Is elfpath een sekte of een groep mensen die elkaar helpen de wereld te verbeteren?

Ik zit zelf sind kort op elfpath en het is er erg gezellig, maar toen ik hun visie las vroeg ik mij af wat nu echt de achterligende gang van zaken is. Toen ik op internet erover ging zoeken, wist ik het helemaal niet meer zo zeker.
Hoe weet ik of waar ik aan begonnen ben mij goed doet of dat dit het begin is van een sekte?

Toegevoegd na 16 minuten:
( Deze vraag is niet bedoelt om de zin en onzin van spiritualiteit te bediscusieren, enkel de groep waarbinnen dat gebeurt)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Jenesy,
Het kan best gezellig zijn, maar vraag jezelf af waarom je juist hierbij wilde zijn. Het is voor zover ik weet geen sekt maar wel een organisatie die gebruik maakt van jouw naïviteit. Je weet nooit waar dat toe leidt.
Ik denk dat het belangrijk is dat je verder zoekt naar een vereniging waar je vindt wat je zoekt.
Blijf in ieder geval alert op vreemde zaken die niet goed voelen als je bij Elfpath. En informeer je ouders als je er naar toe gaat en ook wat jullie gedaan of besproken hebben. Je ouders kunnen je het beste advies geven omdat ze van je houden en je het beste kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oprichtster helpt vooral zichzelf haar eigen wereld te verbeteren. Ze vraagt 120 euro voor een cursus van 12 lessen via Skype. Als men geld gaat vragen voor zogenaamde "kennis", dan weet je eigenlijk al dat het mis is. Als men werkelijk zo goed bezig zou zijn, zou men die "kennis" graag met je delen, zonder daar iets voor terug te verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Widar Ja daar liep ik dus ook tegen aan en maak van die 120 maar 150. De introductiecursus is gratis, maar dat is naast leuk ook erg goede marketing. @ Jesni mijn ouders en ik comuniceren niet op die manier, dat gezegd maakt dat mij juist een makelijker tarcet, bedenk ik net. Zal dius mijn eigen ouder moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, het is 150, typefoutje. Die introductiecursus leert je vast niets, maar geeft je vooral beloften, zodat je vooral nieuwsgierig wordt naar wat volgt, hoop krijgt (op een betere wereld, dat er toch meer is dan "dit", etc.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jenesy: in geval van twijfel niet doen. Ik denk dat je instinct je hier op tijd gewaarschuwd heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Widar...nee zo erg is de introductie cursus niet. Er wordt niets beloofd en je leert vooral veel ademhalings en soort meditatie achtige technieken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is het goede marketing dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat als de basis die je gratis aanbiedt goed is, mensen makkelijker geld uitgeven aan het vervolg. Denk aan een restaurant dat zich wil presenteren en daarvoor zijn beste hapjes uit de kast haalt, die mensen gratis kunnen proeven. Als mensen dat bevalt geven mensen makkelijker geld uit om in het restaurant zelf te kunnen eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah ok, op die fiets. Kun je die introductiecursus gewoon opvragen? Wil zelf wel eens kijken wat ze te vertellen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar ja tuurlijk..je kunt zelfs gewoon meedoen en later afhaken...skype is verder anoniem. www.elfpath.nl
hoor graag je mening erover. Dat meen ik echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tof, een introductiecursus van DRIE MAANDEN. Als dat de intro is, wat is er daarna dan in ....snaam nog? Dacht dat het schriftelijk materiaal was, maar heb geen zin te gaan zitten met die halfmaffe mevrouw.

Het beste antwoord

ik hoef je maar 1 tip mee te geven aan hun vruchten herken je of de boom goed is.
doe niets waar je geen zin in hebt en als ze je als groep onder druk zetten en dat kan op heel veel manieren
passieve maar ook actieve dan is er iets mis
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hele goeie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ duidelijk

Andere antwoorden (4)

Nog nooit van gehoord, even op elfpath zelf gekeken wat me allemaal maar wazig leek en toen na even zoeken kwam ik op onderstaande site terecht. Ik zou er in ieder geval niet mee verder gaan als ik jou was!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja daar kwam ik dus ook bij uit, vandaar mijn vraag, maar ik voel me er verder goed bij en ben toch wel snugger genoeg om te zien als het mis gaat, of is dat nu juist de truck?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de truck. Als jij je er niet goed bij zou voelen dan zou je natuurlijk nooit bij de sekte komen. Volgens mij is het een apart meisje dat een mooie manier van geld verdienen heeft gevonden. Ik hoop oprecht dat ik nooit met haar samen hoef te werken (ik zie dat ze net als ik biologie studeert *horror, brrrr* )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang39/38/10a.php Sorry hoor, maar een bioloog die uit het niets een dier gaat straffen omdat hij haar 'energie steelt via astrale projectie' is ook op wetenschappelijk niveau geen *piep* waard.
Ze vertelt in dat interview dat ze aanvoelt of ze een artikel wel of niet moet lezen, nu, bedankt jenesy.. mocht ik haar naam ooit tegenkomen skip ik snel verder!
=
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh tot slot, hier nog even op een paranormaal forum ook een discussie over haar, hoop dat je er wat aan hebt;
http://www.paranormaalforum.nl/article2259.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jenesy: "ben toch wel snugger genoeg om te zien als het mis gaat, of is dat nu juist de truck?" Dat is inderdaad een van de trucs. Je wordt langzaam verleid, stapje voor stapje, en op een gegeven moment wil je niet eens meer wat anders aannemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede reacties Morana! + En voor Widar, precies! En zo gaat het ook met religies die we wèl allemaal accepteren. Maar komt op hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet bij alle religies, maar wel vrijwel allemaal ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker antwoord...
Sorry, maar -1
Je baseerd kennis op een linkje met info van een gast die het ook niet helemaal weet en 'een vriend' heeft die het dan wel zou weten... (frons)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ basmeyer: Als uitleg voor mijn bron: daar kom je in ieder geval weer een stuk meer te weten over Elfpath en Rohaa. Ik verwacht niet dat er een wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar of wat zij beweert allemaal klopt dus hierbij moet je het van 'via via' hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie niet waar die vriend van een gast van een linkje vandaan komt... Het is een forum, waar iedereen op kan reageren. Hier komen gewoon verschillende mensen aan 't woord die hun mening over/ervaring met Elfpath geven. Sommigen hebben misschien geen idee, maar anderen laten toch duidelijk zien dat er dingen mis zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik het even omdraaien: in wel deel van je bron kom ik iets noemenswaardigs te weten over Elfpath en Rohaa (de oprichter), behalve dat ik weet hoeveel ik voor een cursus moet betalen - een vrij oninteressant gegeven. Dit is niet aanvallend bedoeld, maar uitnodigend om kritisch te zijn naar informatie (en vooral de portie bruikbare informatie), en niet in beginsel al sceptisch, wat vaak neigt naar subjectiviteit. Welke informatie hebben nou écht over Elfpath met deze bronnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van die link: Een verhaal uit de eerste hand: "Berichtdoor Maria » 23 jul 2011, 20:21, via een goede vriendin van mij heb ik ook gehoord van deze secte. Helaas is mijn vriendin te ver-blind om in te zien dat waar zij zich aangesloten heeft daadwerkelijk een secte is. ..." Volgt een verhaal over hoe de vriendin is veranderd. Volgt een tekst over eigenschappen van cult-/sekteleiders en een vergelijking daarvan met Elfpath, door dezelfde Maria. Volgt een commentaar van ene savesomesilence (van een andere site, maar gekopieerd), die zelf de intro heeft gedaan en tot de conclusie kwam dat er teveel niet spoorde. Maria komt ook met een link naar de blog van mevrouw Rohaa, dus niet alleen maar negatieve informatie. Tot slot noemt Maria het feit dat mevrouw Rohaa alle commentaar bij haar YouTube-filmpjes heeft verwijderd. Conclusie: met een link naar de infostroom van het onderwerp zelf, 2 verhalen uit de 1e hand, een vergelijking van eigenschappen en enkele verdachte feiten, heb je toch redelijk wat om je aan het denken te zetten. En zoals Morana al zei: een volledig wetenschappelijk onderzoek is teveel gevraagd. Die zijn er sowieso praktisch nooit naar dit soort dingen, niet naar specifieke gevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik heb de moeite genomen om alles gelezen, en ben gestopt met de geneste linkjes, want daar stopt mijn interesse in het onderwerp. Maar nog steeds kan ik me geen beeld vormen om te zeggen wat Elfpath is en kan er vrijwel niets uithalen wat zou bijdragen aan een antwoord op deze vraag. Ik zou het wel willen want het heeft me wel nieuwsgierig gemaakt. De site van Elfpath is doordrenkt met zieltjes-winnende teksten en beloftes waar ik ook wel een beetje op het eerste gezicht doorheen prik. En de dame Rohaa spreekt mij ook niet aan. Ze staat erg op 'zenden' in de youtube filmpjes en heeft niets hartelijks. Een fanatiekelingetje. OK, mijn mening en eerste indruk... Wetenschappelijke onderzoeken zijn niet aan de orde, dat is naar een religieuze beweging zoals Elfpath me lijkt, niet mogelijk. Of de beweging sektarisch is ben ik benieuwd naar, en het ontbreekt aan voorbeelden. Dit is allemaal gedupliceerde info, niets is origineel of van 1e hand. Niemand die aan het woord is, is er zelf bij geweest en heeft een uitgebreide verslaggeving gemaakt. Dát noem ik pas 1e hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die zelf de introductie heeft doorlopen is niet 1e hand? Dan weet ik 't ook niet meer...
Gezellig of niet, ik zou daar niet meer naartoe gaan. Ik lees niets dan narigheid over de leidster en dat het inderdaad over een sekte gaat. Het is naar wat velen zeggen paranormale nepperij van het eerste uur. Door het vele geld dat ze vraagt wordt er zelfs gesproken over oplichting en 'een wolf in schaapskleren'.

Je hebt je laten verleiden door de gezelligheid die je waarschijnlijk mist. En de personen daar hebben daar handig misbruik van gemaakt, ook van jouw onzekerheid en naïviteit. Ik heb een paar websites gevonden die uitgebreid uitleggen waarom je daar beter weg kan blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,

Ik denk dat elke groep die andere mensen uitsluit of zich zelf afzondert van de maatschappij of de rest van de mensen niet echt te vertrouwen zijn.

Ik zou er heel erg kritisch mee omgaan,ok?

Elke groep die zich zo afzondert is volgens mij in feite een sekte,want een sekte is volgens mij een soort groep die met dogma's leeft en alleen maar gefocust is op het eigen * gelijk*....

Wees maar voorzichtig hiermee..

hee,

groetjes,

Dennis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opbouwend antwoord, +1!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom vindt je dit antwoord wel goed en dat van Morana niet? Morana heeft tenminste nog enig onderzoek gedaan, terwijl, Dennis volgens mij slechts wat aannames doet zonder verder te kijken (ik zie geen bron) en dan een algemene mening over sektes geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok,dáár heeft Widar een klein beetje gelijk ;)
Ik was ff vergeten de link bij te doen,waarin gedegen kritiek wordt gelevert:
hier is tie: http://www.psychologiemagazine.nl/web/Forums/Forum-Persoonlijkheid/Paranormaal-begaafd.htm?forum=70&message=64590
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O,ik zag nu dat iemand anders ook al deze link heeft gepost,dus hier is een andere,waar je ook antwoorden krijgt op de vraag of elfpath een sekte is: http://forum.skepp.be/viewtopic.php?f=13&t=2695
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die link was ook al gepost :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar
Beide antwoorden zijn subjectief. Beide antwoordgevers hebben geen directe ervaring met de beweging.
Toch snijdt BeachDennis95 meer hout met zijn mening, en een onderzoek van Morana zie ik niet echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongefundeerde meningen hebben we niets aan. Hoe kun je anders weten wat je moet geloven? Een onderzoek wil ik 't nou ook weer niet noemen, maar ze had tenminste rondgekeken en kwam met een zinnige link. Dat is meer dan niets, wat Dennis oorspronkelijk had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mening van BeachDennis95 is op zich niet ongefundeerd, maar gebaseerd op, zoals ik het lees, zijn eigen inzichten. Laten we even kijken wat Morana heeft: Een linkje http://forum.skepp.be/viewtopic.php?f=13&t=2695 naar iemand die eerst wat korte nietszeggende feitjes noemt over de school, hoeveel leerlingen, hoe hoog de cursusgelden zijn, etc. Vervolgens direct een op niets gebaseerde veroordeling.
Er volgen weer een zooi linkjes.
Dan wordt 'een vriend' aangehaald die de oprichter van Elfpath zou kennen en krijgen we in 1 regel te horen hoe de oprichter zou zijn in haar omgang. Vevolgens in een andere reactie een linkje http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang39/38/10a.php naar wat lijkt een artikel uit de Universiteitskrant van Groningen met een blok tekst... Tenslotte in een reactie een linkje http://www.paranormaalforum.nl/article2259.htm naar een forum met de herhaling wat een cursus kost (cursussen kosten altijd geld en zijn niet gratis!), maar dat wisten we al. En een ongefundeerde waarschuwing, met een kopie van een totaal niet opbouwende discussie van een ene 'koeman' met de oprichter. Ik ken Elfpath totaal niet, maar ik heb niet het idee dat ik met deze informatie dan ook maar enigszins wijzer ben geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent duidelijk al bevooroordeeld over Morana's link. Zoals ik bij haar antwoord al heb geschreven, is er best wel wat uit te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt niet hoor, ik ben alleen niet te spreken over de informatie aldaar die veel te summier is om daarvanuit met een oordeel te komen. Dan kun je maar beter een mening poneren vanuit je eigen inzichten, dat snijdt te minste nog enig hout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dennis' mening ging over sekten in het algemeen. Daar heb je nog veel minder aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind Dennis antwoord erg helder en goed...het betreft een antwoord dat je kritisch moet blijven zonder bevooroordeeld te zijn. Dat laat de eigen verantwoording spreken en dat is altijd gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg niet dat wat Dennis schrijft niet goed is. Sterker nog, ik ben het zelfs met Dennis eens. Ik zeg alleen dat het niets over Elfpath in het bijzonder zegt. En dat is nou net waar de vraag wel om draait, Elfpath.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar: nou, ik bedoelde eigenlijk níet allen dat Elfpath gedoe,maar alle sektes enzo iha,weet je,want die zijn toch allemaal hartstikke gevaarlijk? Ik wordt dr ook voor gewaarschuwd door m'n ouders enzo,want ik ben zelf eigenlijk ook best wel nieuwsgierig naar allerlei dingen van de kosmos,van paranormale dingen en spirituale dingen,zoals helderziendheid,telepathie en of er hogere levensvormen of hoge aliens,zeg maar bestaan enzo... Maar dr schijnen dus echt hééél veel van die goeroes rond te lop[en die alleen maar rijk willen worden of macht willen krijgen of broemd willen worden ten koste van andere mensen die zoekend zijn naar hogere kennis en/of inzicht,naar harmonie met henzelf en de wereld enzo,ja toch? Daarom wilde ik jenesy ook een beetje waarschuwen en zo helpen... ok,
groetjes...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dennis: Dat weet ik, dat je alle sektes bedoelde. Maar de vraag ging over één specifieke organisatie, waarvan de vraagsteller zich nu juist afvroeg of het wel of niet een sekte is, dus vandaar dat ik zeg dat dit antwoord eigenlijk niets zegt over de vraag. Met wat je hebt gezegd, kan ik 't verder alleen maar eens zijn hoor. Enne die goeroes: geloof je ouders maar en blijf er maar mooi van weg inderdaad. *Al* die zelfverklaarde goeroes weten helemaal niks, alleen heel goed hoe ze de mens voor de gek moeten houden.
Meteen mee stoppen voordat ze je bankrekening plunderen en jou als psychiatrisch patient achterlaten.