Is tijd onstaan of heeft tijd altijd al bestaan ( in de abstracte zin)?

En als tijd altijd al bestaan heeft, betekend dat dat we in het oneindigheid leven en alles al oneindigvaak gebeurd is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K
Reddie
5 jaar geleden
Tijd bestaat helemaal niet.
Dit is dus een onzinnige vraag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kennelijk kan je niet lezen want er staat abstract
dit is dus een onzinnige reactie
Reddie
5 jaar geleden
En gaat de vraag dan over:
De tijd in abstracte zin,
Het bestaan in abstracte zin
Het bestaan van tijd in abstracte zin?
En wat moge daaronder worden verstaan?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
je bent wel beperkt in je denken moet ik zeggen, zeer beperkt

Antwoorden (2)

De ruimtetijd en daarmee de tijd is volgens de natuurkunde ontstaan tijdens de 'oerknal'. Wat voor de oerknal was daar kan men over gissen maar kan ook als ongeldig worden beschouwd, omdat daarvoor immers niets bestond.
In meer spiritueel opzicht kan ook worden gezegd dat tijd is ontstaan. Dit omdat God buiten de tijd staat en pas bij Zijn schepping alles is ontstaan.
Dat betekent dus niet dat alles oneindig vaak gebeurd is, maar omdat volgens sommige er voortdurend nieuwe universa ontstaan dat wel alles oneindig vaak zál gebeuren......
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Alle dure bronnen ten spijt, tijd bestaat niet.
Er is een verleden. En dat bestaat in je geheugen en in de geschiedenisboekjes.
Het heden is oneindig klein. Een singulariteit, dus.
De toekomst bestaat niet.
LeonardN
5 jaar geleden
@Reddie Heb je dit zelf bedacht? Kan je een filosoof of wetenschapper quoten die iets soortgelijks zegt.
erotisi komt ten minste met bronnen, jij komt met stellingen zonder bewijsvoering, zonder bronnen.
Reddie
5 jaar geleden
Voor die bronnen is geen enkel bewijs. Het zijn bedenksels.
LeonardN
5 jaar geleden
Voor jouw stellingen is geen enkel bewijs. Het zijn bedenksels.
--- Ah zie nu dat ook multiversum en god als links staan, dat zijn inderdaad bedenksels. Tijd echter is volgens mij geen bedacht concept.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Verdraaid @Reddie.
Ik begrijp wat je wil zeggen, maar alles schreeuwt in me dat je het bij het verkeerde eind hebt.
En tóch kan ik je stelling niet onderuit halen. Waar we het zonneklaar over eens zijn is dat het heden oneindig klein (beter: kort) is.
Alleen zou ik de aaneenschakeling van al die oneindig korte hedens 'tijd' noemen. Het lijkt echter ook een feit dat het verleden (laat staan de toekomst) nergens is blijven bestaan. Je kunt het niet vastpakken, niet aanwijzen. Het is weg. Het bestaat niet (meer). Aan de andere kant kun je het wel meten en er mee rekenen. En voor een deel kun je daarmee zelfs de toekomst voorspellen. Het is zelfs een basis-SI-eenheid.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Toch @Reddie, zal ik oom agent wel naar jou doorverwijzen wanneer ik een boete voor te hard rijden oploop.
Immers als tijd niet bestaat, dan bestaat snelheid ook niet.
Dan kan ik dus ook niet te hard gereden hebben. Ik durf te wedden dat oom agent dan heel erg overtuigd zal blijven dat tijd en daarmee mijn te hoge snelheid, tóch wel bestaat.
Reddie
5 jaar geleden
https://www.thegreatcoursesplus.com/mysteries-of-modern-physics-time/why-time-is-a-mystery
Het meest nederige en eerlijke antwoord op deze vraag is: wij mensen zijn te beperkt om hier uitsluitsel over te kunnen geven. Omdat een mens slechts een bepaalde tijd leeft wordt dit aangeduidt en beleeft als 'tijd'.

De natuurkunde beschrijft dat energie nooit verloren gaat maar zich hooguit omzet in een andere vorm. Een menselijk lichaam en diens geest zou je dus ook kunnen zien als een samenballing van energie die na de dood weer overgaat in een andere vorm. Het is verleidelijk om de beleving van tijd in dat geval af te doen als de perceptie van een kort levende primaat in een kosmos bestaande uit van vorm veranderende, maar eeuwigdurende energie.

Je kunt de vraag dus beantwoorden met ja: tijd ontstaat met het ontstaan van de waarnemer maar de mogelijk hiertoe heeft altijd al bestaan.