wat was er voor de god van de eerste chaos?

volgens dat verhaal van de goden

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
LeonardN
3 jaar geleden
Misschien ligt het aan mij, maar je vraag lijkt wat context te missen.
Maw, wat bedoel je exact?
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN, precies. Welk verhaal van welke goden?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
als je over een boek praat dan weet ik niet welk boek....
maar als je het hebt over de bijbel dan vind ik dat je niet goden moet zeggen maar afgoden.
want er is maar een echte god en dat is: God en Jezus en de Heilige Geest
en met een god bedoel ik ze alle 3 want ze zijn allemaal gelijk maar toch zijn het er 3
wil je meer info lees dan in de bijbel
of zoek dit op op youtube : Lees maar in de bijbel (videoclip) v2
en probeer ook elke dag te bidden. mvg

Antwoorden (2)

NIETS. Net zoals in het christelijk scheppingsverhaal is het begonnen met niets.
Volgens de schrijver Hesiodus was er als EERSTE Chaos. Een ongeordende brij van allerlei elementen die geen vorm of samenhang kende. Zonder tussenkomst van iets of iemand baarde Chaos de Aarde (Gaea), met weelderige borsten die een veilige zetel, hoog op de berg Olympus, voor de Goden zou worden. Verder kwam uit Chaos Tartarus 1 (Onderwereld) voort, nevelig en donker, die een plaats kreeg diep in de onafzienbare aarde. Daarna ontstond Eros (Liefde), de mooiste van alle onsterfelijke Goden. Deze god kon zowel Goden als mensen tot zijn geestelijke slaaf maken en van hun bezinning beroven. Ook Erebus (duisternis van de onderwereld) en Nyx (donkere nacht) kwamen uit Chaos voort.
De scheppende krachten scheidden aarde en water van elkaar en creëerden de hemel met zijn sterren en planeten. De aarde (Gaia) en hemel (Ouranos/Uranus) vormden een machtig godenpaar en heersten in het vroegste begin over het heelal en alle andere goden. Hun kinderen, de twaalf Titanen en de eenogige Cyclopen, joegen Ouranos schrik aan, waarna hij besloot hen in de Tartaros te werpen, een diepe duistere afgrond. Gaia kon niet verdragen dat haar kinderen zo werden behandeld en daalde af in de gevangenis om hen ervan te overtuigen hun vader van zijn heerschappij te beroven.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat je met de eerste chaos bedoelt weet ik niet. Wel weet ik dat God altijd heeft bestaan.

Wij hebben te maken met de tijd, daarom is iets wat eeuwig en altijd is door ons niet te bevatten. Onze God is er, is er altijd geweest en zal er altijd zijn...
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"Wel weet ik dat God altijd heeft bestaan." Hoe weet je dat? En over welke God spreek je precies?
-Allah
-Jahweh
-Vishnu
-Onspecifieke god