Hoe wordt berekend wanneer de Ramadan moet plaats vinden?

Als het ene jaar de ramadan in de winter wordt gehouden en enkele jaren later in midden in de zomer vraag ik me af waarom.

ronron1212
3 jaar geleden
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-ramadan-maan/

Antwoorden (1)

Het komt doordat de Islam een andere kalender hanteert die niet op de zon (één jaar is één rondje om de zon) is gebasseerd, maar op de maan. Een cyclus van de maan (volle maan, nieuwe maan, etc) duurt 29 of 30 dagen. Daar is 'onze' maand op gebasseerd, maar loopt daar dus niet mee gelijk.
In de islamitische kalender bestaat een jaar uit 12 maan-maanden van 29 of 30 dagen. Doordat deze 12 samen ongeveer 354 dagen duren, loopt deze kalender elk jaar 10 tot 12 dagen uit de pas met het zonnejaar. Als gevolg hiervan vallen bijvoorbeeld de ramadan, het Suikerfeest en het Offerfeest ieder jaar anderhalve week vroeger in het zonnejaar.
Het begin van de maand wordt traditioneel bepaald door de 'geboorte' van de nieuwe maan: het moment dat de maan met het blote oog als een smalle maansikkel te zien is. Het waarnemen van de jonge maansikkel is alleen vlak na zonsondergang mogelijk, waardoor de eerste dag van een islamitische maand dan ook altijd bij zonsondergang begint (en ook alle hierop volgende dagen).

De maanden in de Islam hebben de volgende namen:
Muharram ul Haram (of korter Muharram) محرّم
Safar صفر
Rabi'-ul-Awwal (Rabi' I) ربيع الأول
Rabi'-ul-Akhir (of Rabi' al-THaany) (Rabi' II) ربيع الآخر أو ربيع الثاني
Jumaada-ul-Awwal (Jumaada I) جمادى الأول
Jumaada-ul-Akhir (of Jumaada al-THaany) (Jumaada II) جمادى الآخر أو جمادى الثاني
Rajab رجب
Sha'abaan شعبان
Ramadan رمضان
Shawwal شوّال
Dhul Qa'dah ذو القعدة (of Thw al-Qi'dah)
Dhul Hidja ذو الحجة (of Thw al-Hijjah)

Ramadan is dus een maand in een islamitisch jaar.