Zijn we als mens zijnde genetisch beladen door DNA en kan je door de eigen wil deze ook verbrekenen is een lijn met ook karma mogelijk?

" je kan bijv stellen : wat al bv duizenden jaren ( of meer) bepaald is of 'erin gestopt' via genen, moet er ook in dit leven bv weer uitgehaald kunnen worden? Of waar begint of stopt dit met de kennis van nu( 2015)?

Ja, genetische eigenschappen liggen vast. DNA is het materiaal waarin de erfelijke informatie van een organisme is vastgelegd. Elke cel in ons lichaam bevat DNA. "Eigen wil" heeft geen enkele invloed op DNA. Onze erfelijke informatie kun je niet veranderen. "Karma" is een begrip dat gebruikt wordt bij religies die uitgaan van reincarnatie. Toegevoegd na 8 minuten: wikipedia.org/wiki/Karma ----- zowel in het hindoeïsme als het boeddhisme omvat karma de fysieke en mentale acties van een individu die gevolgen hebben voor het leven en volgende levens door middel van reïncarnatie. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons zelf terugkomt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Strikt genomen echter, verwijst karma alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden. Het gevolg van een daad wordt 'vipāka' genoemd. ----- Toegevoegd na 10 minuten: Deel 2 van je vraag : er is geen lijn mogelijk tussen DNA en Karma .

Je eigen wil is al mede bepaald door je DNA , dus genetisch bepaald Je DNA bepaalt voor een groot deel wie je bent, en welke goede en slechte eigenschappen je bezit, je bewust zijn van het leven enz. Zelfs het stellen van deze toch wel bijzondere vraag is voor een belangrijk deel bepaald door je eigen DNA. Zo kan je dus nooit je eigen DNA aanvallen- veranderen. Mogelijk veranderingen in je DNA ontstaan door mutaties. In zo ver je in een karma gelooft, dan zou je kunnen weten dat je karma niets te maken heeft met je lichaam zelf. Je lichaam is niets meer dan een tijdelijke woning, dat je uiteindelijk weer zal moeten verlaten.

De sequentie van je DNA zelf veranderen is niet echt mogelijk. Wat wel mogelijk is, is de werking van je DNA te beinvloeden. Dat wordt dan de epigenetica genoemd. Er zijn verscheidene onderzoeken waaruit blijkt dat sporten en voeding invloed kan uitoefenen op de werking van je DNA. Die werking berust dan op epigenetische markeringen op je DNA – moleculaire processen als methylering en acetylering – die bepaalde genen alleen tijdelijk aan of uit kunnen zetten. Maar je vraag gaat over je eigen wil. Natuurlijk kun je dmv sport en voeding zoals gezegd daar al wat invloed mee uitoefenen, maar de meer (karmische) handelingen zijn wat minder duidelijk. Toch blijken er wel wat mogelijkheden, al dan niet goed wetenschappelijk onderbouwd. : "Volgens het ‘Institute of HeartMath’ in Boulder Creek, California, laat de epigenetica veel meer zien dan het DNA-gebied, onze omgeving en levenservaringen. Na twee decennia van studie, hebben wetenschappers aan dit instituut dat factoren als ‘liefde’, ‘waardering’ en/of ‘opwinding’ en ‘boosheid’ invloed hebben op de blauwdruk van een persoon. In een experiment bleek zelfs dat geselecteerde personen in staat bleken hun DNA te wijzigen met een positieve mentale staat. " Soms wordt ook wel gesproken over de kracht van gewaarzijn als schakelaar waarmee je een tumoronderdrukkend gen kunt activeren. Ik noem deze, niet omdat ze zo wetenschappelijk bewezen zijn, maar omdat er misschien toch een mogelijkheid is dat je door je 'karma' je genfunctie kunt veranderen. Deze veranderingen worden ook wel al erfelijk gezien: "De traumatische ervaringen van bijvoorbeeld je (groot)moeder kan jouw persoonlijkheid beïnvloeden waardoor je wellicht angstiger bent dan je zou moeten zijn.( In mijn geval heeft de 'verdrinking en reanimatie van mijn moeder', gezorgd voor watervrees). De wetenschappers waren verrast te ontdekken dat epigenetische veranderingen generatie op generatie kunnen worden doorgegeven." http://www.flowyoursoul.com/257635037 http://www.kennislink.nl/publicaties/je-opa-s-trauma-overerven http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/wetenschap-toont-aan-je-kunt-je-dna-veranderen/ https://nl.wikipedia.org/wiki/Epigenetica