Waarom heb ik soms sterk het gevoel dat ik niet alleen ben?

en gebeurt dat alleen 's avonds laat en 's nachts?
Ik word er erg onrustig van..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens....

Het beste antwoord

Het gevoel dat je niet alleen bent, is het gevoel dat er behalve jou nog een entiteit aanwezig is.

(Ik gebruik het woord entiteit hier maar even. Ik zocht naar een algemene term voor "aanwezigheid", "persoonlijkheid" of "personage", "onstoffelijk individu". Er zal misschien een beter woord zijn, maar op dit moment kom ik niet verder dan "entiteit". Ik bedoel er verder niets mee, 't is gewoon maar een woord.)

Dat gevoel wordt veroorzaakt door activiteit in de temporaalkwab. Dat is een deel van de hersenen.

Sinds de jaren vijftig zijn er experimenten gedaan waarbij de temporaalkwab werd gestimuleerd tijdens hersenoperaties. Daarop voelden de patiënten vaak een spirituele aanwezigheid of een "kosmisch bewustzijn". Soms was die aanwezigheid, die ik hier maar weer entiteit noem, duidelijk gelokaliseerd - meestal schuin achter de patiënt. Soms was die entiteit aanwezig, zonder een precieze lokatie te hebben.

We zijn inmiddels steeds beter in staat zulke gewaarwordingen op te wekken.

Tijdens de overgang van waken naar slapen vallen niet alle delen van de hersenen tegelijk in slaap. Het is dus best mogelijk dat je bewustzijn nog redelijk alert is, maar dat je hersendelen die verschillende informatiebronnen aan elkaar relateren al zijn ingeslapen. Als op dat moment je temporaalkwab nog tamelijk actief is, ervaar jij een doordringend gevoel van de aanwezigheid van een entiteit.

Wat interessant is, is dat deel van de temporaalkwab in verband wordt gebracht met uittredingservaringen. Heb jij ook ervaringen die die richting opgaan?

Ook uittredingservaringen kunnen we inmiddels zelf opwekken. Dat gaat het beste door het stimuleren van de temporopariëtale overgang (TPO). Olaf Blanke merkte dit in 2002 in Lausanne, toen hij de TPO van een epilepsiepatiënt stimuleerde in een poging de epilepsie te verminderen. De patiënt, die bij bewustzijn was, vertelde dat ze boven haar lichaam zweefde en op zichzelf neerkeek.

Neurobioloog professor Dirk de Ridder uit Antwerpen bracht in 2002 elektroden aan in de buurt van de TPO van een man die aan tinnitus leed. De tinnitus bleef, maar de man vertelde dat zijn "zelf" zich een halve meter schuin achter zijn lichaam bevond.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
We ontdekken dus langzaamaan steeds meer over de werking van onze hersenen, en over de manier waarop wij entiteiten ervaren; zelfs over de manier waarop wij onszelf ervaren. Er is nog een hoop te ontdekken. We zijn nu op het punt waarop we weten dat de beweging van een auto "iets met benzine" te maken heeft, en dat de auto stilvalt als er te weinig benzine is, of als de benzine vervuild is. Vast staat in ieder geval dat het onze eigen hersenen zijn die ons deze gewaarwordingen geven. Het is nu nog slechts een kwestie van acceptatie van deze gegevens. Dat is hier het moeilijke punt: juist doordat de gevoelens zo enorm intens en indrukwekkens zijn, zijn we geneigd te geloven dat het om iets "echts" moet gaan, iets dat zich buiten ons bevindt. In werkelijkheid zijn het onze eigen hersenen die ons dit intense gevoel geven.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik realiseer me nu dat ik weliswaar je vraag heb beantwoord, maar alleen op een, zeg maar, "technische" manier. Je probleem is daarmee nog niet weg. Je probleem is dat je er onrustig van wordt. Je voelt je ongemakkelijk met de wetenschap dat er een entiteit aanwezig is. Vaak helpt het al als je weet waar dat onrustige gevoel vandaan komt. Misschien dat mijn "technische" antwoord in dat opzicht al helpt, doordat je nu weet hoe jouw ervaring tot stand komt. Zo had ik zelf vroeger veel last van een onverklaarde brom in mijn oor. Vooral 's nachts hoorde ik die heel hard. Ik heb geprobeerd erachter te komen waar die brom vandaan kwam, maar dat lukte niet. Zodra ik ontdekte dat tinnitus ook een brom kan veroorzaken, en niet altijd een piep hoeft te zijn (zoals ik tot dat moment dacht), was mijn probleem grotendeels weg. Ik hoor nu de brom nog steeds, maar meestal niet meer bewust. Ik heb er dus geen last meer van. De verklaring van de oorzaak van de brom heeft de brom niet weggehaald, maar wel mijn ergernis weggenomen. Hopelijk kan mijn lange uitleg hierboven dit voor jou ook helpen bereiken. Is dat niet voldoende, dan kun je je toevlucht zoeken tot andere dingen. Het gaat erom dat jij het gevoel hebt dat je veilig bent. Hoe je dat veilige gevoel bereikt, moet je zelf bepalen. Misschien moet je je bed anders neerzetten, zodat jouw gevoelde entiteit je niet meer kan bespioneren. Als jij vanuit jouw bed de hele slaapkamer kan overzien, kun je het gevoel krijgen dat het juist de entiteit is die zich bespioneerd waant. Dan ben jij de baas en is je ongemakkelijke gevoel weg. Een andere optie is, een vriendelijke tegen-entiteit te hulp te roepen. Of dat de Heere Jezus Christus is of een Grote Vriendelijke Entiteit, maakt niet uit. Het gaat erom dat jij je er prettig bij voelt. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Slaap lekker!
Cryofiel
14 jaar geleden
@cavi, ik lees veel, vooral omdat ik veel interesse heb in het doorgronden van de wereld waarin wij leven. Wij horen bij die wereld, dus ook het doorgronden van onszelf heeft mijn warme belangstelling. Jouw wasmachine is een goed voorbeeld van hoe het kennen van de oorzaak, van de verklaring, het probleem vermindert. Het verschijnsel is er nog steeds, maar het is nu geen probleem meer. Hopelijk kan NonstopJudith zich door mijn lange teksten heenworstelen, en heeft ze er ook baat bij als ze weet hoe haar gevoel, haar ervaring, tot stand komt. Als die kennis haar rust geeft, is haar gevoelde entiteit er nog wel, maar is die geen probleem meer. Wordt het misschien zelfs een vertrouwd gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie zinvolle uitleg, het geeft aan dat je niet zo maar wat zegt, maar er heel diep over na denkt!
Alleen daarvoor al een +1
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat ben ik niet alleen hoor, die er zo over nadenkt. Wat ik hier beschrijf is de huidige stand van onze kennis. Dat veel mensen moeite hebben met het accepteren van deze ontdekkingen, is een ander probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat niet zo met de meeste nieuwe ontdekkingen?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, klopt. Vandaar de grote acceptatieproblemen die we bij dit onderwerp zien. De ontdekkingen zijn te recent. Hoewel, als je met de kennis van nu terugkijkt, zie je dat er al flinke aanzetten zijn gegeven in de eerste helft van de vorige eeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen ratio en emotie, mooi antwoord

Andere antwoorden (14)

Ik weet niet waar je zelf in gelooft en hoe jij de spirituele dingen bekijkt maar je bent dus eigenlijk nooit alleen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het een eng gevoel? Dat komt omdat je je 's nachts als het donker is je jezelf sneller bang gaat maken. Dan is de sfeer ernaar. Overdag is het meestal als sneeuw voor de zon verdwenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja bent NOOIT alleen... Wanneer ben je alleen, als een ander op 1 millimeter afstand zit, of 1 meter of 1 lichtjaar?

Het is alleen definitie en voldoet de wereld aan jouw definitie van eenzaamheid, dan voel je meteen het resultaat van je overtuiging... (Zeer simpel is dat toch)...

Leer Remote Viewing en Remote Influencing... Dan weet je hoe je het moet doen en ook hoe je je moet afschermen... Los het op... Maar stop ermee om er NIET goed over te voelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent nooit alleen, niemand is alleen.
Je hebt in ieder gevel een gids (engelbewaarder) en vaak zijn er ook overleden dierbaren bij je.
De vaste plaats voor je gids is schuin rechts achter je, soms voel je de warmte van hem/haar aan je rechter bovenarm of wang.
De anderen zijn je helpers, deze zijn meestal direct achter je.
Doordat je een erg gevoelig mens bent, pik je allerlei energie op , die je normaal niet waar kunt nemen.
Waarschijnlijk brengt dat bij jou de onrust.
Er zijn nog meer mogelijkheden, maar die wil ik hier liever niet kenbaar maken.
Laat je niet gek maken door rare onzin verhalen en luister naar je gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er jaren geleden door een helderziende voor afgesloten, zou ik het nu weer kunnen laten doen?
Ik hoor en zie ook weleens wat Misschien vind ik het gebrek aan privacy wel vervelend :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je vooral dergelijke vragen op GV stellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zo? zouden er zomaar een paar bij komen?
lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nonstop....vindt je het goed dat ik per p.b. antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een + voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nonstop, laat je niet 'afsluiten'. Onzin!
Cryofiel
14 jaar geleden
Och, die helderziende is al onzin, dus dat afsluiten gebeurt alleen in NonstopJudiths gedachten. Dat kan overigens al helpen, wat dat betreft is het prima. Als zij maar in die helderziende gelooft, dan helpt het haar, ook al kan die helderziende helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1 voor eddijst, mooie reactie!
Inderdaad omdat je niet alleen bent. Als je er onrustig van wordt en het niet fijn vindt, kun je bescherming vragen.
Neem iemand/iets van wie je weet dat die goed is, (Jezus, Maria of iets dergelijks, als het voor jou maar een goede kracht is) en vraag of hij je wil helpen. Meestal geeft dat redelijk snel rust (je voelt die rust soms echt over je heen komen).

Ik heb er al vaker echt hulp van gehad, je kunt nou eenmaal niet alles zelf. Zeker niet in de niet stoffelijke wereld.

Toegevoegd na 21 minuten:
Je hoeft hier niet gelovig voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
dit zijn demonen die veroorzaken angst, spanning en onrust
u kunt ze gebieden de kamer te verlaten in jezus naam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk komt dit omdat het donker is, dan ben je sneller bang of ongerust. Het is een soort hallucineren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat verhaal hierboven is wel interessant trouwens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je ook niet alleen bent. Onze aardse ogen zien maar een beperkt aantal beelden die onze hersenen kunnen verwerken.
Waarschijnlijk ben je toch omringd door een aantal geesten.
Je kunt je daarvoor afsluiten door een lichte cirkel om je heen te visualiseren, en jezelf daarin te wanen.
Helpt echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent al één!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heee je hebt een avatar... mannetje je zus...
Ieder mens heeft 1 of meerdere geleidegidsen bij zich het zijn altijd oude familieleden bv opa .oma laat het gelaten over je heen komen zie het niet als een bedreiging maar als een zegening en sta er open voor. en dat gevoel heb jij niet overdag omdat je dan te druk bent met je dagelijks leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat je het zo ervaart, maar ook heel logisch omdat het waarschijnlijk onbekend terrein is voor je...dan komt het voort uit angst. Als we ernaar kijken zijn we NOOIT alleen, maar dit zijn energieen, niets om je ongerust over te maken. Je bent vast iemand die snel "prikkels" oppikt en misschien ook wel situaties (een sfeer die ergens hangt) als je ergens bij een gezelschap binnenloopt?.. Het is juist erg mooi als je deze gewaarwordingen ervaart, helaas is het de onwetendheid die angst en onrust geeft. Bij kinderen die dit ervaren zeg ik wel eens...vraag maar of ze jouw kamer verlaten omdat je het nu niet prettig vind...Het is tenslotte jouw kamer!...Misschien zou je het kunnen toepassen, het werkt vaak ook voor je eigen gemoedsrust en de kracht in jezelf. Maar nogmaals, probeer het te ervaren en te accepteren...verdiep je er eens in?...Het zou best kunnen dat je het dan ook interessant vindt en er iets mee kan?
Ik weet het...het is makkelijk gezegd...ik hoop toch dat je er iets mee kan!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waar jij voor open staat en in hoe verre jij in dingen gelooft? Maar als je er voor open staat dan kan je dingen voelen of zien die andere mensen niet kunnen voelen of zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat komt omdat je niet alleen bent...

en dat gevoel treedt vooral op in de avond en de nacht omdat jij dan niet wordt afgeleid van je gevoel door je dagelijkse bezigheden...

de onrust komt omdat jij denkt dat het gevoel iets betekent... en omdat jij dénkt dat je alleen bent... maar niets is minder waar: je bent voortdurend omringt door anderen...

en kijk goed naar het antwoord van mannetje... dat is werkelijk zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je een sterke ziel hebt.