Wat is/zijn het verschil/de verschillen tussen de drie heiligen boeken en wat de overeenkomsten?

De heilige boeken de Bijbel, Tora en Koran.
Tenach

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kun je je vraag toelichten? Wat bedoel je met de drie heiligen boeken?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bijbel, Tora en koran
Cryofiel
5 jaar geleden
Sowieso is dit een vraag die je niet zou moeten voorleggen aan een gelovige van één van de bijbehorende geloven.

Antwoorden (3)

De verschillen zijn dat de bijbel zowel uit een oud testament bestaat en een nieuw (christelijk) testement terwijl de tora maar een gedeelte van het oude testament bevat en de Koran slechts een (willekeurig) aantal verhalen, citaten of geheel andere versies/interpretaties bevat van zowel het oude als nieuwe testament.
De overeenkomst is dat het alle drie over een monotheistische godsdienst gaat resp. christendom jodendom en islam.
5 jaar geleden
Je husselt de termen een beetje door elkaar.
- Christelijke termen: Oude Testament, Nieuwe Testament.
- in Joodse termen bevat het 'Oude Testament' de Tora (wet), de Nebiim (profeten) en de CHetubim (Geschriften), samen de TeNaCH genoemd
- In Moslim termen wordt 'het Oude Testament' de Taurat (Tora) en de Zabur (Psalmen) genoemd en het Nieuwe Testament noemen zij de Injil. Naast deze drie heilige boeken (Taurat, Zabur en Injil) erkennen moslims ook de Koran als heilig boek en als de vervulling van de drie vroegere heilige boeken.

De Tora is dus onderdeel van de Bijbel (namelijk van het Oude Testament of de Tenach)
De Tora bevat veel verhalen over hoe het allemaal begon: schepping, oergeschiedenis en het begin van de geschiedenis van God met het volk Israel. Onderdeel van de Tora zijn de wetten die God gaf aan Israel over hoe zijn volk moest leven.

Ook de rest van de bijbel bevat veel verhalen over koningen, profeten en gewone mensen en hoe zij met God omgingen en God met hen. Er staan ook stukken profetie in en poezie en brieven van leiders aan gelovigen. Veel variatie dus en grote stukken zijn niet moeilijk om te lezen omdat het verhalen zijn.

De Koran bevat vrijwel geen verhalen maar is samengesteld na de dood van de profeet Mohammad. Het is een verzameling van de openbaringen die hij zou hebben gekregen. De hoofdstukken staan in volgorde van lengte (dus niet in een logische of chronologische volgorde). Het leest niet lekker weg dus.

Dus: de Tenach is het Joodse woord voor wat Christenen het Oude Testament noemen. De Tora is een deel van wat Christenen het Oude Testament noemen
Het Oude Testament vormt samen met het Nieuwe Testament de Bijbel.
De Koran erkent de Bijbel (Taurat, Zabur en Injil) als heilige geschriften die vervuld zijn in de Koran.
En de overeenkomsten:
Het geloof in 1 God, de Schepper van hemel en aarde, die het leven bestuurt.
De heilige boeken worden gezien als openbaring van God zelf
Abraham als de voorvader van de gelovigen
Toegevoegd op 07 mei 2018 01:10: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nog meer overeenkomsten en verschillen:
Overeenkomsten: De Tora voorspelt dmv vele profetieën over de messias. De Bijbel bevat deze profetieën ook en Jezus doet al deze profetieën in vervulling gaan. (Erg wonderlijk!)
Dit is dus ook een overeenkomst tussen de tora en de bijbel.
Of deze profetieën ook in de koran staan, daar ben ik niet van op de hoogte.
In de koran komt Jezus wel voor.

En ook Abraham, de aartsvader. Die ook in de bijbel en de tora voorkomt.

Verschillen: in de bijbel staat dat Jezus zegt: “Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Wie tot de Vader komt, komt door Mij.”
De bijbel geeft dus aan dat je alleen door in Jezus te geloven de Vader kunt leren kennen en bij Hem kunt komen.