc? (Dit weet ik oprecht niet, zou interessant zijn)
tinus1969
2 jaar geleden
Zie boven, dit is vooral een bevestiging vannde graag. Maar waarom komt 7 zoveel voor?
Uit onderzoek van een Britse wiskundeschrijver Alex Bellos blijkt dat zeven het favoriete getal ter wereld is. Waarschijnlijk omdat priemgetal zeven het laagste nummer is dat uniek is.
De meeste mensen zien oneven getallen als exotischer dan even. 'Onze hersenen zien getallen en willen ze in tweeën proberen te splitsen', zegt Bellos.
Daarnaast komt het getal zeven overeen met onze geheugencapaciteit. George Miller van de Harvard-universiteit toonde aan dat de meeste mensen maximaal zeven informatie-items in hun kortetermijngeheugen kunnen bewaren.
Het zal daarom niet toevallig zijn dat het getal zeven betekenis heeft gehad in bijna elke grote religie. In het Oude Testament werd de wereld in zes dagen geschapen en God rustte op de zevende, waarmee hij de basis schiep van de zevendaagse week die we tot op de dag van vandaag gebruiken. In het Nieuwe Testament symboliseert het getal zeven de eenheid van de vier hoeken van de aarde met de Heilige Drie-eenheid. Het getal zeven komt ook voor in het boek Openbaring (zeven kerken, zeven engelen, zeven zegels, zeven bazuinen en zeven sterren). De Koran spreekt van zeven hemelen en moslimpelgrims lopen zeven keer rond de Ka'aba in Mekka (de meest heilige plaats van de islam). In het hindoeïsme zijn er zeven hogere werelden en zeven onderwerelden, en in het boeddhisme staat de pasgeboren Boeddha op en zet zeven stappen.
Verschillende delen van de wereld geloofden bijvoorbeeld over de zevende zoon van een zevende zoon, legendes die hem magische krachten gaven van zowel de goede als de kwade variant.
2 jaar geleden
Vanuit de numerologie komt de vilgende verklaring:
Het volmaakte getal

De Pythagoreëers noemden het getal zeven een volmaakt getal, omdat het uit drie en vier was samengesteld: de driehoek (verbonden met drie-eenheid van de geest) en het vierkant (verbonden met de vier elementen van de materiële wereld), die twee volmaakte figuren vormen als geïntegreerd symbool van de vergeestelijkte mens. De driehoek en het vierkant vormen samen het symbool voor het getal 7
Wij mensen hebben dit dus een krachtig getal gemaakt door twee andere getallen samen te voegen.
Vanuit de natuur beschouwd zou vijf een krachtiger getal zijn. Denk aan veel bloemen die vijf blaadjes hebben. Zeesterren met vijf armen etc.
Toegevoegd op 13 februari 2022 17:03: tekst