Hoe zit dat? Was Willem van Oranje katholiek en Prinses Beatrix protestant?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
een aantal jaren terug heb ik gelezen(geschiedenis boek van een historicus die tjalling heette) dat willem van oranje zijn laatste 2 jaren voordat hij werdt vermoord geleefd had als een moslim. de reden van zijn bekering had te maken met de militaire hulp van de ottomanen tegenover de spanjaarden die toen in oorlog was met de hollanders.is er ook iemand die iets meer weet over deze beweringen.ik weet de jaartallen niet meer maar was volgens mij tussen 1550 en 1600 .ik heb wel wat dingen opgezocht op internet maar werdt er niet wijzer van.

Antwoorden (1)

Beatrix is protestant.

Over het geloof van Willem van Oranje zijn de schrijvers verdeeld.
Het protestantisme is begonnen in 1517. Willem van Oranjes is geboren in 1533. Moeder was luthers (dus protestant) en gaf haar kinderen een lutherse opvoeding. Willem van Oranje bleef trouw aan de katholieke Kerk.
Op zeker moment in de geschiedenis ontstaat er gedoe met Filips II die heer der Nederlanden is, koning van Spanje en overtuigd katholiek.
Eind 573 wordt Willem van Oranje weer protestant.
Toegevoegd op 29 juli 2018 16:50: tekst