Ik zou graag wat spiritueler bezig zijn, maar wel op een gezonde manier, waar kan ik daarvoor terecht?

Is hier begeleiding voor en hoe vindt je je eigen weg hierin? Hoe begin je? Wie heeft hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zult zelf een idee moeten ontwikkelen in wat voor richting je je spiritualiteit zoekt.
Daarna zou ik adviseren om contact te houden met de 'gewone' wereld: familie en vrienden. Elke beweging die probeert je te isoleren van je normale omgeving is zeer verdacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja oke..dat doen ze niet en als ze daarmee beginnen weiger ik, maar volgens mij wordt contact met vrienden juist gestimuleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry ik heb twee vragen gesteld en haal nu de antwoorden op de vragen door elkaar..haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze je geld vragen is het ook niet goed ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat dacht ik ook. Altahns niet dit soort bedragen. Een euro om de boel draaiende te houden, en 20 euro voor 12 lessen omdat je anders zelf niet rond kan komen vindt ik redelijk, maar 150 niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me best eng als ik sommige verhalen lees met geesten brrr ik respecteer de overleden mensen en de spirituelen maar lijkt mij erg eng
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marije: Spiritualiteit betekent gewoon zaken van de (menselijke) geest. Dat heeft niks met geesten te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is belangrijk dat wat je ook doet goed je kop erbij te houden.
Heel simpel bv, helen doen dokters maar reiki kan ondersteunen. Sluit de weten schap niet uit, maar volg hem niet blind. ( interpretatie is ook subjectief)
Praat met mensen wat zij voor ervaringen hebben, je hoort wel op de manier van praten. Wat voor een type het is ( is iemand idolaat dan is het geen betrouwbare bron)
Geld is lastig.
Aan de ene kant zou er alleen een vergoeding tegen over moeten zijn voor de tijd die iemand investeerd. Aan de andere kant, door een groterbedrag te vragen, komen alleen de mensen die er serieus mee bezig willen zijn, scheid je het kaf van het koren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet niets blind volgen. Maar volg dan ook niet blind reiki. Er is geen enkele serieuze aanwijzing dat reiki ook maar iets zou helpen. Waar "interpretatie is ook subjectief" op slaat, begrijp ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ widar..wat ben je negatief ingesteld de afgelopen antwoorden. (niet verkeerd bedoelt, meer een constatering).
@mobie 1980 Dat sluit opzich wel aan met hoe ik in het leven sta...vindt het een hele mooie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@aimeetje Daar heb ik wel over nagedacht, maar dat sluit geheel niet aan bij mijn beleving van God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jenesy: Er is niets negatiefs aan sceptisch zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee oke dat is waar, ik had beter kunnen zeggen, dat het negatief overkwam. Maar ik zou het fijn vinden om ook jouw antwoord te lezen op deze vraag. Want ik ben wel benieuwd naar wat jij denkt, vanuit jezelf. Dus waar je het wel mee eens bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat mijn antwoord al wel gegeven is, al dan niet verspreid over andere antwoorden. In 't kort: ga naar de bieb, lees over verschillende onderwerpen, kijk waar jij je in kunt vinden (maar wees wel kritisch; als iets goed lijkt, zoek dan of er kritiek op te vinden is). We kunnen wel onderwerpen/richtingen/methoden noemen, maar we weten niet wat bij jou past, dat weet jij alleen. Wat mij persoonlijk bezig houdt is het taoïsme, een beetje boeddhisme, meditatie, tai chi, en nog wat kleinere onderwerpen. Ik hang niets aan, ik haal slechts het goede eruit wat er voor mij in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh dat is wel een hele mooie vorm..ben zelf ook bezig met tai chi en dan meer de chi qong oefeningen...bevalt erg goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt taiji en je hebt qigong, die 2 worden vaak samen beoefend, maar het een is niet onderdeel van het ander. Maar blij dat het je bevalt. Doe je het al lang?

Het beste antwoord

Vooral jouw vraag 'hoe vindt je je eigen weg hierin' is extreem lastig. Want als jij nu niet echt spiritueel bent laat je je natuurlijk snel beïnvloeden door eigenlijk.. alles dat maar aangeboden zou kunnen worden. En spiritualiteit kent veel verschillende paden.
Voordat je overal informatie over gaat opzoeken (want daar gaat het al snel mis omdat echt àlles heel logisch kan klinken als het maar goed vertelt wordt) kan je het beste gewoon bij jezelf te rade gaan wat voor jou vast staat, wat jouw eigen ideeën zijn. Schrijf dat op, dan kan je het nog eens nalezen. Heel handig, want over 6 maanden als je het terugleest zal je het er vast niet meer helemaal mee eens zijn, maar dat maakt niet uit, zo hou je een beetje op een gezonde manier in de gaten wat jouw eigen ontwikkelingen zijn.
Ik weet natuurlijk niet wat jouw ideeën zijn, maar ik kan je wel aanraden om bijvoorbeeld eens een praatje te maken met iemand uit een New Age winkel. Daar komen mensen van allerlei stromingen (niet alleen New Age) en degene die de winkel runt heeft van alles meestal wel wat verstand en zou je best kunnen verder helpen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een super goede tip, dankje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euh, mensen van new age winkels verkopen vaak ook alleen maar wat de mensen willen. Stel je ze een vraag, gaan ze het van een papiertje oplezen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Widar: fijn toch dat ze verkopen wat mensen willen?
En de New Age winkels die ik ken lezen ze niet van papiertjes.. maargoed, er zullen dus vast slechte in Nederland zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moeilijk om een beste antwoord te kiezen...iedreen super bedankt...

Andere antwoorden (11)

Ik zou beginnen met het inlezen in de spiritualiteit. er zijn genoeg boeken die beschrijven hoe je spiritueler kan leven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht dit voor jou niet duidelijk zijn of je wil nog meer weten zou ik naar een spiritueel centrum gaan bij jou in de buurt. Daar kunnen ze je ongetwijfeld veel tips geven hoe je spiritueler kan leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ga een rondstruinen in de bibliotheek of Internet.
En misschien is er bij jou in de buurt iest waar je aan "Mindfulness" kunt doen. Daar is niets engs of buitenissigs aan en brengt je bij jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, iemand die de bieb nog kent. Hele goeie plek om te beginnen inderdaad. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mindfulness ook een goeie tip! +
Spiritualiteit is een erg ruim begrip, je moet eerst weten in wat voor richting je zou willen gaan. Ik denk dat je het beste eens wat gaat lezen over spiritualiteit om meer te weten te komen over de verschillende mogelijkheden om spiritueel bezig te zijn. Op het forum in de bron kan je heel veel lezen over dit onderwerp en vragen stellen aan de andere leden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt terecht bij jezelf, door alleen maar leren te herinneren.
Wij mensen zijn gemaakt om lief te hebben, en om te helen.
Je begint door rust te nemen, en alles eens op een rijtje te zetten.
Wat zijn jouw valkuilen, is het je ego wat je in de weg zit, of is het de angst en onzekerheid die je verlamd?
Kijk ernaar met een liefdevolle blik, en veroordeel jezelf niet.
Neem er dan vervolgens afstand van.
Door je bewust te worden van al die laagjes, kun je ze een voor een afpellen.
Zeg vervolgens tegen jezelf, ik ben gemaakt om lief te hebben, en dat is wat ik wil gaan doen.
Door dat te gaan doen zul je steeds bewuster worden van de liefde die diep in jou aan de oppervlakte komt, en zal je kijk op mensen en op jezelf blijvend veranderen.
Het universum zal je hierbij helpen, doordat jij bewust daarvoor hebt gekozen.
Zo zullen alle latente sluimerende gevoelens gecultiveerd worden, en aan de oppervlakte komen.
Dit is de weg die je kunt gaan. Vaak is het een eenzame weg omdat je niet altijd begrepen wordt, maar het is ook een dankbare weg, omdat je zult groeien, en leren om los te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Spiritueler leven' kan inderdaad heel wat omvatten. Zie jij dat bijvoorbeeld als iets religieus of eerder iets waar je meer controle/grip kan krijgen op jezelf.
Als het gaat om Persoonlijke Ontwikkeling en het meer op één lijn zitten met je 'pad', zijn daar verschillende manieren voor.

Waar ik zelf razendsnel mee ben gaan groeien kan je vinden op www.zensatie.com
Je krijgt er ook veel en goeie uitleg.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dat weer een van de vele "methodes" waarvan vooral de auteur (of moet ik zeggen: verkoper?) beter wordt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ widar...wat zou jij dan doen om spiritueler met jezelf om te gaan? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bezoek regelmatig de bibliotheek. Daar is heel veel interessante informatie te vinden. Momenteel lees ik de Zhuangzi (oud taoïstisch boek). Kost allemaal niks, niemand met een winstoogmerk die je uit eigenbelang mogelijk een verkeerde richting uit stuurt. Verder beoefen ik meditatie en doe ik tai chi (eigenlijk ook meditatie, maar dat is maar een van de redenen dat ik het doe).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm ok maar die meditatie en/ of tai chi oefeningen kreeg je toch niet met de geboorte mee? Ik vind goeie opleidingen best ok, bespaart mij enorm veel tijd om alle kennis zelf te verzamelen en dan pas er uit te halen wat me eigenlijk het boeiendste lijkt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je dat met je geboorte al meekrijgen dan? Goeie opleidingen ok, maar op het spirituele vlak is praktisch alles wat geld kost, niet goed. Zoals ik al zei, alleen goed voor degene die het runt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deels met je eens: mensen die de boeken schrijven worden daar ook voor betaald.... en de info die zij verstrekken is ook (spirituele) info die zij weer gehoord/gelezen hebben van anderen.
Daartegenover: waarom het wiel uitvinden als een ander dat al heeft gedaan en jezelf informeren is altijd goed natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, er staan ook zat boeken die puur voor de centen zijn geschreven (The Secret bijv.). Maar in elk geval ben je daar bij een bieb je goeie geld niet aan kwijt als achteraf blijkt dat 't niks is :) Ik leen ook zat boeken waarvan ik na bestudering de conclusie "flauwekul" moet trekken. Dat mensen dingen opschrijven die ze gehoord/gelezen hebben van anderen, is niet erg. Dat is prima zelfs. Ze beschrijven hun kijk erop, laten dingen weg die naar hun ervaring niet kloppen, voegen dingen toe die ze zelf hebben geleerd, etc. Heel goed, zo komen we uiteindelijk vooruit! Het uiteindelijke wiel, jouw persoonlijke wiel, zul je echt zelf moeten uitvinden, dat kan niemand voor je doen. Maar mensen die je voorgingen kunnen je wel helpen door hun ervaringen te delen, de manieren waarop zij tot hun wiel zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet beweerd, dat het erg is te lezen over de ervaringen etc. van anderen :-)
Waar ikzelf wel altijd bewust van probeer te zijn is: wat hebben ze weggelaten, wat nemen ZIJ voor "waar aan en prediken dat?
In feite: je zit een ander z'n spiegeltje te lezen. Om het misschien duidelijker te zeggen: het blijft op dit gebied lezen van aannames van anderen.
Dat kan ook niet anders, zo werkt dat.
Zo werkt dat met de boeken die jij (en iedereen) leest, maar ook met de site die Tira noemt en alle andere, alsook met mensen die gaven hebben en die inzetten om anderen te helpen (of zeggen of denken te hebben: is een andere discussie).
En daaruit pik je, wat jou het meeste aanspreekt, of niet natuurlijk (jouw wiel).
Blijft het voor mij zeer interessant, waarom mensen denken zeker te weten dat hun meningen, ideeën JUIST en WAAR zijn, nogmaals, op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe ik ook Wendy, altijd kritisch blijven.
Spiritualiteit wordt gedefinieerd als „gevoeligheid voor of gehechtheid aan godsdienstige waarden”, een geestelijke levenshouding.

Spiritualiteit gaat dus in feite over het hoe en waarom je bepaalde dingen doet of laat
en of deze zaken goed of slecht voor je leven en vooral geestelijk leven zijn.

vaak speelt het bestaan van "iets" buiten je zelf daar een rol in.

ik weet dat er in elk mens een verlangen is ingebouwd dat op zoek gaat naar dat
wie ben ik en waar ga ik naar toe
zeg maar de essentiele levensvragen

maar nog belangrijke van spiritueel zijn is het kunnen loslaten van dingen en zaken zonder dat je daardoor helemaal van slag van raakt
of juist iets nieuws kunt omhelzen zonder dat je dat andere gaat missen.
en waar haal je die kracht vandaan ?
want er zijn dingen die er moeilijk zijn om los te laten
en evenze om dingen vast te pakken
God is een geest van vrijheid maar ook van standvastigheid.

Ik hou een regel vast wat betreft God
God leeft, en als hij leeft is hij zeer in staat om je te laten zien wie hij is en wat hij wil
dus ik ben niet afhankelijk van Geestelijk leiders om me te leren wie God is.

Dus als je zegt, ik wil er op een gezonde manier mee omgaan dan is dat een goed ding
maar dat spreekt natuurlijk ook van een zekere mate van argwaan tegen dat geestelijke gedoe van mensen ;)
maar ondanks dat je, zonder mensen om je heen, god kunt leren kennen
zijn er zeker mensen die je op weg kunnen helpen.

Zulke mensen noem je meestal discipelen
en zijn parels, schatten, en zout der aarde
en aan hun vruchten zult gij ze kennen
(tja het plaatje wordt je vast al duidelijk :)))))
en wat ze je kunnen leren is hoe in contact te komen met,... zodat je zelf leerling kunt worden
En je pad kunt vervolgen.

wil je een start maken ?
zie link
oordeel daarna zelf
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ik vindt het een heel bijzonder antwoord en dat bedoel ik positief...Ik vindt dat stukje van leren loslaten en omhelzen een hele mooie, zo had ik er zelf nog niet aan gedacht. Dankjewel.
Spiritualiteit heeft veel weg van het leven. Er komen dingen op je pad, iemand zegt iets, je leest iets, en het pakt je interesse. Je verdiept je wat meer en koopt misschien een boek over dat onderwerp.
In de spiritualiteit luisteren we meer naar deze signalen en acteren we ook meer bewust daarop.

Je zult niet snel in gevaar komen met deze methode. Want in de spiritualiteit is het gevoel ook heel belangrijk. Daarmee voel je aan welke kant je op wilt gaan, en of het veilig voelt of niet.

Zoals ik schrijf over dat dingen op je pad komen en er door iemand over gesproken wordt, zou ik zeggen om het boek "de nieuwe aarde", van Eckart Tolle eens te gaan lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik heb straks een boekenkast vol met leestips geloof ik, maar ik zal deze zeker eens bekijken.
*Hier, op GoeieVraag
*Bibliotheek
*Internet
*Bovenal: In jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In eerste instantie raad ik je aan je in te lezen, bijvoorbeeld door algemeen spiritueel ingestelde tijdschriften als Happinez, Paravisie, Onkruid, Spiegelbeeld of een spirituele e-krant als Spiritueel Enzo. Dit zijn slechts enkele van de vele. Daardoor zul je een idee krijgen van welke spirituele onderwerpen je het meeste aanspreken.

Dan zijn er verder natuurlijk legio manieren om spiritualiteit in je eigen leven in te passen. Je zou kunnen denken aan mindfulness, een cursus mandala-tekenen, een cursus intuïtief tekenen/schilderen, en om het spiritueel bewustzijn meer op jouw eigen levenspad toepasselijk te krijgen zou je je bijvoorbeeld kunnen verdiepen in de numerologie of astrologie. Ook het Levensdoel Systeem is een mooie manier om erachter te komen wat jouw levenstaak in dit leven is.

Als je je meer bewust in het leven opstelt zul je vanzelf de spiritualiteit gaan ervaren, want in wezen is spiritualiteit niets anders dan in contact komen met je Hogere Zelf, zodat lichaam, geest en je Hogere Zelf weer één geheel vormen.

Misschien vind je het interessant om met je Gids in contact te komen...
Verdiep je eens in religies. Misschien is een introductiecursus bij een Boeddhistisch Centrum iets voor je of een cursus Thangka-tekenen/schilderen (Thangka's zijn oprolbare schilderingen op doek met afbeeldingen van boeddhafiguren of boeddhistische leraren.)
Misschien vind je graancirkels en hun boodschappen machtig interessant, sjamanisme, mantra zingen, yoga, etc etc...

Er zijn zoveel voorbeelden over hoe je met spiritualiteit in je eigen leven kunt gaan werken, dat je je eerst eens in kunt gaan lezen en een keuze maakt welk spiritueel pad jouw het meest aanspreekt. En als je eenmaal praktische stappen in die richting gezet hebt, dan gaat het balletje vanzelf rollen.

En hoe hou je het gezond? Door goed naar je eigen hart te luisteren. Als je werkelijk voelt dat iets goed voor je is en anderen geen schade toebrengt, ben jij gezond bezig. Je weet dat eigenlijk best zelf. Het leven is doortrokken van de spiritualiteit.

Succes op je spirituele pad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spiritueel bezig zijn wil niet zeggen dat je in allerlei nonsens moet geloven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij. Ik wist niet dat er zo veel manieren waren om een andere vorm van bewustzijn te benaderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, de opsomming gaat niet over "geloven in" het gaat om "wegen naar Rome". So to speak. Manieren om in een ander niveau van bewustzijn terecht te kunnen komen. Je kunt een pil XTC nemen (om maar wat te noemen) of een slok alcohol. Maar het kan dus ook op alle manieren die "witte waterlelie" noemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps ..@widar; waarmee ik niet wil zeggen dat alcohol, Xtc, meditatie e.d. allemaal tot dezelfde veranderde staat van bewustzijn leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, wat is nonsens? Nonsens zijn die dingen die jij niet als een waarheid herkent, maar een ander kan dat wel als een waarheid herkennen en erkennen. Er zijn ook best dingen waar ik moeite mee heb hoor. Een voorbeeldje van discussie vandaag: als drager van een leesbril met een +sterkte, verziend dus, kijk ik heel anders het leven in dan mijn man met een bril voor in de verte met een -sterkte, bijziend. Als je de spirituele verklaring leest die Christiane Beerlandt neerlegt voor deze beide 'verschijnselen' in haar boek 'De Sleutel tot Zelf-Bevrijding' zijn dat zeer herkenbare dingen en verklaren wel waarom de één meer neigt naar bijziend zijn en de ander naar verziend zijn. Als je met deze dieper liggende oorzaak spiritueel in de weer gaat en je uitgangspunten in het leven aan zou passen, zou je dus in theorie geen bril meer nodig hebben. Dat zou in mijn verziende ogen dus betekenen dat wij een lichamelijke slijtage, namelijk het stugger worden van ooglenzen op oudere leeftijd, zouden moeten kunnen opheffen. Nou, eerlijk gezegd heb ik dáár ook mijn twijfels over... Ik denk veeleer dat wat zich lichamelijk uit een seintje kan zijn om zaken eens anders spiritueel te benaderen. Of ik die bril dan op tijd van duur in de kast kan laten liggen... ik laat het iedereen weten als het ooit zo ver komt! hahaha Belangrijk is dus om je gezonde verstand en een kritische blik te houden en te luisteren naar je intuïtie, wat je hart je ingeeft, wat voor jou persoonlijk goed is voor je spirituele groei en ontwikkeling. Daarvoor kun je meerdere wegen bewandelen en kies je de weg die het beste bij jou past zoals witteMus al zei. De lichamelijke seintjes zie ik dan ook werkelijk als zijnde een signaalfunctie en daar werk ik in mijn praktijk veel mee, omdat ze me veel kunnen vertellen over de gesteldheid van de mens, hoe zij spiritueel gezien in het leven staan. Dus wat is nonsens... Weet jij het, weet ik het...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nonsens zijn dingen die in een test gewoon niet blijken te werken. Nonsens zijn ook betekenissen toekennen aan zaken waarvan is toegegeven dat het grappen/kunstwerken waren (graancirkels). Etc. Christine Beerlandts werken zijn ook dergelijke nonsens. Zo schrijft ze: Als je auto 's ochtends niet wil starten, dan heeft niet de auto een probleem, nee, jij moet eens goed naar jezelf kijken, want dan heb jij een behoorlijk psychisch probleem! Jaha! Tjonge, ik kan alle materiële mankementen oplossen door naar mezelf te kijken, geweldig! Luisteren naar je intuïtie staat haaks op je verstand gebruiken en kan je niets zeggen over of iets wel of niet werkelijk kan. Maar daar is pas een uitgebreide discussie over geweest bij een andere vraag, die ga ik hier niet herhalen. Wat is nonsens? Voor een deel weet ik dat best, want het meeste kunnen we gewoon testen nl. Ik weet het, jij kunt het ook weten, als je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@witteMus: Spiritueel bezig zijn betekent ook niet per definitie dat je bezig bent een hoger/ander niveau van bewustzijn te bereiken. Kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit De meeste genoemde zaken zijn gewoon bijgeloof en hebben *niets* met spiritualiteit te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Widar, als ik jouw verhaal zo lees ben jij behoorlijk sceptisch ingesteld. Dat is je goed recht, dat mag. Open staan voor zaken die met spiritualiteit te maken hebben, de spiritualiteit zoals die bij Wikipedia genoemd wordt, houdt in dat je open staat voor je hoger bewustzijn of Bewust Zijn. Uit jouw verhaal proef ik dat je daar nog moeite mee hebt, met dat begrip. Dat geeft helemaal niets, daar ga ik verder ook niet tegenin, want dat is jouw beleving en jouw ervaring en dus jouw waarheid. Misschien kom je er ooit nog wel eens achter dat er meer is... want net als ik zijn er velen die wel bezig zijn met Bewust Zijn en onze ervaringen wijzen ons erop dat er wel degelijk meer is... De onzin graancirkels die jij noemt snap ik niet goed. Daar is toch behoorlijk onderzoek naar gedaan. Dat mensen ook graancirkels kunnen maken staat vast. Maar hoe zijn dan de doorgebogen stengels te verklaren, zonder breuken. Hoe is dan de energie te verklaren die men voelt in zo'n graancirkel, waardoor zelfs elektrische apparatuur als foto- en filmcamera's dienst weigeren, etc etc. Allemaal dingen die men ervaren heeft. Het heeft geen zin hier verder op in te gaan. Maar ik wil je er maar op wijzen dat mensen verschillende ervaringen opdoen die passen bij hun groei en ontwikkeling. Open staan voor ervaringen van anderen leidt ertoe dat je wellicht ook toe kunt staan te denken over dingen die in jouw beleving niet waar kunnen zijn en dus nonsens zijn. Zoals ik met mijn bril. Ik zei al: jullie zijn de eerste die hier op het internet op mijn weblog kunnen lezen wanneer ik die bril in de kast kan laten liggen. Vooralsnog komt er steeds een stapje sterker bij, dus ik ben kennelijk wel heel hardnekkig in mijn volharding niet dichterbij mezelf te kijken. Iets wat ik deels best herken, want het is moeilijk werkelijk bij jezelf te blijven en te kijken naar je eigen leerpuntjes. Dat herken ik best, maar in mijn verziende ogen doe ik daar toch wel goed mijn best voor... Dus ook ik ben iemand met een gezonde dosis scepsis en dat is ook goed. Je moet ook kritisch zijn tegenover deze dingen, maar ik sta wel open. En eerlijk gezegd proef ik dat open staan niet uit jouw verhaal. Dat vind ik persoonlijk jammer, maar begrijpelijk. En ik hoop dan ook dat je ooit zult stoppen deze spirituele zaken als nonsens te bestempelen. Het is echter niet aan mij om je hiertoe over te halen. Dus ik laat mijn verhaal verder zoals het is... Een fijne zondag toegewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik ben behoorlijk sceptisch. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet spiritueel kan zijn. Ik kan ook behoorlijk spiritueel zijn. Nogmaals, spiritueel zijn heeft niks met bijgeloof, paranormale zaken en andere onzin te maken. Spiritualiteit betekent gewoon zaken van de geest en daar kan ook een skeptisch persoon flink in duiken. Als jij uit mijn verhaal proeft dat ik ergens moeite mee heb, misschien moet je jouw "hogere bewustzijn" dan eens wat beter afstellen ;) Is er meer? Jazeker is er meer. Er is nog genoeg dat we niet begrijpen. Ik heb zelf ook meerdere tot nu toe onverklaarbare ervaringen. Dat is echter nog geen reden tot bijgeloof. Vroeger konden we de donder ook niet verklaren en dachten we dat er hogere machten aan het werk waren. Nu weten we beter. Ach ja, is dat zo? Heeft men dat werkelijk ervaren, van die elektrische apparatuur? Of heeft men het allemaal van horen zeggen? Ik weet praktisch zeker dat het het laatste betreft. En wat de rest over graancirkels betreft: ook mensen kunnen stengels buigen zonder te knakken. Je hebt er nauwelijks materiaal voor nodig om de meest ingewikkelde patronen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet best dat mijn bewust zijn soms niet de juiste signaaltjes opvangt. Maar ik vraag me af waarom je zo in de verdediging springt. In wezen zeggen we namelijk hetzelfde en weet best dat de mens tot veel in staat is, maar ik vraag me bijvoorbeeld af of jij het idee hebt of er meer is dat een fysiek lichaam en een geest. Denk jij dat dat alles is of denk jij ook, net als ik, dat er ook van een ziel sprake is? Ik heb de indruk, en misschien heb ik het wederom geheel verkeerd, dan mijn excuses, dat jij pas iets 'gelooft' als je een bewijs geleverd krijgt dat je kunt waarnemen met je ogen, je oren of je neus, of dat je fysiek kunt voelen. Kortom: wanneer jouw menselijke zintuigen je vertellen dat het klopt, dat het waar is. In dat geval sta je op een wetenschappelijke verstandelijke wijze in het leven, waar ik alle bewondering voor heb hoor, maar ga je voorbij aan zaken die de intuïtie en het innerlijk gevoel je kunnen vertellen. Kun jij open staan voor ervaringen van anderen die nog niet feitelijk, wetenschappelijk, bewezen zijn en daar een vertrouwen in hebben dat dit waar is zonder dat jij zelf daar je ervaringen in hebt gehad? Daar ligt namelijk mijn twijfel en de reden van mijn vermoeden dat je niet helemaal open staat. Een discussie overigens die ik veel vaker met mensen voer, die zelf nog niet de ervaringen gehad hebben om wetenschappelijk onbewezen zaken te ondervinden. Sommigen van hen staan daar ook niet voor open, zodat ze de ervaringen ook niet krijgen. Ze sluiten zich als het ware af voor deze ondervindingen. En dat is ook prima! Dan ben je er gewoon nog niet aan toe! Het heeft dan dus helemaal geen zin om te discussiëren over wat waar is en wat niet. Een discussie heeft slechts zin als iedereen open staat voor de mening van de ander. En wellicht dat jij nu vindt dat ik niet open sta voor jouw mening. Dat is jouw goed recht dat te vinden. Ik weet dat ik jouw instelling in het leven heel lang als de mijne gehanteerd heb en nog steeds kritisch sta tegenover allerlei 'para'normale zaken. Ik ben ook zo'n ongelovige Thomas: eerst zien dan geloven. En neem van mij aan, ik heb gezien... En ik heb de switch gemaakt van het wetenschappelijke (wiskunde) naar het esoterisch wetenschappelijke (numerologie), bijvoorbeeld en van daaruit is een spiritueel bewustzijn gegroeid waarbij zaken aan de orde kwamen waar ik vroeger niets van moest hebben, waar ik me voor afsloot. Heel herkenbaar dus. Dat besef je pas op het moment dat je je wel open gaat stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdediging? Ik voel me niet aangevallen, dus waarom zou ik me verdedigen? Ik probeer slechts iets duidelijk te maken. Stop eens met proberen mij te doorgronden. Dat lukt je zeker niet in het bestek van deze reacties en heeft ook geen enkele zin met betrekking tot het onderwerp. Op die manier schep je juist alleen maar meer onduidelijkheid, omdat je dingen gaat invullen. Ik sta heel open voor ervaringen van anderen. Als iemand mij vertelt dat 'ie een aura ziet, dan geloof ik ook dat 'ie iets ziet en dat 'ie 't niet verzint. Geloof ik daarom in aura's? Nee, ik geloof dan nog niet in aura's. Ik weet dat die persoon iets ziet, maar wat 'ie ziet is nog niet verklaard. Ik haal de donder nog maar weer eens aan. Als jij de donder hoort, kun jij dan geloven, zonder bewijs, dat er een Donar is die die donder veroorzaakt? Doe je toch ook niet? Nou, precies om dezelfde reden neem ik ook niet zomaar aan dat er aura's zijn, maar accepteer ik wel dat zo'n persoon iets ziet cq. dat er donder is. Wat jij bedoelt met openstellen is gewoon zaken negeren en geloven. Zo werkt 't gewoon niet. Numerologie kan gewoon niets. Als jij er wel iets mee kunt, dan kun je knap rijk worden. Wat let je om het bekende miljoen te incasseren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het gevoel hebt dat ik je probeer te doorgronden dan heb je het mis. Ik reageer alleen op dingen die je hier schrijft. Verder weet ik helemaal niets van je, het is een indruk die jij bij mij wekt. Maar goed, daar zal ik dus maar mee ophouden die indruk te proberen te verwoorden. Want we komen zo toch niet verder. Als jij niet gelooft in wat een ander ziet, omdat jij het niet ziet en het wetenschappelijk niet bewezen is, ben je net zo bezig als al die mensen die vroeger absoluut niet konden geloven dat er wellicht wel bacteriën waren die ziekten konden veroorzaken. Pas toen andere mensen middels een microscoop konden aantonen dat die bacteriën er wel degelijk waren, en andere wetenschappelijke onderzoekers erachter kwamen wat de functie van die bacteriën zijn en welke schadelijke functie zij kunnen hebben, toen werd het verhaal geaccepteerd. Als er nooit eens iemand zou zijn geweest die het verhaal van de bacteriën naar voren had gebracht (tegen alle verzet in van de gevestigde orde), dan was er niemand gaan zoeken naar de mogelijkheid dat zoiets misschien toch wel eens waar zou kunnen zijn. De wetenschap is slechts succesvol door mensen die buiten de gevestigde orde durven denken. Als jij wilt wachten tot er een wetenschappelijk bewijs is voor aura's (denk even aan de aanzet middels Kirlian-fotografie) is dat toch prima, maar het bevestigt wel mijn indruk. En daar wil ik het verder bij laten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zucht... Ik zeg toch net dat ik geloof dat ze iets zien? Ik zeg alleen dat dat nog niet meteen wil zeggen dat het ook precies is wat men denkt dat het is. Ik ben juist iemand die *wel* geïnteresseerd is, en soms in hevige mate zelfs, maar ik ben *niet blind* geïnteresseerd. Ik wil wel weten of het klopt wat men zegt, of het niet anders te verklaren valt. Meestal vallen de dingen ook anders en ook nog eens eenvoudiger te verklaren. Het zijn juist degenen die heel graag in zaken als numerologie geloven, gewoon omdat ze willen dat het zo is, die niet verder kijken, die bewijs van het tegendeel niet willen accepteren. Kirlian heeft niets met aura's te maken. Ik raad je aan eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Kirlianfotografie te kijken, met name onder het kopje "Aurafotografie". Ook het onderdeel aurafotografie van het aura-artikel is interessant: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aura_%28paranormaal%29#Aurafoto.27s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Widar, ik snap je 'zucht' best wel... dat heb ik ook zucht! Snap je kritische blik dan ook best, is heel gezond. Een wikipedia is een medium waar men zonder wetenschappelijke controle zijn bijdrage aan kan leveren. Dat is jammer. Zoals alles wat wij hier neer zetten niet wetenschappelijk gecontroleerd is. Ik heb het idee dat velen onder ons, ikzelf wellicht ook, die dingen lezen en vasthouden die hun eigen idee bevestigen. In jouw geval zul je waarde hechten aan deze bijdrage bij Wikipedia, ikzelf ben daar dus weer juist terughoudend. Geloof ook niet 'blind' alles wat er op internet gezegd wordt. Inderdaad is het zelf toetsen van zaken die op ons pad komen de enige manier om zeker van de dingen te zijn. Daar ben ik het dus helemaal mee eens. Vandaar dat ik al zei dat we eigenlijk hetzelfde zeggen. Alleen onze uitgangspunten zijn verschillend. Zullen we het hier maar bij laten? Hier komen we toch niet uit. Ieder voor zich moet onderzoeken wat nu past bij zijn of haar eigen waarheid. Bedankt voor je bijdrage, je hebt zeker stof tot nadenken gegeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zomaar even wat opgezocht op Wikipedia. Als op Wikipedia had gestaan dat het wel verband houdt met aura's, dan had ik dat geaccepteerd en had ik dat ook hier geschreven. Maar als je Wikipedia niet wilt accepteren (doen gelovigen helaas vaak, alles wat hen tegenspreekt simpelweg afdoen als niet belangrijk), zoek dan andere sites. Je laatste zin is fout naar mijns inziens. Ieder moet voor zich onderzoeken of zijn waarheid wel klopt. Niet wat nu het best past je eigen waarheid, want dat betekent dat je jezelf slechts voor de gek houdt. (Wikipedia is overigens niet een site waar zomaar iedereen kan schrijven wat 'ie wil. Je kunt er wel wat neerschrijven, maar als dat niet klopt, wordt het weer gewijzigd door anderen. Als de meningen blijven verschillen, komt er wel discussie en uiteindelijk een consensus. Met input van mensen met kennis ter zake. De consensus in dit geval is dus dat het niets met aura's te maken heeft, maar dat het slechts vaag erop lijkt.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier nog een link over Kirlian-fotografie die een beetje uitlegt hoe 't werkt: http://www.skepdic.com/kirlian.html Bijzonder goed is deze passage: "If a photograph is taken in a vacuum, where no ionized gas is present, no Kirlian image appears." Aha. Daar is het bewijs dat Kirlian-fotografie niets met aura's te maken heeft. Een aura zou volgens de gelovigen een energieveld zijn. Dat energieveld zou er dan ook in een vacuüm moeten zijn. Maar verrek, in een vacuüm komt er niets op de plaats. Nogal wiedus, want het fotografeert eigenlijk gas en dat is er in een vacuÜm niet. Er wordt dus *geen* energie gefotografeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stop nu met reageren omdat ik het gevoel heb dat dit kaatsspelletje toch nergens toe leidt en ik me afvraag of de vraagsteller wel iets heeft aan een discussie als deze.
Nogmaals bedankt voor je inbreng.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk heeft de vraagsteller er wat aan. Die heeft nu in elk geval uitgebreidere meningen over bepaalde zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ widar wist je dat het wetenschappelijk bewezen is dat mensen die doen aan mindfullness weldegelijk lichamelijk veranderen (en dit stond in een wetenschapsblad, niet in een spiritueel blaadje) Hun grijze stof is anders, en ze hebben minder cortisol in hun bloed. Ze kunnen beter omgaan met stress, onverwachte situaties en hebben een beter geheugen, dan mensen die hier niet aan deden. Ik vindt je mening over of ik er wel of niet iets aan heb wel heel leuk, inderdaad is een discussie een mooie manier om de voors en tegens te proeven. Ik denk dat spiritualtiteit zo persoonlijk is dat er geen eenduidig antwoord over bestaat, wel denk ik dat mensen spiritueel bezig zijn om zelf geluk te kunnen ervaren en met deze wereld om te kunnen gaan.
Kortom de weg er naar toe is divers, maar het doel vaak dezelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jenesy: Ik zei ook de meeste genoemde zaken, niet alle. Mijn betoog was vooral kritisch te zijn en niet zomaar geloof te gaan hechten aan allerlei zaken die men spiritueel noemt, alleen omdat je graag spiritueler wil zijn. Wat mindfullness betreft: klopt helemaal. Zo zijn er wel meer zaken die (kunnen) werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke discussie, bedankt allen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben even afwezig geweest en wil ook nog even van mijn kant netjes afsluiten. Het is goed zaken eens van meerdere kanten te bekijken, maar wanneer we geconfronteerd worden met starre visies, zoals misschien ook wel die van mezelf, dan brengt dat weinig openingen naar elkaar toe. We denken allemaal misschien open te staan, maar zijn geneigd die dingen aan te pakken die aansluiten op onze eigen visie, die bevestiging brengen van wat eigenlijk al in je pakketje gedachtengoed zit. Wanneer anderen daar dan vanuit hun eigen pakketje in jouw pakketje gaan wroeten is dat niet altijd even leuk en soms confronterend. Toch ben ik het met Widar eens dat dit wellicht voor anderen interessante dingen op kan leveren en bevestigt maar weer eens dat je de dingen die op je pad komen, de beweringen van anderen, zelf moet toetsen op je levenspad. Je kunt natuurlijk ook wachten tot de wetenschap die (spirituele) zaken onomstotelijk bewezen heeft... En wat is onomstotelijk, ook in de wetenschap worden visies en bewijzen steeds bijgesteld. Ik pleit nog steeds voor volgen wat je hart je ingeeft... WendyH, kan alleen maar bij jou aansluiten, leuke discussie, iedereen bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil er nog aan toevoegen dat er een groot verschil is tussen bewijsen *dat* iets werkt en bewijzen *hoe* iets werkt. Zo kan de wetenschap heel eenvoudig bewijzen *dat* de zwaartekracht werkt, maar nog steeds niet *hoe* deze dan werkt. Met "spirituele" zaken kan dat soms ook. Zo kun je eenvoudig bewijzen of zaken zoals numerologie en tarot werken of niet. Dat doe je door gewoon wat testjes te voeren met wat beperkingen zodat de persoon in kwestie niet op andere wijze aan de benodigde informatie kan komen. Mocht iets blijken te werken, dan is de vervolgvraag natuurlijk *hoe* het werkt, maar dan is intussen al wel bewezen *dat* het werkt.
Niet te moeilijk denken. Spiritualiteit is zo enorm breed. Ga terug naar de basis: Wees een goed mens, wees eerlijk tegenover jezelf en een ander. Sta open voor anderen. Luister naar je gevoel. Leer van je fouten. En vooral: wees onbevooroordeeld! Lees boeken die je aanspreken. Geef het de tijd. Sta open voor ervaringen ( dit kan ook gewoon een stille natuurwandeling zijn!). LAngzamerhand zul je je weg vinden en beter weten wat bij je past (reiki? Biologisch diervriendelijk eten? Een pelgrimswandeling? Een gespreksgroep?). Dat is ook spirituele ontwikkeling. EN heel gezond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ben ik het helemaal mee eens! Vette +. Spiritualiteit is niet geheimzinnig en vaag, je kunt het ervaren door muziek,literatuur, beeldende kunst, het dagelijkse leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ nack to basic is altijd gezond, mee eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+: beide pootjes op de aarde ;-)
het ligt eraan wat jij spiritueel vindt/noemt en wat je gezond vindt uiteraard.

wat jij normaal kan vinden en gezond, kan ik zweverig noemen. feit is dat overal op een bepaalde manier antwoord op te vinden is, dus wat je antwoord mag zijn op de bovenstaande vragen... hou je beentjes aan de grond en laat je niet meeslepen door alles aan te nemen van anderen op basis van persoonlijke meningen/ervaringen.

doe waar jij je prettig bij voelt, maar aanvaard ook dat er mensen zijn die hier nog verder in gaan, maar ook dat er mensen zijn die sceptisch zijn over dit onderwerp.
bij de ene ben jij de skept, en bij de andere ben je zweverig. beiden zijn geen afkeuringen op jou als persoon, het is enkel een verschil in opvatting. (en hier op GV alswel in de maatschappij blijf je dit tegenkomen)

het is een super breed onderwerp die nooit een lading kan vatten voor ieder spiritueel persoon.
niemand hier kan jou dus concreet antwoord geven op je vraag met de zekerheid dat dit op jouw lijf is geschreven, maar aan adviezen zeker geen gebrek hier op GV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal waar...en idd..ook ik kan heel skeptisch zijn...dankje voor de feedback...super
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welkom terug Eucje....kreeg een waslijst antwoorden van je binnen per mail ;-)))
+!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ wendy dank je wel lief webske :)
haha, er komt nog meer hoor als de 'Postbus' hier weer werkt zoals het moet, dus hou je maar vast! :OP @jenesy
geen dank hoor, jij bedankt voor je waardering (en bedoel dus niet alleen het plusje :)
ik hoop dat je er wat aan hebt.