Hoe kan ik synchroniciteit ten volle beleven?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
Amadea
5 jaar geleden
Gaarne toelichting op de vraag. Ik snap niet wat jij wilt, en anderen vermoedelijk ook niet...
Cryofiel
5 jaar geleden
Ik vermoed dat dit iets uit de paranormale wereld is. Als dat inderdaad zo is, is deze vraag nauwelijks te beantwoorden, omdat het begrip dan niet goed gedefinieerd is. Iedereen verstaat er dan iets anders onder.
Antoni
5 jaar geleden
"De term synchroniciteit (letterlijk: gelijktijdigheid) is een acausaal, verbindend beginsel, in 1930 geformuleerd door de Zwitserse psychiater en psycholoog Carl Gustav Jung. Van synchroniciteit is sprake wanneer twee of meer gebeurtenissen min of meer tegelijkertijd optreden in een voor de betrokkene zinvol verband, dat niet noodzakelijk als causaal wordt ervaren. Eenvoudig gezegd: je ervaart het als "meer dan gewoon toeval"; omdat de twee gebeurtenissen voor jou met elkaar te maken schijnen te hebben, maar niet zo dat het ene het andere heeft voortgebracht. Jung zag synchroniciteit als een ander verklaringsmodel dat naast causaliteit zijn plaats verdiende. Dit concept stelt de causaliteit zelf niet ter discussie noch wil het ermee concurreren. Het beweert slechts dat, net zoals gebeurtenissen kunnen gegroepeerd worden onder 'oorzaak', ze net zo goed kunnen worden gegroepeerd onder hun betekenis." en nog veel meer is te lezen op https://nl.wikipedia.org/wiki/Synchroniciteit.

Antwoorden (1)

Wanneer twee of meer gebeurtenissen min of meer tegelijkertijd optreden in een voor jou zinvol verband, dat niet noodzakelijk als causaal wordt ervaren, dan kan je dat ten volle beleven door er bewust bij stil te (gaan) staan. Dat kan door er bijvoorbeeld met de mensen om je heen over te praten, door het gebeurde uitgebreid op te schrijven, of door er op een andere creatieve manier een bijzondere herinnering van te maken. Kies voor de manier die jij het beste bij jou vindt passen.

Na verloop van tijd zal je dan een verzameling van (tastbare) herinneringen aan dit soort gebeurtenissen hebben.