Niks. Alleen dat er wierook gebrand wordt in katholieke missen, wat dus ook met de Kerstmis zal gebeuren.

Het heeft wel iets te maken met Driekoningen, op 6 januari. Want die koningen gingen de pas geboren baby Jezus bezoeken en namen elk een cadeau voor hem mee: goud, wierook en mirre.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Waar staat dit ergens te lezen a.u.b.?
mvg
Aimé
TurfGraver
3 jaar geleden
Mattheüs 2:11
Amadea
3 jaar geleden
Om precies te zijn staat dit in Matteüs 2 vers 11c: Daarna openden ze hun kistjes met kostbaarheden en boden het kind geschenken aan: goud en wierook en mirre.
Van oorsprong helemaal niets. En tegenwoordig weinig.
Bij verbranding geeft wierook een welriekende geur. Daarom werd het al vroeg in de joodse eredienst gebruikt.
De christelijke kerk zag lange tijd niets in wierook. Onder meer in verband met het feit dat tijdens de vervolgingen van de christenen wierookoffers voor de goden der heidenen gebracht moesten worden. Tot het jaar 313 hebben de christenen slechts bij begrafenissen wierook gebrand. Naderhand werd het branden van wierook gezien als een teken van aanbidding en gebed, als een symbool van heiliging en ook als eerbewijs: bewieroking van het altaar, evangelieboek, offergaven, clerus en volk. En sedert de 16de eeuw van de geconsacreerde hostie.
In de reformatorische kerken is het gebruik van wierook afgeschaft. In de r.k. kerk is het wierookgebruik stek teruggedrongen.
Tegenwoordig is wierookgebruik vooral in zwang bij niet-kerkelijken.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
3 jaar geleden
Wierook was een van de geschenken die de wijzen uit het Oosten hadden meegenomen na de geboorte van Jezus.