Waarom dood ISIS allemaal mensen?

Toegevoegd na 1 uur:
Wat willen ze bereiken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier een kijkje in het leven van Engelse IS-supporters:
https://www.youtube.com/watch?v=6DsG9yQrdD4
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ziekelijke macht willen krijgen over alles en nog wat. De één ISIS-er heeft zogenaamde trauma's en reageert die weer op zijn slachtoffers af, weet dit omdat er mensen in ISIS zitten die zelf uit een oorlog zijn gekomen, zelf als kind zijnde een oorlog, wreedheden hebben gezien en meegemaakt, dierbaren verloren, etc. De andere ISIS leden zijn weer dol op macht en alles willen hebben en andere leden hebben een goede steekje los, zie ze gewoon allemaal als seriemoordenaars die teveel in de GameZone (ook van deze wereld) hebben gezeten. Teveel het hebben en willen van God Mode.

Het beste antwoord

Omdat volgens hun geloof - althans de versie die zij hanteren, want ook de Islam is, geloof het of niet, voor interpretatie vatbaar - alle ongelovigen dood moeten. Dat zijn niet alleen mensen die ECHT niet geloven en mensen met een ANDER geloof, maar ook het merendeel van de Moslims die een andere versie van de Islam aanhangen.

Uiteindelijk zit de kern hem natuurlijk een beetje dieper - het is nooit ALLEEN het geloof, dat is vaak de kapstok waaraan allerlei andere sociale, etnische en historische verschillen (kunnen) worden opgehangen, maar ze doen het wel onder die "vlag".

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat ze willen bereiken is dat iedereen HUN versie van het geloof aanhangt, en de hele wereld dus een "rechtsstaat" wordt die op dat geloof / die cultuur is gegrondvest. Voor zover ze nog mensen overlaten natuurlijk. Maar je weet maar nooit ; het is de katholieken in de middeleeuwen aardig gelukt. Dit zijn echter wel andere tijden, en de wereld is wat beter tegen ze bewapend. Niet dat ze geen slachtoffers maken, die maken ze legio, maar voor ze "de hele wereld" kunnen bereiken, zullen ze inderdaad door die wereld letterlijk van de kaart geveegd worden. Of je daarmee ook het kromme gedachtegoed uitroeit, moet zich echter nog even laten aanzien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
die mensen doen dat zeker niet voor de lol ze doen het ook niet perse voor hun geloof teminste dat zeggen ze maar eigenlijk doen ze het omdat ze macht willen

Andere antwoorden (4)

Omdat die mensen volgen IS ongelovig zijn of niet het geloof belijden dat IS voor het enig juiste houdt. Hun visie is: deel ons geloof of sterf.

Toegevoegd na 2 uur:
volgen moet zijn volgens
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naam mijn bescheiden mening omdat degene die dat doen daar lol in hebben, wraak op de wereld willen nemen over vermeend hun aangedaan onrecht en genieten van andermans ellende.

Er zitten veel draden verkeerd verbonden in hun bovenkamer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die lui hebben dan ook niks religieus in zich, ze gebruiken het alleen en als allah bestaat zullen ze nog van een koude kermis thuiskomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hun doel is niet, zoals de meeste mensen denken, de islam tot wereldreligie krijgen.. Dat beweren ze, maar hun doel is het omgekeerde. Door te handelen zoals IS handelt, krijgt de islam alleen maar haat, en wordt het gezien als een slechte religie. Deze mensen zijn geen echte moslims.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En welk doel zou dat dienen in het hoofd van een IS-aanhanger?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste IS-leden weten niet beter en zijn aangeleerd dat het doel wél is om de islam (zoals zij het interpreteren) te verspreiden. Het grotere idee erachter is echter wat ik net duidelijk maakte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is het doel van de mensen die andere IS-leden dan dat proberen te laten geloven? Wat is de "winst" die een van de eerste IS-oprichters heeft. Loop mij eens door het stappenplan van het denken van de eerste IS-oprichters/strijders. Als het doel is om iedereen een hekel te krijgen aan de islam, dan zullen ze daar deels behoorlijk mee slagen, maar waarom zouden ze dat in eerste instantie voor ogen hebben?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iedereen die zich moslim noemt is gewoon een moslim. Dat dit niet betekent dat ze dezelfde dingen geloven is een tweede.
IS heeft feitelijk een heel eigen vorm van de Islam die weliswaar vergelijkbaar is met allerlei gewelddadige interpretaties van de koran, maar toch niet helemaal hetzelfde. Het is een eigen vorm van salafisme uit de soennitische Islam.

Het geweld is in de eerste plaats een uitkomst van die interpretatie. Ten tweede is het een manier om mensen aan te trekken. Wat er precies aantrekkelijk is aan dergelijk geweld is voor mij een vraag, maar zo schijnt het wel te werken. Die idioten die bereid zijn dergelijke daden te plegen, zijn namelijk wel degenen die ze daar moeten hebben en op hen hebben die filmpjes een aantrekkende werking.

Ik kan me verder voorstellen dat het feit dat deze gewelddadige beelden een bepaald beeld kweken over moslims en de Islam in het algemeen, waardoor moslims zich in een hoek gedreven voelen en dus radicaliseren en uiteindelijk eveneens vatbaar zijn voor IS-ideeën.