Waarom kreeg Jezus aan het kruis een spons met azijn?

Spons met azijn, hoorde ik vroeger dus weleens op de basisschool (lagere school). Maar waarom azijn? (is dat geen vergissing misschien, ik begrijp het nut niet zo goed van azijn in dit verband).

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (1)

Volgens alle vier de evangelisten kreeg Jezus, toen hij aan het kruis hing, met zure wijn aangeboden. Over de manier waarop deze wijn werd aangeboden verschillen de beschrijvingen, maar de spons wordt een paar keer genoemd. Deze zure wijn was bedoeld voor de Romeinse soldaten. In die tijd was het heel normaal dat Romeinse soldaten goedkope zure wijn dronken als dorstlesser.
Maar over de reden, waarom de soldaten Jezus zure wijn aanboden zijn de theologen en andere bijbelkenners het niet helemaal eens. Evangelist Lucas beschrijft de Romeinse soldaten, die de zure wijn gebruiken om de spot met Jezus te drijven.
Het kan ook zijn dat ze Jezus, die uiteraard erge dorst had, uit medelijden wijn gaven als dorstlesser. Daarnaast zou de alcohol een licht verdovende werking hebben. Dus volgens deze uitleg zou het een bewuste weldaad zijn geweest.
Maar het kan ook als een extra pijniging zijn bedoeld. De wijn zou in de open wonden extra pijn hebben veroorzaakt.
Maar
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beetje vreemd te denken dat soldaten wel over lekker fris water zouden beschikken om vervolgens zelf azijn of zure wijn tegen de dorst te drinken. Romeinse soldaten zullen heus niet allemaal goedhartige padvinders zijn geweest, maar dat waren/zijn naar mijn mening theologen en exegisten doorgaans evenmin. Er zijn tenslotte altijd handelingen mogelijk die onbedoeld een verkeerd neveneffect sorteren.