Waar kan ik in Nederland aan een cilicium komen?

Dus geen buitenlandse sites!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.7K
Erna55
6 jaar geleden
Bedoel je sillicium ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee ;)
Amadea
6 jaar geleden
Je kunt bloembollen van de cyclamen kopen, om later zelf van de ruwe vezels een boetegordel te vervaardigen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, hoe doet men zoiets?
Amadea
6 jaar geleden
In http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=A002478 ontdek ik nu dat het oorspronkelijk een zakvormig boetekleed was waarin openbare zondaars gekleed werden. Daar komt de uitdrukking ”in zak en as zitten” vandaan. Dan hoef je dus eigenlijk alleen een ruwe jutezak te kopen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ah oké, interessant! Wel weer totaal iets anders dan het metalen bandje met pinnetjes die ik eerst tegenkwam. Dat zal daar dan wel van afgeleid zijn. Dus gewoon en jutezak.. oké. Dank je voor je uitleg!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" dat het oorspronkelijk een zakvormig boetekleed was waarin openbare zondaars gekleed werden. Daar komt de uitdrukking ”in zak en as zitten” vandaan." Volgens andere bronnen is dat helemaal geen boetekleed maar dat zij zich hulden in een zak als zij de wanhoop nabij waren en in rouw, zie: In de Bijbel komen diverse passages voor waarin mensen ten teken van wanhoop en rouw hun hoofd met as bestrooiden en zich hulden in een 'zak', oftewel een donker kleed van ruwe stof zonder mouwen, met alleen armsgaten. Zo staat er in het boek Ester in de Statenvertaling van 1637 https://onzetaal.nl/taaladvies/in-zak-en-as-zitten/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thanks
LeonardN
6 jaar geleden
Het is handig als er verwarring ontstaat over de vraag, om de vraag even aan te vullen/te verduidelijken. Wil je nu een: "boetegordel of -kleed, vervaardigd uit geitenhaar"?
Of een: "ijzeren gordel met haakjes aan de binnenkant, die om het dijbeen of om een ander deel van het lichaam gedragen wordt"? https://nl.wikipedia.org/wiki/Cilicium

Antwoorden (2)

Als je bij cilicium de bloem bedoeld staat de link onderaan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
De vraag staat niet bij Flora maar bij Religie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien dan even duidelijk aangeven wat het is? Dan kunnen mensen wat beter zoeken voor je :)
Amadea
6 jaar geleden
Lees de reacties bij de vraag, dan is heus wel duidelijk wat bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Even tussendoor he. Waar bemoei jij je mee? En zoals ik zelf kan lezen, heb je zelf ook de plant voorgesteld... dus niet zo raar gaan doen.
Amadea
6 jaar geleden
Een reactie is geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wie heeft het over een antwoord?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Laten we de vrede een beetje bewaren mensen ;)
Als je googled op "cilicium" staat er een Wikipedia pagina vrijwel bovenaan, waarop precies beschreven staat wat ik bedoel. Als ik de bloem had bedoeld had ik die uiteraard al lang zelf kunnen vinden en hier deze vraag niet hoeven stellen ;) Overigens staat de vraag niet in de categorie planten maar in de categorie religie. En Amadea begon meer over de bloembollen omdat je daarmee een cilicium zou kunnen maken..
Als je een zelfkastijdingsketting bedoelt:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cilicium
"of een ijzeren gordel met haakjes aan de binnenkant, die om het dijbeen of om een ander deel van het lichaam gedragen wordt.[1] Doordat de haakjes of de ruwe stof in het vlees snijden, ervaart de drager pijn."

Dan kan je er een paar op etsy kopen:

https://www.etsy.com/nl/listing/561860693/rvs-cilice?ref=listing-shop-header-2
https://www.etsy.com/nl/listing/517486099/dubbele-rij-rvs-taille-riem-cilice

Je kan dus beter op de Engelse term "cilice" zoeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier alles op Etsy:
https://www.etsy.com/nl/market/cilice