Hoe reinig ik een kris zonder dat deze voor onrust gaat zorgen?

Van mijn oma heb ik een kris gekregen die van mijn Indonesische opa was. Heb er allemaal verhalen over gehoord en dat het super gevaarlijk is als je hem niet goed behandeld (schoonmaakt, begroet voor je hem eruit haalt, enz.) dus wat moet ik allemaal doen om te zorgen dat het geen onrust gaan veroorzaken? Graag geen antwoord van “bijgeloof”.
Reinigen met arsenicum ofzo gaat niet, kan je niet kopen en is heel duur (als je t al kon kopen)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (1)

Zo ken ik ook verhalen via internet dat bepaalde etsers zelfs accuzuur gebruiken voor het schoon bijten.
Dat betekend meer vervuiling wegbijten en dus een scherper resultaat omdat er zuiverder ijzer en nickel overblijft.
Dit zuur komt na het zuur bad ook weer in de natuur terecht.
Ik gebruik enkel natuurlijk citroen sap, die bij warm weer ook begint te rotten, dus zonder conserverings middellen en die normaal kan worden afgebroken door de natuur.
Daarnaast komt ook heel wat spiritualiteit bij kijken.
Verder is het een heel ingewikkeld gegeven en een te lange uitleg,lees daarom hier verder:
http://www.kris-keris.eu/page/onderhoud
PS: ik is hier gewoon overgenomen uit het artikel.
Toegevoegd op 12 juli 2018 18:15: tekst