Moet je geluk opzoeken, of wachten dat het geluk naar jou toe komt?

Als je leeft met een pure intentie komt geluk toch je eigen kant op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben je ontevreden dat je op deze vraag komt, of is het een algemene vraag? wat versta jij zelf onder 'geluk'? (als ik zo brutaal mag zijn met mijn vragen, en zo niet geef het gerust aan hoor dan ken ik mijn plekje weer en zal mijn pukkelige heksenneus niet in andersmans zaken steken) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ben juist gelukkig ;d het was een algemene vraag. kijkend hoe andere het zien

Antwoorden (12)

Helaas geeft leven met pure intenties geen garanties op geluk. Mensen die zo leven, kunnen ook veel onheil meemaken.

Het antwoord op je vraag: het zit er precies tussenin.

Als je naar geluk gaat zoeken, dan heeft dat weinig zin. Geluk is niet te koop, en het ligt ook nergens voor je klaar, totdat jij het gevonden hebt.

Maar tegelijkertijd is het ook zo, dat als je met de gordijnen dicht en de deurbel uit, besluit je dagen voortaan in bed of achter de TV door te brengen, het geluk ook niet zo snel naar je toe zal komen.

De kunst is zó te leven, dat jij het geluk niet hoeft te vinden, maar dat het geluk jou kan vinden. Ga dus niet op zoek naar geluk, maar probeer een situatie te creëren in je leven, zodat de mogelijkheden om gelukkig te zijn, of te worden, optimaal aanwezig zijn. Grote kans dat het geluk zo nu en dan aan je deurtje klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord :) een mens kan ook zeggen: ik heb altijd pech!! altijd ikke!!
op die manier kan je het op jezelf afroepen (terwijl dat niet meer dan een beleving is natuurlijk) als je pech over jezelf kan afroepen dan kan het ook met geluk. het enige wat je moet doen is realiseren en waarderen wat je hebt, aanvaarden dat dingen zijn zoals het is, en leven op het moment is mijn ervaring. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel Eucalypje. Over de pech, daar ben ik het wel mee eens. Als je teveel roept dat je altijd pech hebt, dan krijg je ook pech. Maar of je geluk ook echt "over jezelf kan afroepen", dat gaat denk ik niet altijd op. Natuurlijk is het prachtig als je kunt genieten van wat je hebt, en de dingen kunt aanvaarden zoals ze komen, maar er zijn natuurlijk ook mensen die dat doen, en toch flinke tegenvallers te verwerken krijgen. Denk alleen maar aan ziekte en gezondheid. In allerlei enquetes komt er altijd weer uit, dat gezondheid de belangrijkste factor is, om je gelukkig te voelen. Als iemand een nare ziekte heeft, of hij krijgt te maken met zaken als dood, in zijn directe omgeving, dan kun je nog zo veel aanvaarden en waarderen, maar dan wordt het wel lastig om gelukkig te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ben ik met je eens. zelf heb ik ook heel wat tegenvallertjes en hobbels op mijn weg gehad en nog, maar ik blijf positief, en blijf mijn geluk zien in de kleine dingen. ook vlak na de dood van mijn vader, ook met mijn labeltjes, ook met mijn lichamelijke gebreken. dit doet voor mij niets aan het geluk af.
Je moet je mengen onder de mensen en proberen je nuttig te voelen, door .v je werk, of vrijwilliger werk. Zo krijg je een voldaan gevoel en de mensen waarderen je en dat geef jou ook weer een goed gevoel, lees gelukkig gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus als je altijd voor een ander klaar staat dan wordt je gelukkig? ken mensen die hier keihard mee op hun snotter zijn gegaan en gelukkiger zijn geworden om NEE te leren zeggen :)
Geluk bestaat niet. Het zijn de kleine momenten van geluk in het leven waar je het van moet hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms kan je geluk opzoeken, maar soms ook niet.
Er zijn verschillende soorten geluk. Zo kan je bijvoorbeeld geluk opzoeken door een wandeling in de natuur: luister en geniet van de vogeltjes en de mooie kleuren en de rust. Je kan geluk ook opzoeken door te kijken naar kinderen, hun onbevangenheid en klaterende lach kan je gelukkig maken. Kleine geluksmomenten zijn echter voor iedereen verschillend, je moet voor jezelf uitmaken wat jou gelukkig kan maken, al is het maar voor even.

De andere soort van geluk kan je niet opzoeken (relaties, vriendschap). Als je daar te geforceerd mee bezig bent gaat het niet lukken. Het belangrijkste is dat je voor geluk moet openstaan én je moet het herkennen. Vele mensen zijn gelukkig maar ze beseffen het niet. Totdat hun geluk wordt afgenomen, dan weten ze pas hoe gelukkig ze waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
nice :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt eucalypje :)
Kristal
12 jaar geleden
+1 Sis, zo werkt het vaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks :)
Als je de wijsgeren mag geloven kan je geluk niet opzoeken en komt het ook niet naar je toe. Omdat, zeggen ze, geluk al IN je zit. Ik ben geen wijsgeer maar volgens mij hebben ze gelijk ;-)
Het is zoiets als: je bril zoeken die je op je hoofd hebt geschoven. Het is zo dichtbij dat je erover heen kijkt.

Je kan (gelukkig) wel geluk ervaren door bij je zelf te voelen waar jij intens ontroerd en blij van wordt. Dat kan door van alles zijn natuurlijk.
En je kan innerlijk geluk uitnodigen zich voelbaar voor je te maken door bewust dankbaar te zijn. Voor het dak boven je hoofd, het voedsel dat je tot je neemt, voor die glimlach van je lief of van een onbekende, dat plantje dat het tegen alle verwachtingen tóch weer gaat doen, mooie muziek, noem maar op.
En niet te vergeten: door je eigen glimlach.
Als je bewust liefdevol glimlacht naar jezelf wanneer je van streek bent activeer je heel subtiel je innerlijke geluk en verzacht het je pijn.
:-)
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus had ik al gedaan, maar mijn reactie stond er niet bij zie ik... :-/ ben het helemaal met je eens, dat soort kleine dingen zijn het maar mooi die het hem doen.
gisteren nog een afgeknakt bosje bloemen van de kids wat weer een geluks belevings momentje in werking stelde bij deze euc. :)))
grandioos!
Kristal
12 jaar geleden
Ja, is toch prachtig he Euc, ik zit erom te glimlachen :)
ligt eraan wat je geluk noemt he?

is het de lotto, is het een gevoel wat voor anderen 'normaal' is omdat het zo hoort te zijn?

ik leef erg intensief, en voor mij zit geluk in kleine dingen.
een knuffel van de kinderen, een blik naar ze als ze liggen te slapen, een lekkere wandeling in het park.

dat is voor mij geluk. ik kan zoeken wat ik wil maar dan zal ik het nooit kunnen vinden.

mensen zullen een stuk meer geluk ervaren als ze aanvaarden wat ze hebben, en niet altijd meer willen.
mensen die materialistisch zijn blijven m.i. altijd meer geluk zoeken want het is nooit genoeg.

al wat ik mijn geluk wat ik hierboven omschrijf leven is met pure intentie, dan komt het echt naar je toe, elke dag weer.

je moet het alleen leren zien, en ervan durven/kunnen genieten m.i.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) dank je Siska
Kristal
12 jaar geleden
je moet het ook willen zien,
en jij wil wel ;-))
ik ook trouwens en gelukkig vele anderen op GV!
+1
Wat is geluk? Je zult nooit een staat van voortdurende extase kunnen bereiken, want dan is het bijzondere er af en is het geen extase meer.
Geluk als in 'alles zit mee' bestaat ook niet, er zit altijd wel iets tegen.
Voor mezelf gesproken: als ik zie dat de zon schijnt, neem ik de tijd daarvan te genieten. Als alles tegenzit maar ik hoor een merel zingen, dan vrolijkt dat me op - die momenten zijne r altijd wel, als je er maar voor openstaat.
En als alles tegen lijkt te zitten, hou ik mezelf voor dat het de komende tijd alleen maar beter kan worden.
Passief zitten wachten op iets dat ooit misschien komt kan je belemmeren te genieten van het nu, laat dat je niet overkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
helemaal mee eens Hippo.
geluk doet niets af aan de dingen die tegen (kunnen) zitten. als dit wel het geval is dan word het een zoektocht naar geluk maar denk persoonlijk dat het dan niet meer te vinden is omdat men er aan voorbij gaat en de sores al het geluk zal overschaduwen (of men gaat het zoeken in het materialistische om te compenseren) eneh....het zonnetje schijnt weer heerlijk vandaan :)))
Kristal
12 jaar geleden
mooi gezegd, en ja, dat van die merel... ik weet precies wat je bedoelt :-)
+1
Er bestaat geen weg naar geluk, geluk is de weg
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geluk zit in jou en overal om je heen, geniet gewoon en je hebt het al... Geniet van de details, geniet van het feit dat je een dak boven je hood hebt, dat je te eten hebt, dat je kinderen onderwijs krijgen, dat er mooie vogels in je tuintje zitten, dat je vervoer hebt, dat je kunt glimlachen en daarom mensen terug glimlachen naar jou, kortom...

Wees vervuld van dankbaarheid voor jou deel, en je zal meer geluk op je pad vinden. En meer. En meer. En meer... Omdat je het steeds meer gaat zien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft natuurlijk alles te maken met jouw definitie van 'geluk'.
Als je 'geluk' definieert als: '300 miljoen bezitten' of 'een heel land besturen' of 'door iedereen worden aanbeden'. Dan weet je dat je heel veel zult moeten doen om dat te bereiken en dat je vooral heel veel anderen zult moeten 'inschakelen' om jou aan je geluk te helpen.
Als je vind dat 'de zon zien opkomen' of je 'man/vrouw/kinderen naar school/werk zien gaan' geluk betekent dan zie je al dat het vooral aan je eigen instelling ligt.
Geluk is gewoon wat je er zelf van vindt en als je dat snapt ligt het overal. Dan zit je vooral jezelf in de weg als je het niet kunt vinden omdat je vindt dat 'anderen' niet doen wat JIJ wilt om gelukkig te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst moet je je afvragen wat geluk is. Wat betekent geluk voor jou? Ben je pas gelukkig wanneer je geen vervelende dingen meer meemaakt in het leven? Of kun je gelukkig zijn wanneer je beter om kunt gaan met de vervelende dingen in je leven? Want velen onder ons zullen geluk af laten hangen van de aan- of afwezigheid van vervelende dingen in het leven. Daartoe gaan ze proberen die vervelende dingen onder de knie te krijgen, door het vergaren van geld en materie bijvoorbeeld. Nou, daar word je werkelijk niet gelukkiger van! Het is makkelijk, oké! Maar draagt het werkelijk bij tot dat grote geluk? Ik denk het niet.

Wanneer je Bewust in het leven staat, inzicht krijgt in je levenspad (wat ikzelf middels numerologie en astrologie probeer te krijgen), kun je beter begrijpen waarom de dingen die je op je pad krijgt ook op je pad komen en hoe je ermee om kunt gaan. Je leert ook vervelende dingen op een positieve wijze te benaderen. Het inzicht vergroot het gevoel van geluk. Je zou dus kunnen zeggen dat door het vergroten van inzicht en Bewust Zijn, je het geluk opzoekt, maar ik weet zeker dat wanneer je op die wijze leeft het geluk vanzelf op je pad komt. Maar goed, dat is mijn uitgangspunt in het leven: Bewust Zijn. Een ander zal daar misschien heel anders over denken. Je kunt er dus wel degelijk zelf een bijdrage toe leveren om geluk te bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles wat echt voor je bedoeld is, komt naar je toe