Wat doet een Ghosthunter precies?

Ik kijk vaak op Syfy naar Ghosthunters International.
En begrijp ook dat ze op zoek gaan naar geesten.
Maar wat doen ze nou eigenlijk precies? Is er een soort van functie omschrijving?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld verdienen aan goedgelovige mensen is de hoofdzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel onduidelijke opnames maken met allerlei vage apparatuur, liefst filmopname met infrarood camera's; veel onduidelijker en spannender! Beetje de spooksfeer erin met overdreven reacties op vreemde geluiden en temperatuurverschillen. En bovenal in alles blijven geloven ook je als na vele nachten "spookhuisonderzoek" nog steeds geen greintje objectief bewijs hebt! Dat maakt de kijkers en gelovigen namelijk niet zoveel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar Zie mijn antwoord, de meeste ghosthunters werken gratis, het is puur hobby. Wij vragen geeneens reiskosten vergoeding, terwijl we soms 150 km moeten rijden om bij een locatie aan te komen (en dan om een uur of 7 in de ochtend diezelfde 150km terug, of in een eigen bekostigd hotel overnachten!) @ sannebree Nee dit zie je verkeerd, wij staan erg sceptisch tegenover geesten. We proberen juist te bewijzen dat er niks is. Helaas door programma`s op tv wordt het tegengestelde wel geïnsinueerd.
Wel gaan wij met alle respect met een bewoner van een huis om, als hij of zij zeker weet dat er s nachts dingen rondvliegen door huis (bijvoorbeeld) komen we nog wel een aantal keren terug om alsnog bewijzen te vinden.
Meestal komen we tot de conclusie dat er niks is, of dat er "iets" is, de stempel "spookhuis" krijg je niet zo heel snel, dan moet het er wel erg raar aan toe gaan. Ikzelf heb dit nog niet mee mogen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben jij van 't goeie soort, zullen we maar zeggen. Je hebt er (naar mijn mening) 2: het type dat probeert aan te tonen dat ze er niet zijn en het type dat probeert aan te tonen dat ze er wel zijn.

Het beste antwoord

Als ghosthunter heb ik nog nooit een cent verdiend aan een hunt, voor ons is dit puur hobby matig en zelfs de reiskosten komen geheel voor onze eigen rekening.
Het enige wat wij van een client vragen is wat drinken en eten (koffie met een koekje dus)
Wat wij precies doen is op wetenschappelijke basis (door middel van meet apparatuur, camera`s, voice recorders) proberen te bewijzen dat er niets is.
Soms komt ook het tegenovergestelde eruit en vinden wij op onze opnames woorden of beelden terug.
Hiermee gaan we terug naar de client (alles netjes gebrand op een cd en verslagen van alle aanwezige onderzoekers)

Ook gaan we naar plaatsen waar andere teams al onderzoek hebben gedaan en bewijzen hebben gevonden.
Puur om te kijken of we vergelijkbare dingen vinden of niets.

Wanneer een client na een hunt waar bewijzen zijn gevonden voor activiteit deze weg wil hebben, sturen wij ons medium (die ook onderzoeker is) nogmaals langs voor een reiniging.
Bij ons is dit een soort extra service, wij hebben toevallig een medium in onze groep. Niet alle groepen in Nederland beschikken hierover, maar ze kunnen je wel in contact brengen met iemand die dit weer wel kan.

Een functie omschrijving is moeilijk te geven, het gaat eigenlijk om een groep gelijkgestemde mensen, met elk hun eigen vakgebied, die interesse hebben in het onverklaarbare en dit willen bewijzen of weerleggen (in ghosthunter land wordt dit "debunken" genoemd)

De teams in Nederland staan ook in contact met elkaar, wanneer je in Limburg woont en vermoed dat er iets in je huis is en na googlen bij een groep in Noord-Holland uitkomt, is de kans groot dat ze de "opdracht" doorschuiven naar een team bij je in de buurt.

Ik hoop dat ik je zo wat meer inzicht heb kunnen verschaffen. En GHI is een leuk programma, maar houdt er rekening mee dat deze mensen voor een aflevering van 50 minuten zo`n 4 weken aan het hunten zijn. Ook zij hebben niet altijd bewijzen, al lijkt dat door de afleveringen wel zo.

Groetjes,
GHF.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Erg leuk om dit eens te lezen vanuit het gezichtspunt van een echte hunter! Ik wil er wel op wijzen dat je tekst zo is geschreven, dat het net lijkt alsof je wetenschappelijk bezig bent "omdat" je met meetapparatuur werkt (de camera's en de voice recorders). Dat is natuurlijk niet zo. Verder ben ik heel benieuwd hoe jij denkt dat het komt dat jij "bewijzen" denkt te hebben, terwijl de wetenschap die bewijzen niet accepteert. Waarin zit hem dat verschil?

Andere antwoorden (3)

Als je thuis een geest hebt dan kun je ze bellen en dan zullen ze die geest vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag was dus hoe ze het doen! Of beter gezegd....wat ze doen en hoe het beroep heet.
In de meeste gevallen zullen EVP (Electronic voice phenomenon) dus dat het antwoord van het identiteit op EVP terecht komt zoals bij Ghost Lab op discovery ID channel. Ook meten van en zoals EMF Deze meter wordt gebruikt bij het ghosthunten.

EMF meter is: Zodra er een verandering is in het energie-level van de ruimte waar we ons bevinden dan is er een energie in de buurt. Hoe kan er energie zijn in een leegstaand gebouw zul je nu denken. Dat kan als er een entiteit/geest in de ruimte is. Deze entiteit/geest geeft energie af en heeft ook energie nodig om zich te kunnen manifesteren. Het eerste wat je meet is dus een verandering in de hoeveelheid energie op de plek waar de entiteit/geest zich bevind op dat moment. Dit wil niet zeggen dat je de entiteit/geest ziet met het blote oog zelfs met je camera is het niet altijd vast te leggen. Maar er is wel grote kans op succes.

Heb ook een filmpje bij geplaatst van Ghost Lab.

Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
EVP is grondig ontkracht. Daarna is er niemand meer geweest die heeft kunnen laten zien dat een EVP-apparaat ook maar enige informatie geeft. Een EVP-apparaat geeft dus *geen* informatie. Alle informatie die wordt verkregen, wordt door de gebruiker zelf bedacht. Een EMF-meter bestaat: het is gewoon een apparaat dat elektromagnetische velden meet (EMF staat voor Electro-Magnetic Field). De EMF-meters die de zogenaamde ghosthunters gebruiken, zijn supergevoelig afgesteld. Zo gevoelig, dat ze eigenlijk alleen maar de ruis meten die nu eenmaal altijd en overal aanwezig is. Probeer maar eens een foto te maken zonder flits in een ruimte waar het eigenlijk net iets te donker is om te fotograferen. Als je dan de foto groot op je computerscherm zet, zie je ook ruis, vooral in egale vlakken. Ook je ogen geven ruis. Doe maar eens alle lichten uit zodat je nog maar net iets kunt onderscheiden in de kamer. Wacht een minuut of twee om je ogen aan het donker te laten wennen. Kijk dan heel goed wat je ziet. Je zult zien dat je allemaal kleine gekleurde stipjes ziet verschijnen en verdwijnen: ruis. Dezelfde ruis die je zojuist hebt gefotografeerd! Het is dit soort ruis dat door een te gevoelig afgestelde EMF-meter wordt versterkt. Het lijkt dan net of je een signaal oppikt. In werkelijkheid had je natuurlijk net zo goed met een dobbelsteen kunnen gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat andere fimpje waarin de kandelaars uit zichzelf over het nachtkastje beginnen te schuiven en naar beneden ploffen naast het hoofd van de man in bed, is wel spectaculair.Bedrog natuurlijk, maar wel creepy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou dat bedrog zijn, kan allemaal hoor.
groeten Ritchie
Cryofiel
12 jaar geleden
Laat maar eens zien dan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet maar een héél kort stukje, dat tot in den treure wordt herhaald. Dat op zich is al reden tot verdenking. Daarnaast heeft 'ie maar één camera gebruikt, dus buiten beeld kan nog van alles gebeuren. Dan zegt 'ie eerst dat 'ie ligt te slapen en een aanval heeft, maar vervolgens, wanneer de foto van het kastje wordt geslagen, draait 'ie zich rustig om en kijkt ernaar. (Alsof 'ie even checkt of 't gelukt is.) Ook heb ik het idee dat 'ie gewoon onder de dekens aan een touwtje trekt. Hij draait zich nl. eerst naar links en dan zie je de deken daar een beetje omhoog gaan, alsof er een arm onderdoor gaat. Dit is zo makkelijk in scene te zetten... Dat Ghost Lab filmpje: Alles is later opgenomen, dus niets van wat je ziet is echt, alleen de foto van het jongetje misschien. Ook een beetje raar dat de vrouw zegt dat ze ontzettend schrok van het briefje en dat er dan alleen maar "HELP" op staat. Verder hebben ze wel 10 tests gedaan en een medicijn gebruikt. Poehpoeh... Eigenlijk zeggen ze helemaal niets over bovennatuurlijke zaken, je wordt er alleen maar toe geleid dat te geloven.
Letterlijk vertaald noemen ze zich de geesten jagers. En ze doen eigenlijk niks anders dan een bepaalde melding na trekken. B.v. Een hotel eigenaar meld hun dat hij bijna zeker is van het feit dat hij geesten in zijn hotel heeft wonen. De Ghosthunters gaan er dan op af met hun apparatuur en proberen op alle mogelijke manieren de vermoedens van die man te bevestigen. Zij geloven zeer sterk in wat ze doen. En ze willen hun eigen vast gelegde bewijzen dan ook heel graag delen met de mensen. Ze zullen geen geesten verwijderen want het zijn dus GEEN ghostbusters! (of mediums of pastoors of priesters of ga zo nog maar even door)