Is het zeven dagen in een week universeel?

Ik weet dat men in andere kalenderen andere maanden en jaartellingen bestaan. Zoals de Chineze en Islamitische. Alleen hebben ze overal ter wereld zeven dagen in een week? Of hebben ze ook ergens bijvoorbeeld 10 of 5 dagen in een week?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Nee, zeven dagen in week is niet 100% universeel.

Op Java bestaat de traditionele week uit vijf marktdagen. Dit stelsel wordt nog steeds gehanteerd, maar ook het westerse is in gebruik. Daardoor ontstaan 5 x 7 = 35 weekdagcombinaties, die onder meer worden gebruikt bij het bepalen van gunstige of ongunstige dagen. Dit gebruik zou men kunnen vergelijken met onze astrologie.

Vroeger:

De Maya’s hanteerden 20 weken van 13 dagen. Hun Tzolkinjaar duurde dan ook maar 260 dagen en was een astrologisch jaar. Het Gregoriaans jaar (Haab) van 365 dagen was voor de Maya minder belangrijk maar werd evenwel gebruikt voor de landbouw. Ze hadden ook nog een jaar van 360 dagen (Mayakalender, Tun kalender).

De week in Bali varieerde van een tot tien dagen.

Het prechristelijke Litouwen kende weken van negen dagen.

Rome kende tot in de vierde eeuw, toen keizer Constantijn het Romeinse Rijk tot het christendom bekeerde en de zevendaagse week verplicht maakte, de achtdaagse week.

Na de Franse Revolutie werd in 1793 een "week" bestaande uit 10 dagen, décades genaamd, ingevoerd. Deze werd echter in 1806 weer afgeschaft.

De Sovjet-Unie probeerde zonder succes een week van zes dagen, met de zesde dag als rustdag, in te voeren.