Wat is het verschil tussen Het Joods en het Mozaïsch geloof?

Iemand is genoemd als " mozaïsch " dat wil zeggen " aanhanger van het geloof en de wetten van Mozes " ? Zijn dat dan ook Joden of een bepaald soort Joden ????

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er is geen verschil.
Het Mozaisch geloof word geassocieerd met het joodse geloof.
Het joodse geloof is op te delen in twee hoofdstromingen.
Het orthodox jodendom.
Messiaans jodendom.
Beide stromingen zijn aanhangers van de Torah, (de eerste vijf boeken van de bijbel), waarin de Mozaische wetten zijn vervat.
LeonardN
4 jaar geleden
@amadeus Onjuist (of je eigen visie op de zaak, niet een visie die gedeeld wordt door dan wel joden, dan wel de massa).
Jodendom is op allerlei manieren in te delen. Maar zoals jij het doet kan het niet. Immers waar plaats je dan de liberale stroming of de conservatieve? https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_religious_movements Dit zijn wat je zou kunnen noemen hoofdstromingen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthodox_jodendom
https://nl.wikipedia.org/wiki/Masorti_jodendom (conservatief)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Liberaal_jodendom
En nog een zwik kleinere bewegingen zoals idd het messiaans jodendom, wat door joden zelf eerder als een christelijke stroming wordt gezien. Of hier een wat gelijkende indeling, welke vooral een splitsing maakt in (niet)Rabbijns Jodendom waarbij de eerdere drie allen vallen onder RJ.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jodendom#Richtingen_in_het_jodendom
Messiaans wordt ingedeeld bij overige. Het is echte een buitenbeentje en zeker geen hoofdstroming.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1) Orthodox jodendom ( inclusief de splitsingen van dit jodendom) = diegenen die de eerste komst van de messias verwachten.
2) Messiaans jodendon ( inclusief hun splitsingen) = diegenen die de tweede komst van christus verwachten. Sommigen noemen zich ook christenen anderen noemen zich gewoon messiaans
LeonardN
4 jaar geleden
@amadeus Je herhaalt enkel je eerste statement.
Nogmaals waar vallen dan stromingen als liberaal/conservatief jodendom? Zoals jij het in wil delen zou het zo moeten zijn:
A---Messiaans jodendom
B---Niet-messiaans jodendom
B1--Rabbijns jodendom
B1a-Orthodox
B1b-Liberaal
B1c-Consevatief
B2--Niet Rabbijns
B2a-Karaitisch
B2b-... Maar goed dan doe je dus iets enorm kroms, immers Messiaanse Jodendom is een enorm kleine beweging. Veel kleiner dan allerlei stromingen die jij tenietdoet in je opdeling. Of bedoel je te zeggen dat ALLE christenen eigenlijk Messiaanse joden zijn?
Dat is helemaal onjuist:https://nl.wikipedia.org/wiki/Messiaanse_beweging
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het liberaal/conservatief jodendom vallen onder orthodox jodendom of ook wel traditioneel jodendom genoemd. het zijn aftakkingen ervan.
Zij verwachten de eerste komst van de messias. en verwerpen christus als messias. " immers Messiaanse Jodendom is een enorm kleine beweging. Veel kleiner dan allerlei stromingen die jij tenietdoet in je opdeling. " Het messiaans jodendom bestaat uit velerlei kleinere stromingen en zijn in aantal idd. veel kleiner dan het traditionele jodendom.
Er zijn trouwens momenteel niet zo heel veel joden die Jezus als hun messias aanvaarden. " Of bedoel je te zeggen dat ALLE christenen eigenlijk Messiaanse joden zijn? " Neen helemaal niet, de allereerste christenen waren joden volgens de evangelien.
Nadien gingen de joodse christenen prediken tot de heidenen waarvan velen tot geloof kwamen. bijbelboek handelingen.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik kan geen bewijs vinden dat liberaal en conservatief jodendom vallen onder orthodox jodendom.
1. Hoe kom je hierbij
2. Er zijn trouwens momenteel niet zo heel veel joden die Jezus als hun messias aanvaarden.
DUS kan je messiaans jodendom niet als hoofdstroming beschouwen, zeker niet aangezien de joodse gemeenschap het dus zelf eerder als christelijke stroming ziet. Wat je doet is zo'n beetje hetzelfde als iemand die beweert dat er twee christelijke hoofdstromingen zijn:
-Katholieke Kerk - Zij die niet geloven dat god aan Joseph Smith verscheen.
-Mormonen - Zij die wel geloven dat Joseph Smith aan god verscheen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
“Ik kan geen bewijs vinden dat liberaal en conservatief jodendom vallen onder orthodox jodendom.” Als je vergelijkt wat het traditioneel jodendom en liberaal en conservatief jodendom geloven dan merk je waar de niet zo heel grote verschillen en verbanden liggen.
Je zal merken dat het priesterlijk jodendom is overgegaan naar het rabbijns jodendom.
Met het lezen van enkele wiki artikelen ga je dat niet zien, je moet dieper graven.
Belangrijk is Ook wanneer een stroming is ontstaan. “DUS kan je messiaans jodendom niet als hoofdstroming beschouwen, zeker niet aangezien de joodse gemeenschap het dus zelf eerder als christelijke stroming ziet.” Je trekt te vlug conclusies.
Het gaat erom... Wanneer zijn die twee stromingen ontstaan waar ik over spreek.
Het orthodox jodendom is ontstaan na de diaspora enkele honderden jaren voor christus. De hele geschiedenis van dit jodendom kan je lezen in de tenach.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jezus was dikwijls in discussie met dit jodendom zij geloofde meer in de mondelinge overlevering met hun tradities, nu de geschreven talmoed, en werd door hen beschuldigd.
Zij wilden hem niet erkennen als messias.
De christelijke joden ( nu te vergelijken met de messiaanse joden) zijn ontstaan sinds de prediking van Jezus en werden tientallen jaren later vervolgd.
We spreken hier van twee hoofdstromingen
1 joden die Jezus verwierpen als messias orthodox met hun tradities
2 joden die jezus als messias aanvaarden (nu te vergelijken met messiaans jodendom)
Hieruit vloeiden alle joodse stromingen die we nu kennen.
Een hoofdstroming heeft niets van doen met de grootte ervan, maar wanneer is deze begonnen te bestaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
“zeker niet aangezien de joodse gemeenschap het dus zelf eerder als christelijke stroming ziet.” Deze christelijke joden onderhouden in zekere mate de ook mozaische wet, kan je lezen vanaf het bijbelboek handelingen en de brieven van Paulus, en behoren eveneens tot jodendom.
Het zijn de joden waar de bijbel over spreekt.
Op YouTube kan je eventueel volgende interessante docu bekijken, duurt bijna twee uur:
Er komen verschillende Rabbijnen aan het woord van verschillende joodse stromingen. https://www.youtube.com/watch?v=typ2pl2L47k
LeonardN
4 jaar geleden
"Je trekt te vlug conclusies." Nee. Ik zie een uitspraak van jou waaraan ik me niet kan vinden. Dan ga ik zoeken en kom ik nergens tegen iets wat jouw stelling bevestigt.
Wel zie ik overal bevestiging voor de stelling dat orthodox, liberaal en conservatief jodendom gezien worden als hoofdstromingen. En dus nergens dat messiaans jodendom ook maar enige positie inneemt.
https://www.myjewishlearning.com/article/the-jewish-denominations/
Of kijk het plaatje rechts. https://en.wikipedia.org/wiki/American_Jews
35% liberaal (reformed)
18% conservatief
10% orthodox
6% andere
30 non-denominatie "Een hoofdstroming heeft niets van doen met de grootte ervan, maar wanneer is deze begonnen te bestaan." Natuurlijk heeft dat wel van doen met de grootte.
Messiaans jodendom wordt zelfs vaak niet eens (h)erkend als een stroming binnen het jodendom omdat deze bijna non-existent is.
Historisch heeft de huidige beweging ook weinig van doen met de eerste Joden die jezus als messias zagen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
“Natuurlijk heeft dat wel van doen met de grootte.” Je houdt U bezig met cijfertjes en procenten in plaats van het te bekijken op religieus vlak, en dat is verkeerd.
Zolang je dit blijft doen is een verdere discussie zinloos. “Messiaans jodendom wordt zelfs vaak niet eens (h)erkend als een stroming binnen het jodendom omdat deze bijna non-existent is.” Natuurlijk non-existent voor het rabbijns jodendom. Zij verwerpen echter christus als messias. “Historisch heeft de huidige beweging ook weinig van doen met de eerste Joden die jezus als messias zagen.” Daar ben je verkeerd in.
Je begrijpt het verschil niet tussen Het priesterlijk en rabbijns jodendom.
Bijbels (en historisch) gezien is dit de sleutel waar alles om draait tussen deze twee hoofdstromingen.
groet amadeus
LeonardN
4 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Messiaanse_beweging#Twintigste_eeuw Eerste eeuw
Dat er Joden waren die geloofden dat Jezus de Messias is, wordt beschreven in het Nieuwe Testament van de Bijbel. Zij hielden zich op dat moment ook nog aan de joodse regels volgens de Thora. De vroeg-christelijke Kerk hanteerde voor hen de benaming “joden-christenen”. Aan deze stroming zou, volgens de kerkhistoricus Eusebius van Caesarea, tijdens de Bar Kochba-opstand (132-136) een einde zijn gekomen. Twintigste eeuw
De huidige beweging van het messiaans jodendom ontstond in de jaren 60 in de VS. Sinds de jaren 80 verbreidt de beweging zich ook in Europa en Israël. Velen van de aanhangers in Israël zijn afkomstig uit de voormalige Sovjet-Unie. In Israël zijn er tussen de 6.000 en 15.000 messiaanse joden in 80 gemeenten. Zij werken daar nauw samen met de baptisten, net als in Duitsland. De mensen die zich nu rekenen tot het messiaans jodendom hebben zover ik het begrijp weinig van doen met die in de 1e
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nogmaals....Je begrijpt het verschil niet tussen Het priesterlijk en rabbijns jodendom.
Bijbels (en historisch) gezien is dit de sleutel waar alles om draait tussen deze twee hoofdstromingen.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik begrijp dat verschil wel. Ik snap dat Joden die Jezus als messias zien theologisch ver van elkaar afstaan. Maar dat maakt niet dat dat de twee en enige hoofdstromingen zijn. Dat jij dat anders ziet dan de rest van de wereld is verder niet relevant, of dat je dat allemaal vanuit jouw visie uitlegt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Neen, je doet alsof je het snapt.
Als je het verschil echt weet, leg mij dan eens uit wat
1 het priesterlijk jodendom is en
2 het rabbijns jodendom is.
3 begrijp je echt het verschil Als je Dat snapt, zou je ook moeten snappen vanuit het oogpunt van de tenach dat,
(alhoewel priesterlijk jodendom op de dag van vandaag non existent is voor de meerderheid van het jodendom), het priesterlijk jodendom eigenlijk de rechtstreekse lijn is van het mozaisme maar vernieuwd in het nieuwe verbond.
Met andere woorden... het rabbijns jodendom heeft voor JHWH geen enkele betekenis omdat zij de Zoon en Messias verloochenen. "Maar dat maakt niet dat dat de twee en enige hoofdstromingen zijn."
Je baseerd je nog steeds op cijfertjes en statistieken, dit is echt irrelevant als je bovebstaande begrijpt.

Antwoorden (1)

Principieel geen. Toch probeert men er soms iets duidelijk mee te maken, of iets mee te ontkennen (etniciteit).

Er is geen verschil als je er mee uitlegt dat het gaat over iemands religie. Althans niet in de basale zin.
Het is juist een manier om aan te geven dat iemand gelooft of niet, aangezien de term Jood/jood, verwarring kan brengen omdat het zowel een benaming is voor een volk/etniciteit als een benaming voor een religie.
Je kan dus de distinctie maken:
-Een Jood met het Mozaïsch geloof.
-Een Jood die het Mozaïsch geloof niet aanhangt (maar dus wel etnisch Joods is).
Ook wordt het wel gebruikt voor niet-Joden(in de etnische zin), die wel het joodse geloof aanhangen.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13602000701536208?scroll=top&needAccess=true&journalCode=cjmm20

Ook hoofdletter en kleine letter wordt wel gebruikt om dit verschil aan te duiden.
Het joodse geloof. (religie)
De Joden komen uit wat we nu Israël noemen. (etniciteit)

Je vraag zou dus zijn:
Wat is het verschil tussen het joodse geloof en het Mozaïsch geloof?

Het gebruik van de term lijkt ook veelal te komen vanwege de negatieve connotatie die de term "jood" met zich meebrengt of (vooral in de negentiende en twintigste eeuw) met zich meebracht. (dus ook al voor Hitler aan de macht kwam, verzonnen Duitse joden zelf al deze term).
https://www.lib.uchicago.edu/media/documents/exeej-text.pdf
===
Iemand die zich zo dus noemt, of zo genoemd wordt, kan dat dus doen om geen verwarring te willen brengen over zijn etniciteit OF geen nadruk daarop te willen leggen, OF de nadruk daarvan weg te willen leiden. Het is dus misschien een neutralere term.
===
Het is hoe dan ook geen aparte stroming binnen het jodendom.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jodendom#Richtingen_in_het_jodendom
Je kan het beter zien als een synoniem.
Toegevoegd op 04 januari 2020 11:44: tekst