Zijn online tarotkaartleggingen betrouwbaar?

Ik heb op 3 verschillende website tarotkaarten gelegd. Op de eerste was de uitleg van de kaarten zó bijzonder, dat het heel erg leek op 'te mooi om waar te zijn'. De tweede gaf een vergelijkbare uitkomst, sommige kaarten waren zelfs dezelfde als op de eerste. Op de derde zag ik wederom enkele kaarten terug uit de eerste twee leggingen, en hier had ik echt het gevoel dat ik in de maling werd genomen want a-l-l-e-s wat ik te lezen kreeg, is ECHT te mooi om waar te zijn. Tenminste, dat denk ik. Ik heb helemaal geen ervaring met tarotkaarten. Ik hoop dus dat iemand mij kan vertellen hoe betrouwbaar het is als je online tarotkaarten 'laat leggen'. Alvast hartelijk bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=c0PifTv-oiw Kijk dit filmpje, wordt stap voor stap alle trucs uitgelegd. Hoe makkelijker jij meegaat in een aanwijzing hoe makkelijker het wordt voor de lezers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als iedereen het verhaal leest wat jij las, zal iedereen denken dat het over hem of haar ging.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah het gaat hier zelfs om online tarot. De proef op de som is dezelfde tekst aan iemand voorleggen en zeggen dat deze over die persoon gaat, als deze ook verbaasd is over het "waarheidsgehalte" is het duidelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kwebbelientje Tarotkaartenlezers zijn allemaal opgrijpers, het is doorgestoken kaart zo je wil. Onzin en geldwegsmijterij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat,
Bedankt voor je zeer verhelderende reactie. Ik heb dat filmpje gekeken... pffffff wat een oplichters hè???

Het beste antwoord

Net zo betrouwbaar als normaal kaartenleggen. Die beweringen blijven expres vaag en herkenbaar voor iedereen. Kijk ook maar naar horoscopen.
Het zijn altijd van die dingen als 'je komt zelfverzekerd over, maar eigenlijk ben je onzeker' 'in je nabije toekomst heb je geldproblemen'.

Iemand met een grote fantasie bedenkt die dingen gewoon, het is toeval dat jij je aangesproken voelt, omdat ze er herkenbare dingen in stoppen die iedereen wel eens meemaakt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb even zelf zo'n site opgezocht.

'Luister naar adviezen en ideeën van anderen. Je hoeft niet alles in je eentje te bedenken. Maak zoveel mogelijk gebruik van de kennis en kunde van anderen en ga er vervolgens mee aan de slag' - dit is een algemeen advies, altijd handig.

'Je hebt in je hoofd al een tijdje met een aantal ideeën gespeeld. Nu acht je de tijd geschikt om daar met anderen over te praten. Je treedt naar buiten met gedurfde plannen, je geeft je bloot met wat voor jou belangrijk is. Dit doe je op een enthousiaste en positieve manier.' - ook erg algemeen, iedereen heeft wel eens een idee die ze zouden willen uitvoeren.

"Je wordt je ervan bewust dat je eigenlijk heel wat te bieden hebt. Je bent niet zomaar iemand, maar iemand die warm hartelijk is, die snel geliefd is, die midden in het leven staat. Je bent een stralende persoonlijkheid en daar kom je zo langzaamaan achter. Het geeft een heerlijk gevoel om te ontdekken wat je allemaal in huis hebt. Je geniet van het leven." - positieve boodschap, maar niet veel bijzonders.

Ik ga de rest niet allemaal posten, dat past hier niet, maar elke kaart die speciaal voor mij getrokken zou zijn, bevat slechts vaag en algemeen advies, of eerder een tekst die op een motivatie tegeltje zou passen. Niks bijzonders dus.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel!
Zoals ik al aangaf vond ik het nogal 'over the top'. Maar ja... je weet nooit toch? Ik niet tenminste. Nu is het een stuk duidelijker!
Ritsuka
8 jaar geleden
sowieso is het een website met een geschreven computerprogramma, zoals Cryo al zegt. Hoe moet die ooit jou gaan 'lezen'. Er word gewoon wat tekst uit de database geplukt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk :)
Dank je wel! +10

Andere antwoorden (2)

Online kaartleggingen zijn totaal onbetrouwbaar. Ga maar na: "aan de andere kant" zit een computerprogramma, en dat computerprogramma heeft geen flauw benul welke persoon er op dat moment van dat programma gebruikmaakt.

Een echte kaartlegging heeft dat nadeel niet. Daar zit je tegenover een echt persoon. Die persoon kan jou zien, heeft waarschijnlijk vooraf een gesprekje met jou waaruit hij/zij alvast wat belangrijke informatie kan halen. Ook tijdens de kaartlegging is er persoonlijk contact, zodat hij/zij heel veel signalen kan oppikken die jij (meestal onbewust) afgeeft. De resultaten van de kaartlegging worden op die manier goed afgestemd op jouw situatie en op jouw (onbewuste) wensen, zodat het net lijkt of het de kaarten zijn die een antwoord geven.

Een online kaartlegging door een computerprogramma kan geen gebruik maken van deze essentiële informatiebronnen. Daardoor kan het nooit betrouwbaar zijn. Hooguit kan het gebruik maken van het Forer-effect (of Barnum-effect) om een indruk van betrouwbaarheid te geven, maar dat is natuurlijk iets heel anders.

Toegevoegd na 2 minuten:

Er is een tussenvorm waarbij het online kaartenlegger niet door een computerprogramma wordt gedaan, maar door een echte kaartenlegger.

In dat geval zal ook de betrouwbaarheid ergens tussenin liggen. De betrouwbaarheid zal hoger zijn dan de betrouwbaarheid van een computerprogramma (die is nul), maar lager dan de betrouwbaarheid van een kaartenlegger die tegenover jou zit.

Dat laatste komt doordat een persoon "aan de andere kant van een computer" jou weliswaar enkele vragen kan stellen en daar enige basale informatie uit kan halen, maar dat die informatie vele malen minder zal zijn dan de informatie die jij onbewust afgeeft door lichaamshouding, snelheid van spreken, toonhoogte, mogelijke aarzelingen, enzovoort.

Toegevoegd na 4 minuten:

De volgorde is dus:

1. Live kaartenleggen
Enigzins betrouwbaar. Dat heeft echter *niets* met de kaarten te maken maar alles met de vaardigheid van de kaartenlegger om de signalen te interpreteren die jij zelf afgeeft.

2. Kaartenleggen door een echt persoon met wie je via een computer contact hebt.
Zie hierboven, maar de betrouwbaarheid is echt stukken lager.

3. Kaartenleggen door een computerprogramma.
Totaal onbetrouwbaar - hooguit een schijn van betrouwbaarheid via het Barnum-effect.

Cryofiel
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
bij echt kaartleggen is het eerder cold reading en hot reading om het geloofwaardig te laten lijken.
Cryofiel
8 jaar geleden
In feite zeg ik dat... Ik heb geprobeerd die woorden te vermijden in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wow... jullie weten er duidelijk meer van dan ik :)
Bedankt voor je reactie Cryofiel! Het is al een stuk duidelijker nu.
Mensen die met de Tarot werken gaan er vanuit dat de kaart die een cliënt trekt , op dat moment resoneert met de energie van de cliënt.

In wezen gaat het niet om het verschil van betrouwbaarheid van een online legging of iemand die het voor je legt. Het is meer een verschil in diepgang.

Het gaat er om welke methode jij kiest.

Wanneer je gewoon eens wilt kennismaken met de Tarot is een onlinelegging leuk, je kan zien wat de kaarten globaal betekenen en er van 'proeven'.

Wanneer je een diepgaandere legging wilt, kan je bij een Tarottist, die als betrouwbaar te boek staat, een afspraak maken. Dan wordt de duiding van de kaarten op jouw persoonlijke thema/vraag gericht.

Dat laatste is het belangrijkste: de vraagstelling.
Wanneer je een vage vraag stelt krijg je een vaag antwoord.
Een heldere vraag zorgt voor een helder antwoord.
Het is dus van belang dat degene die de legging begeleidt, met je meekijkt naar de voor jouw gevoel juiste en heldere formulering.

Je kan ook diverse cursussen/opleidingen volgen wanneer het je echt interesseert.

Dus een online Tarotlegging is op zich niet minder betrouwbaar,
maar vooral oppervlakkiger, en daardoor minder rakend.
Kristal
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Eerste alinea:
Wat bedoel je met "resoneren met de energie van de cliënt"?
a) Wat bedoel jij met 'resoneren'?
b) Wat bedoel jij met 'energie'? Welke energie? Tweede alinea:
Hoe kan een "legging" door een computerprogramma ooit betrouwbaar zijn? Hoe kan daar sprake zijn van "diepgang?
Wat bedoel je eigenlijk met de "diepgang" van een legging die iemand voor jou doet? Vijfde alinea:
Je kunt natuurlijk een afspraak maken met een tarotlegger, maar hoe zorg je ervoor dat je niet ten prooi valt aan die o zo menselijke illusie van betrouwbaarheid die feitelijk alleen wordt veroorzaakt door het Barnum-effect, gecombineerd met wat extra schijn van betrouwbaarheid door cold reading en hot reading? Algemeen:
Eigenlijk zijn alle punten die je hier noemt al aan de orde gekomen in de eerder gegeven antwoorden, en in de reacties op de vraag en op die andere antwoorden. Ik vind het jammer dat je daar totaal niet op ingaat. Juist die dialoog zou van meerwaarde zijn. Meerdere losse monologen hebben wat mij betreft nauwelijks meerwaarde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kristal Ben je bekend met coldreading en hotreading, het Barnum-effect. https://nl.wikipedia.org/wiki/Cold_reading
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hot_reading
(weet je hoe makkelijk dat is bij een afspraak op naam, als diegene een facebook account heeft)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Forer-effect Nog specifieker maar Engels:
http://rationalwiki.org/wiki/Cold_reading Deze hele set aan trucs doet het zo lijken dat iemand meer weet dan dat deze zou kunnen. Echter is het en blijft het een truc. Niets mis mee als het als entertainment gedaan wordt en de persoon open en eerlijk is over het toepassen van die trucs. Problematisch als deze trucs als vanzelf aangeleerd zijn door iemand die nu denkt paranormaal te zijn. En verachtelijk als iemand dit willens en wetens misbruikt.
Kristal
8 jaar geleden
Ha, mr. Tomaat, ja, ik ben bekend met cold reading.
(In de opleiding die ik doe leren we, o.a om die reden, met gesloten ogen een reading te geven). Natuurlijk zijn er ook mensen die truukjes gebruiken, helaas.
Cryofiel
8 jaar geleden
Het probleem is dat er vaak trucjes worden gebruikt zonder dat de betreffende persoon dat doorheeft. Iemand die dat doet is volkomen te goeder trouw, is er heilig van overtuigd iets bijzonders te kunnen - maar bedriegt in wezen zichzelf net zo hard als de cliënt. Ik denk dat Derek Ogilvie zo iemand is (dat is een persoonlijke indruk). Ik vermoed dat hij geen bedrieger is in de zin dat hij weet dat hij bedrog pleegt. Ik denk dat hij eerlijk is in de zin dat hij zelf zijn eigen beweringen gelooft. Maar hij kan niets. Helemaal niets. Bij het leggen van tarotkaarten treedt hetzelfde effect op. De kaartenlegger kan niets bijzonders. Hooguit is het iemand die meer dan gemiddeld gevoelig is voor de aanwijzingen die de cliënt hem geeft. Maar het blijft dus iemand die geen paranormale gave heeft, maar heel gewoon de aanwijzingen gebruikt die hij bewust of onbewust ontvangt van zijn cliënt. Als hij zelf weet dat hij zulke aanwijzingen gebruikt, is hij een echte bedrieger. Als hij het zelf niet doorheeft (zoals, in mijn ogen, Derek Ogilvie) is hij te goeder trouw, maar is zijn geloof in zijn paranormale gaven nog steeds onterecht.
Cryofiel
8 jaar geleden
Aanvulling: Ik sta open voor de mogelijkheid dat er toch iets bijzonders aan de hand is. Tot nu toe zie ik echter geen reden om daarin te gaan geloven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn stelling is dat iedereen trucjes gebruikt, helaas. Je ogen dicht doen is maar een stap, ik weet niet of je de gehele tijd je ogen dicht hebt, of dat je de persoon al even ziet (binnenlopen) en alleen tijdens de reading je ogen sluit? Het andere probleem is al stemgeluid, daaruit haal je al snel man/vrouw leeftijd, gehaast/relaxed, opgewektheid en zelfs nog wel meer dingen die ik zo niet eens kan bedenken. Je zou dus eigenlijk ook niet mogen communiceren want een vraag die zij stellen is direct een beperking van wat jij nog kan geven als reading (wat werkt in het voordeel voor rake uitspraken maken). Voor tarotkaarten leggen bijvoorbeeld is dit een prima methode, want het heeft met energie te maken en kaarten toch? Eigenlijk zou je dus iemand achter een schot moeten readen (of wat het precies is wat je leert). Achter een schot, nooit zien, niet mee spreken. Dan zou je de uitkomsten op moeten schrijven dat voor nog 5 mensen moeten doen, daarna moet dit gelezen worden door een onafhankelijke persoon die er dingen uithaalt als, "aangezien je de eerste was van de 5 moest ik even opwarmen" daarna moet je de 5 mensen allemaal laten kiezen wat "hun" verhaal is. Dus alle 5 5 papieren geven. Als 3 van de 5 het goede verhaal eruit halen kan je direct door naar James Randi. Dit werkt natuurlijk niet als je voorspellingen doet in de toekomst, maar wel als je iets zegt over hoe mensen zijn en wat ze nu beleven in hun leven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://skepfeeds.wordpress.com/tag/million-dollar-challenge/ http://archive.randi.org/site/index.php/swift-blog/546-patricia-putt-million-dollar-challenge-test-results-in.html 5 van de 10 was het, nou dat is nog gunstiger ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kristal Nog even voor mijn idee. Hoe gaat het in zijn werk, heel praktisch gezien? Je legt een aantal kaarten neer, heb JIJ dan nog een "keuze"* in wat je vertelt, of is er dan nog maar 1 uitleg. Stel je wisselt snel met een collega kaartlezer, zou deze dan wat anders kunnen zeggen of zegt deze gegarandeerd ongeveer hetzelfde? Neem je alle kaarten mee, of alleen diegene waar je wat mee kan? *Mocht er een "keuze" zijn waar bepaal je die dan op? Of komt dat dan als het ware vanzelf? Oh, en nog een probleem wat me zo te binnen schiet, wat als je 10 of 20 of nog meer leggingen doet? Of wordt dat juist afgeraden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.kaartlegging.nl/tarotlegging.php De verhaaltjes op de kaarten zijn barnum-effect statements bij uitstek. Had zelfs twee kaarten in een trekking die elkaar tegen lijken te spreken: Zeven van Staven
Het lijkt wel of je steeds meer de goede kant uitgaat, er zit schot in, je hebt alweer een volgend treetje op de ladder genomen..... Acht van Pentagrammen
Je hebt het gevoel van een juk op je schouders. Waar je mee bezig bent boeit je helemaal niet meer. Je voelt je beknot in je vrijheid en vindt weinig uitdaging in dat waar je op dit moment mee bezig bent......
Kristal
8 jaar geleden
Mr. Tomaat, ik zal proberen helder uit te leggen hoe ik o.a. de Tarot gebruik. Ik realiseer me dat, wat ik schrijf, weer vele vragen op kan roepen.
Maar ik kan het alleen uitleggen op mijn manier, hoe ik het doe. En het is niet zo dat ik vind dat andere manieren niet goed zijn, ik koos deze manier omdat dit bij mij past. Tarotkaarten zijn er in vele soorten en maten. Je kiest degene uit die je aantrekkelijk vindt om mee te werken.
Op de oorspronkelijke Tarotkaarten staan archetypische afbeeldingen. Tarotkaarten zijn voor mij een instrument wat de kennis in mijn onderbewustzijn vertaalt in een voor mij begrijpelijke taal.
Om dat op een zuivere manier te doen maak ik eerst contact met mijn Hogere Zelf. Mijn HZ (of Bovenbewustzijn of hoe je het ook noemt) zie ik als een deel van mijzelf dat in contact staat met De Bron (of God of het Universum of het Al of hoe je het ook noemt). Daarna ga ik de vraag formuleren. Het zal gaan over iets wat mij werkelijk bezighoudt. Het is zeer van belang om de vraag juist te stellen, het dient een open vraag te zijn, en op te schrijven. Zo zorg je ervoor dat de vraag helder is. Op die manier ontvang je ook een helder antwoord (van jezelf). Wanneer ik voor mijzelf een kaart trek, zorg ik ervoor dat ik innerlijk neutraal ben, op die manier 'stuur' ik niets en kan ik de kaart trekken die een antwoord geeft op mijn vraag. Wanneer ik de kaart voor een ander trek, laat ik de ander zijn/haar vraag heel goed formuleren.
Op die manier zet je ook de energie van het thema goed neer. Dan laat ik de client zelf de kaarten schudden en trekken. Of ik leg de kaarten, omgekeerd natuurlijk, in een cirkel waar de client kaarten uit kan trekken.
Ik doe dat bewust niet zelf, ik geef de client de eigen keuze, logisch. Daarna worden de getrokken kaarten uitgelegd, gericht op de vraag. Het betekent dus dat dezelfde kaart een basis duiding heeft. Alle kaarten hebben een licht-en schaduw duiding.
Kristal
8 jaar geleden
vervolg: Zelf zal ik de schaduw benoemen maar vooral de nadruk leggen op de lichtkant. Ik besef dat beide zijden er zijn, maar dat de client meer baat heeft bij een duiding die hem/haar in hun eigen kracht zet, zodat ze eventuele problemen aan kunnen vanuit hun eigen kracht.
Door vooral nadruk te leggen op de schaduwkant ontneem ik de client kracht (of: laat de client zijn/haar kracht ontnemen) dat is niet waar ik voor ben. Persoonlijk zou ik dan ook eerst een gesprek hebben met een Tarottist als ik een sessie zou willen. Om te zien of het resoneert (of het voor mijn gevoel klopt) met die persoon. Sowieso stap ik niet zomaar ergens in als het om bewustzijnsverruiming gaat. Ik heb dat vroeger wel gedaan en heb geleerd dat ik zorgzamer met mij om mag gaan. Dus nee, ik zou geen 20 of 30 leggingen doen op een dag, ik kan het niet zo lang zuiver houden. Natuurlijk, als je begint met de Tarot ga je ermee spelen, de kaarten leren kennen. Dan kan het dat je tegengestelde kaarten trekt. Of dat je zoals ik, toen ik er in het begin maar niet mee kon stoppen en het almaar later werd, een kaart trekt waar iemand uitgestrekt op een bed lag, zo van: Ga nou eens slapen mens! ;-))
Kristal
8 jaar geleden
Least but not last:
Ik ga ervan uit dat alles energie is.
Zo hebben ook Tarotkaarten hun eigen energie.
Wanneer je een Tarotkaart trekt, na de juiste voorbereidingen, trek je de kaart die bij je (jouw energie) past op dat moment. Die jou helder maakt hoe je kan omgaan met een bepaald issue.
Vandaar dat je zo zuiver mogelijk werkt.
Zo kan het gebeuren dat je een tijdje steeds dezelfde kaart trekt, omdat je het thema nog niet hebt uitgewerkt. Oké, genoeg :) Verder raad ik aan om, mocht je belangstelling hebben in deze materie, op zoek te gaan op internet naar info, of zelf met kaarten te spelen. Theorie is leuk, maar ervaring doet je groeien. Zijn hier echt nog persoonlijke vragen over, dan is een PBtje de aangewezen weg :).
Cryofiel
8 jaar geleden
Eerste vraag:
Wat bedoel je met "energie"? Als je hetzelfde bedoelt als de wetenschappelijke betekenis van het woord, vraag ik me af wat je bedoelt met je uitspraak dat tarotkaarten "energie hebben". Als je iets anders bedoelt dan de wetenschappelijke betekenis van het woord, kun je dan uitleggen WAT je bedoelt? -- Tweede vraag:
Op grond waarvan concludeer jij dat jij (of een andere tarotlezer) méér zou kunnen dan iemand die toegeeft enkel gebruik te maken van hot reading en cold reading?