Welk voedsel bevordert dromen?

Welk eten kan je het beste eten als je de komende nacht graag wil dromen?

Toegevoegd na 3 dagen:
Voor de goede orde, ik ben op zoek naar "gezond" voedsel.

Toegevoegd na 5 dagen:
En met "gezond" bedoel ik: Gewoon voedsel, dat we in het dagelijks leven tot ons (kunnen) nemen.

Kaas blijkt prima te werken!

5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb opgemerkt , dat wanneer ik een paar walnoten heb gegeten, daarna fantastische dromen heb gekregen in de nacht............ Laat je niets wijsmaken @KennisDelen ! Het komt zoals het komt !!
KennisDelen
12 jaar geleden
Of zullen we het hier gaan hebben over de vraag of geluk toch (tot op zekere hoogte) maakbaar is? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paddo's en andere ongezonde troep...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was goed bedoeld van mij , @KennisDelen.
KennisDelen
12 jaar geleden
Oké, en ik snap je punt hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien een lekker plakje spacecake?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA, absor.... het lebberen aan een bepaald soort pad schijnt ook bevorderlijk te zijn voor de dromen. en wat dacht je van de salvia? die kan je gewoon halen in de bloemenhoek van een supermarkt met een beetje geluk, en anders in een tuincentrum/plantenzaak.
KennisDelen
12 jaar geleden
uhm....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?
KennisDelen
12 jaar geleden
Dat sloeg op m'n bedenkingen bij de space cake :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plakje teveel? #ieks# nee toch??
KennisDelen
12 jaar geleden
Inmiddels is de score: 3 keer gedroomd, na 4 keer een bescheiden stukje oude kaas eten. Niet slecht :-)
(Dus voor de tipgever, die kaas als 'droom-aanjager' noemde: Dankjewel.)
KennisDelen
12 jaar geleden
3 van de 4 dagen, voor de duidelijkheid (slechts een klein stukje oude kaas per dag, 1 tot 2 voorgesneden plakken)

Het beste antwoord

Kaas. Uit onderzoek is gebleken dat Stilton, een blauwe schimmelkaas, de meest bizarre dromen oplevert

Toegevoegd na 3 dagen:
Dat kan een interessante discussie worden aangezien omdat er geen eenduidige definitie bestaat van wat "gezond" voedsel betekent.

De bekende uitspraak "Snoep gezond, eet een appel" gaat ook niet altijd op. Het eten van een appel is 4x zo slecht voor je tanden als een glas cola (dit heeft te maken met het feit dat een appel erg zuur is).
Fruit bevat belangrijke vitaminen en mineralen maar ook een grote hoeveelheid enkelvoudige suikers.

Een ander voorbeeld is cholesterol...je zou door alle reclamespotjes bijna vergeten dat cholesterol onmisbaar is voor het functioneren van het menselijk lichaam.

Er bestaat in feit dus niet zoiets als "gezond voedsel". Het gaat allemaal over de balans tussen verschillende stoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Eten weet ik niet zo te zeggen, wel weet ik dat vitamine B6 zorgt dat je meer gaat dromen. In energie drank zit veel vitamine B6.

Toegevoegd na 2 minuten:
even gegoogled.

Voedingsmiddelen waar je een grote dosis pyridoxine in terugvindt zijn onder andere:
bruine rijst
gist
bananen
peren
lever
nieren
bruin brood
tarwekiemen
sojabonen

pyridoxine = Vitamine B6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het beste bij de banketbakker een paar droomsoezen kopen. Vlak voor het slapen gaan opeten.
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
ik moest je antwoord 2 keer lezen voordat ik doorhad dat er geen "roomsoezen" stond (selectieve waarneming ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL
Voedsel bevordert niet alleen je dromen. Je psyche en gebruik van voedsel in combinatie bevordert je dromen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Dit is niet helemaal juist, maar het is inderdaad zo dat je met je psyche (je mentale instelling) óók het dromen kan stimuleren. Maar alleen kaas werkt wel degelijk ook (het heeft nu eenmaal een effect op je hersenen, daar hoef je verder niets meer voor te doen - hoewel het effect misschien stérker zal zijn als je je, ook in mentaal opzicht, op dromen "voorbereid" (bv. door voordat je inslaapt, voor jezelf te zeggen waarover je wilt dromen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is wel juist. onbewust neem je dingen in je op die er weer uitkomen in je dromen. en ook hoe jij in het leven staat. verdiep je maar wat verder in de hersengolven en hun invloeden, dan wordt het je duidelijk.
KennisDelen
12 jaar geleden
Oké, we praten een beetje langs elkaar heen, want we zijn het grotendeels met elkaar eens: Dromen worden beinvloed door wat we onbewust in ons opnemen. Met "dit is niet helemaal juist" bedoelde ik, dat je, énkel door een bepaald soort voedsel te gebruiken, je dromen kan stimuleren (overige constanten gelijkblijvend).
KennisDelen
12 jaar geleden
Oké, we praten een beetje langs elkaar heen, want we zijn het grotendeels met elkaar eens: Dromen worden beinvloed door wat we onbewust in ons opnemen. Met "dit is niet helemaal juist" bedoelde ik, dat je, énkel door een bepaald soort voedsel te gebruiken, je dromen (extra) kan stimuleren (óverige constanten gelijkblijvend).
Weinig eten of drinken het laatste uur voor je gaat slapen...Kleine nuancering,dromen doe je altijd maar het onthouden niet. Het bewust bezig zijn met je dromen willen onthouden kan al heel wat helpen.

Je zou kunnen proberen telkens voor het slapen gaan tegen jezelf te zeggen:ik ga nu slapen en wil minstens een droom onthouden...

Droom lekker!:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
't is technisch gezien geen antwoord op de vraag, maar dank je wel voor je advies :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja strikt genomen heb je gelijk hoor maar ik dacht dat het advies over dromen je wel kon interesseren, vandaar:-)
voedsel die de neurotransmitters beinvloeden en een grote groep bestaat uit aaminozuren.
zonder voldoende eiwitten zijn deze niet op te nemen.

(je hebt het dus over een combinatie 'van')

het eten van eiwitten (graan, ei ,kaas bv) groente/fruit (minozuren) kunnen ervoor zorgen dat je beter/rustiger slaapt/droomt, en een tekort aan de juiste aminozuren (er zijn er 20) en/of de juiste eiwitten kan ervoor zorgen dat het uit evenwicht is waardoor je slecht slaapt/naar droomt.

maar dromen wordt hier niet alleen door beinvloed. het is afhankelijk van welke indrukken je opdoet overdag, wat er speelt (bewust.onbewust) etc. en dus ook HOE je in het leven staat en het leven ervaart.

sommigen gaan van koffie naar dromen, en anderen slapen slapen goed op een borrel of warme beker melk.

invloed erop krijgen we nooit omdat het een heel ingewikkeld proces is van stofjes, hormonen die verschillende hersengolven beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je Ed :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar links om misschien aan je antwoord toe te voegen: http://web.archive.org/web/20060115000115/http://www.cheeseboard.co.uk/news.cfm?page_id=240 http://nl.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan
KennisDelen
12 jaar geleden
RV en Widar, dank voor jullie toevoegingen, heeft bij mij weer een hele nieuwe (tak van een) zoektocht ingezet! NB: Ik overweeg niet om zelf aan dergelijke heftige middelen te beginnen maar vind de ervaringen zeer interessant om te lezen! Bijv. http://www.amazon.com/Tryptamine-Palace-5-MeO-DMT-Sonoran-Desert/dp/1594772991/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1318883442&sr=1-2#reader_1594772991
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha daar is GV altijd goed in, je op nieuwe zoektochten laten gaan
KennisDelen
12 jaar geleden
:-)
Het voedsel waar je van droomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een nachtmerrie die niet naar de slachtbank wil zeker....
Paddestoelen (paddo's) te verkrijgen bij de smartshop.
Natuurlijk wel je eerst goed laten informeren en alle hoeveelheden naar beneden afronden.
Dromen gegarandeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
dit zal niet de bedoeling zijn, maar het klopt wél!
KennisDelen
12 jaar geleden
Liever iets veiligers (ik heb minder prettige verhalen gehoord over paddo's...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paddo's zijn geen 100% veilige drugs nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@All,
Ik was er bang voor dat dit precies was wat de vraagsteller zocht. Maar het heeft wel het beoogde effect. Natuurlijk is er geen 100% veilige drugs vandaar mijn waarschuwing erbij dat je je goed moet laten informeren. En ja er is wel eens iemand uit het raam gesprongen (in Amsterdam) omdat die dacht dat hij kon vliegen (dat vliegen kon hij best goed maar het landen had hij nog niet onder de knie) maar zoals bijna altijd was dat een buitenlander die niet gewend is aan de zuiverheid van de Nederlandse narcotische middelen. Dus mijns inziens is het een direct correct antwoord op de vraag met de nodige kanttekening daarbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is elke Nederlander daar wel aan gewend dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar; de gemiddelde nederlandse gebruiker is inderdaad gewend aan de zuiverheid.
Het probleem bij de buitenlandse gebruikers is dat ze in hun thuisland minder zuiver spul krijgen dus grotere hoeveelheden nemen. Dat doen ze hier dan ook waardoor de kans op een overdosis veel groter is.
Daarnaast is de voorlichting hier toch een stuk beter dan in andere landen waar alles veel meer in de criminaliteit zit.
Natuurlijk zijn er ook wel eens Nederlanders die iets teveel nemen.
Porcini - Cèpes - Eekhoorntjesbrood Boletus edulis
Onbedoeld veel succes mee gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Thanks voor je tip.
Persoonlijk vond ik de kaas (bv oude of belegen kaas) ook erg goed werken.