In bepaalde stromingen van het christendom is de sabbat de religieuze rustdag zoals deze is voorgeschreven door het vierde gebod van de Tien geboden.
5 jaar geleden
Voor christenen is de Sabbat de zevende Scheppingsdag. Zoals je kunt lezen in het eerste Bijbelboek, Genesis, de zaterdag waarop de Schepper een rustdag instelde nadat er zes dagen hard gewerkt was. En die dag wordt door joden nog altijd in ere gehouden.
5 jaar geleden
de christenen hebben niks met de sabbat eigenlijk aleen de joden, de joden gaan op de sabbat naar de synagoge om dat god heeft geboden de rustdag te houden op de 7e dag, de christenen geloven hetzelfde aleen die gaan op zondag naar de kerk omdat ze herdenken dat jezus toen aan het kruis gestorven is; kortom, de sabbat komt voor als gebod in het christelijk geloof maar wordt aleen bij de joden als rustdag gebruikt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Christenen hoeven geen wekelijkse sabbat te houden. Ze staan onder ‘de wet van de Christus’ en daar is de sabbat geen onderdeel van

Paulus schreef daarover in zijn brief aan de Kolossenzen 2:16, 17 .... Laat niemand jullie oordelen om wat je eet en drinkt of om de viering van een feestdag of de nieuwemaan of een sabbat. 17 Die dingen zijn een schaduw van toekomstige dingen, maar de werkelijkheid is de Christus.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In Uw aangehaalde link staat een grove fout Aime...
Er staat ... De sabbatdag liep van zonsondergang op vrijdag tot zonsondergang op zaterdag.....
De Israelieten in het oude testament vierden geen sabbath op zaterdag, deze sabbathdag is berekend in de 4de eeuw na chr. Door HILLEL II met gebruikmaking van de zon/maan kalender. Om het te doen samenlopen met onze huidige gregoriaanse zonnekalender, vandaar dat volgens deze joodse kalender elke sabbath begint op de 7de dag van vrijdagavond tot zaterdagavond. Elke maand opnieuw.
De Israelieten, Gds volk, gebruikten de maankalender om de Nieuwe Maan te berekenen. Iedere nieuwe maan was de eerste dag van een nieuwe maand. Elke zevende dag daaropvolgend was de sabbath.
De sabbath valt volgens deze maankalender altijd op dezelfde dag .
Altijd op de 8ste-15de-22ste en de 29ste dag van de maand.
De dagen hebben volgens deze maankalender geen namen maar nrs.
Enkel de maanden hebben namen, maar dat wist u al.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Omgerekend naar onze gregoriaanse zonnekalender valt de nieuwe maan steeds op een andere dag. Deze maand was dit op donderdag 14 juni. (eerste dag van de bijbelse maand Tammuz) sabatthen in deze maand vallen op donderdag. In juli valt deze nieuwe maan op zaterdag 14 juli(eerste dag van de bijbelse maand Av) sabatthen deze maand ook op zaterdag. en in augustus op zondag 12 aug.( eerste dag van de bijbelse maand eloel) sabatthen deze maand op zondag. Dit is telkens de eerste dag van een nieuwe bijbelse maand. Om de wekelijkse sabbath te berekenen tel je zeven dagen vanaf de eerste dag van de nieuwe maan , dan kom je op dag 8 = eerste sabbath van de maand, zeven dagen verder dag 15= tweede sabbath van de maand ,22 en 29. Etc...etc...
14 Nisan viel dit jaar op zaterdag 31 maart volgens de bijbelse kalender.
De joden volgens eigenlijk niet de Hebreeuwse of de kalender van Gd, maar de joodse HILLEL kalender die is aangepast aan de gregoriaanse zonnekalender.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
. Opmerkelijk is dat zij het nieuwe jaar vieren in de zevende maand in plaats van zoals de bijbel voorschrijft in de lente of de eerste maand asib of nisan.
Groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De - is niet van mij.
gr, amadeus