Hoe werkt Transcendente Meditatie?

Op ABC-Van-Meditatie.nl staat iets over mantra meditatie. Daar zeggen ze dat 'Ooooommmm...' de basismantra is en dat je zelf je mantra mag kiezen. Is dit het principe, of zit er meer achter?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
liveisgreat
8 jaar geleden
TM mag dan al goed werken, ik vind het heel raar dat er niets over mag verteld worden tegen niet beoefenaars. Plus dat men, om het te kunnen beoefenen, een smak geld moet betalen.
De stichter van TM heeft een boek geschreven, waarin hij zijn visie op de werking van de hersenen uitlegt. Het is daar waar men wil op inwerken : dat er iets in je "hoofd" veranderd, waardoor je anders gaat denken en anders gaat leven, ervaren....
Die mantra is daarbij een hulpmiddel, plus uiteraard de dagelijkse meditatie.
Je kan gratis inleidingen volgen over TM en daar kom je heel wat te weten, maar het "fijne" vertelt men je natuurlijk niet ...

Antwoorden (1)

Het principe gaat iets verder dan die mantra maar het is wel een goed hulpmiddel:

"De TM-techniek bestaat voornamelijk uit het in gedachten herhalen van een geselecteerde woordklank, mantra genoemd, en het toelaten dat de herhaalde "klank" stiller en stiller wordt, tot de mantra verdwijnt en men alleen nog bewust is, zonder gedachten.

Dit is de "inwaartse gang" van de meditatie en het doel ervan wordt transcendent of zuiver bewustzijn genoemd, in het Sanskriet: toerieja ("de vierde bewustzijnstoestand") of samadhi.

Samen met de geest is ook het lichaam tot rust gekomen en begint "stress" op te ruimen, wat lichamelijke en daardoor ook weer geestelijke activiteit betekent: de uitwaartse gang van de meditatie

Volgens de TM-organisatie zijn de mantra's klanken zonder betekenis, speciaal uitgezocht vanwege hun gunstige invloed op het zenuwstelsel van de persoon die mediteert. Dit in tegenstelling tot gebruik van soortgelijke mantra's in andere stromingen, waar de betekenis van de mantra wel een belangrijke rol speelt in de meditatieoefeningen."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Transcendente_meditatie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ goed antwoord. Transcendente meditatie beleefd ieder net iets anders en is daarom in algemene zin moeilijk te definiëren Zuivere bewustzijn meditatie werkt inderdaad stresserend remmend. groet amadeus .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Kristal
8 jaar geleden
Goed beschreven, ik heb ooit een aantal jaren TM gedaan. Het was een hele goede manier om in een zeer heftige tijd tot rust te komen.
Er stond me alleen wat tegen hoe de Maharishi, grondlegger van TM, werd bekeken door de ogen van TMdocenten en beoefenaars, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik ook fascinerend vind is de stellige overtuiging dat als er in een geografisch gebied veel TM-beoefenaars zijn dit een positieve invloed op de omgeving zou hebben. De TM- organisatie staaft dit zelfs met onderzoeksresultaten.
De mantra zoals gebruikt in de TM is inderdaad een betekenisloze woordcadans (zeker geen gebed ofzo) en is een goede tool om weer terug naar de meditatie te gaan op het moment dat je merkt dat je aan het denken bent in plaats van leeg maken.
Ik vind het een fijne meditatievorm (hoewel ik op dit moment meer aan mindfulness doe).