Nee, natuurlijk niet. Hoe zou dat nou kunnen? Het zijn leuke verzinsels, maar er is geen enkel wetenschappelijk verband te leggen. Het is puur toeval als bij een paar mensen (op de miljoenen die op dezelfde dag geboren zijn) klopt wat men op basis van sterrenbeeld beweert.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Er zijn heel erg veel wetenschappelijke verbanden te leggen. Ik kan er met gemak 20 opschrijven, zonder enige moeite te doen. Met wat meer moeite kom ik waarschijnlijk wel tot 100 wetenschappelijke verbanden. Echter, ik kan ze niet bewijzen. Wat je bedoelt te zeggen, is dat er geen wetenschappelijk bewijs is. Intentie is goed, verwoording niet het meest ideale...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Thecis
Is het niet zo, dat een verband pas is gelegd als het wetenschappelijk bewezen is (hetzij met statistiek, hetzij met reproduceerbare uitkomsten van experimenten)?
Of dit bewezen is: Het antwoord is Nee.
Maar dat zegt niet of dat ook zo is of niet.
Al sinds het moment dat de mens redeneert en denk is het de mens eigen geweest om Gedrag (Actie en Reactie, oorzaak en gevolg) toe te kennen aan eigenschappen en gebeurtenissen.
Nu noemen we dat bijgeloof, maar voor al die duizenden jaren was dat een regelrecht geloof en overtuiging.
In de loop der eeuwen is dat wel wat veranderd maar zelfs nu hebben we nogsteeds dat soort overtuigingen en ideeën.
Alles wat men niet kon verklaren werd toegeschreven aan bepaalde van die overtuigingen.
Bijvoorbeeld: In de middeleeuwen geloofde men heilig in Magie en was men overtuigd dat het vinden van een klavertjevier men beschermde tegen kwade betoveringen.
Is bewezen dat dit niet of wel zo is? nee. Maar voor de mensen toen der tijd was dit werkelijkheid.
In de middeleeuwen geloofde men écht dat als je bepaalt gedrag had dat een regelrecht gevolg was door hekserij en kwade geesten en demonen.
Later dachten ze dat bepaalt gedrag voortkwam uit de stand van Planeten en sterren.
Bijgeloof evolueert met de tijd.
En toch kunnen we niet zeggen dat de stand van sterren en planten géén invloed hebben op mensen en gedrag.
een voorbeeld: Ook nu nog denken heel veel mensen dat volle maan invloed heeft op het slapen, Energie en onrust van bepaalde mensen.
dit is echter nooit bewezen.
Bijgeloof of iets wat we nog nooit hebben kunnen bewijzen.
We Weten het niet.
dat het nooit bewezen is zegt niet dat sterrenbeelden geen invloed op ons hebben.
zeg dus zelf maar wat je gelooft.
"Dat de stand van sterren en planten" is natuurlijk "Dat de stand van sterren en planeten"