Nergens. In tegenstelling tot de westerse vorm berekent de Chinese astrologie niet de posities van de zon, de maan en de planeten op het tijdstip van geboorte, waardoor het in Europese zin geen echte astrologie is, maar meer aanleunt bij numerologische technieken. Soms wordt wel overeenkomst gezocht tussen de 12 ‘sterrenbeelden’ van het westen met de 12 traditionele dierentekens van de Chinese astrologie, maar die vallen toch niet helemaal samen. Bovendien gaat het in de westerse vorm om een verdeling van het jaar in 12 tekens, terwijl bij de Chinezen elk jaar een teken krijgt toebedeeld, te beginnen vanaf het Chinese Nieuwjaar. De 12 dierenkarakters (de ‘twaalf aardse takken’) worden ook verbonden met de 5 elementen (hout, vuur, aarde, metaal en water) en het Yin en Yang-principe.
2 jaar geleden
Siri1995
2 jaar geleden
Hoe krijg je dan dat een jaar zo genoemd word, net als nu jaar van de os, en nu de “metaal” os?
Amadea
2 jaar geleden
Dat is een Chinese traditie. Men meent (omdat in een ver verleden hun voorouders dit bedachten) dat iedereen wordt geboren onder één van de twaalf dierentekens en die herhalen elk twaalfde jaar. Die cyclus wordt bovendien toegekend aan een van de vijf elementen water, hout, vuur, aarde of goud (metaal). Aan het huidige teken van de metalen of gouden os worden astrologische kenmerken toegedicht.