In het jaar 1219 ging St. Franciscus van Assisi dwars door de vijfde kruistocht heen om de sultan van Egypte, Malek Al-Kamil, te ontmoeten. De mannen ontdekten in elkaar een groot verlangen naar vrede, ze hadden enkele goede gesprekken. Geïnspireerd gingen zij uit elkaar.

Het betreft het middelste deel van een drieluik, geschilderd door franciscaan Robert Lentz en door soefi moslims geschonken aan de minderbroeders in Megen.

De tekst die onderaan staat komt uit het begin van de Koran: "Loof God, Heer van de werelden!".