Waarom word juist een vlinder zo vaak gekozen als een "geest" of "spirit van een overleden persoon?

Het valt mij op dat als er iemand is overleden, mensen vaak zeggen :"er vloog een vlinder langs me heen, of een vlinder ging op het gordijn zitten. , Hij/zij is vast nog hier"
Maar waarom zou dat dan een vlinder moeten zijn? waarom niet een bij? vlieg? libelle? vogel of zo? is het wel waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
32.8K

Het beste antwoord

Je kunt spreken over 'kiezen', maar in werkelijkheid is het gewoon zo dat je vaak een vlinder ziet omdat een vlinder eenvoudigweg opvalt in zijn bestaan. De hier al eerder genoemde symboliek van transformatie past er enorm goed bij.

Maar het kan net zo goed een vogel zijn hoor.

'Men' zegt dat vlinders en vogels de boodschappers van boven zijn.

Wanneer een vlinder of vogel opvalt door zijn toch iets afwijkende gedrag weet je zeker dat deze zo'n boodschapper is. Dat is een gevoel. En misschien zou dat ook een ander dier kunnen zijn.

Een vlinder kan bijvoorbeeld een heel eind, ongewoon ver en vreemde routes volgend, met je meevliegen of zelfs op je schouder of hand komen zitten. Zo liep ik eens in het park en maakte bewust allerlei kronkels in mijn weg. De vlinder volgde me overal.

Ook een vogel kan opvallend dichtbij je komen en daar blijven, zonder schijnbare angst.
Bij mijn vader komt steeds een merel naar voren, iedere keer een andere (en wij zijn goed in vogelobservatie hoor... uit ervaring), die erg dicht bij hem komt of zelfs op zijn rug komt zitten, wanneer hij zich bukt, of hij komt zelfs in huis.

Een ander voorbeeld: Zo kwam er eens een waterhoentje in onze tuin, die me recht in de ogen keek en ik vroeg me, heel aards, af waarom dit dier in onze tuin kwam, nóóit gezien en voor mogelijk geacht gezien de leefomgeving van het dier, in en nabij het water. In een natte periode, als ook de tuin erg nat is is een bezoekje misschien niet vreemd, maar in een door en door droge periode waarbij de breuklijnen in de grond zichtbaar zijn... dan blijft een waterhoentje lekker bij de sloot hoor. Door het recht in de ogen kijken, wist ik gewoon dat mijn moeder hier achter zat. Later bleek tegelijkertijd bij mijn vader een waterhoentje in de tuin te zijn geweest, een totaal afgesloten tuin, waar je een waterdier als deze werkelijk niet zou verwachten. Wij konden dit alleen maar oppikken als een teken van mijn moeder.

Maar goed, het blijft allemaal te maken hebben met interpretatie en hoe open jij ervoor staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat een vlinder mooie kleuren heeft, vrij kan fladderen en een geliefd dier bij iedereen is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Over de vlinder valt veel te zeggen. dromerigheid, vrolijkheid of gratie. Een wegvliegende vlinder wordt over het algemeen beschouwd als een bevrijdend symbool. Op een spiritueel niveau is de vlinder het symbool van de onsterfelijke ziel en voor de kortstondigheid van het leven. De vlinder staat ook symbool voor de drie stadia die de menselijke ziel doorloopt: leven, dood en wederopstanding.

Dat verklaart dus waar een vlinder symbool voor staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat bij het sterven van een mens, de ziel haar stoffelijk omhulsel ontstijgt, zoals een vlinder haar pop.

De vlinder heeft meerdere symbolische betekenissen, zowel algemene als Christelijke.
Als algemeen symbool symboliseert de vlinder de kortstondigheid van het leven, dit vanwege zijn teerheid en korte levensduur.
Voor Christenen is de dood de overgang naar een beter leven, de overgang van een tranendal naar het hemelse koninkrijk.

De vlinder symboliseert hierbij:
1. Bij het sterven van de mens ontstijgt de ziel haar stoffelijk omhulsel, zoals een vlinder haar pop.
2. De drie stadia die de ziel doorloopt: leven, dood en wederopstanding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Het is symboliek. Of het waar is of niet doet er niet toe.
Hoe degene die dit meemaakt dit invult is een wijze van troost.
Vaak is het voelbaar dat iemand nog bij je is, en vaak manifesteert dat zich in deze symboliek. Het zou ook een ander dier of iets anders (een zuchtje wind) kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi en met respect voor vele ideeën geformuleerd Welkom38! +
Kristal
12 jaar geleden
+1
-De geest of spirit verwijst naar de Griekse naam voor vlinder "psyche" als symbool voor de menselijke ziel.
-Zijn mythische betekenis is verbonden met de ziel van de overlevende op zoek naar reïncarnatie.
-Een vlinder is het symbool van: schoonheid, vergankelijkheid, onsterfelijkheid, wedergeboorte of gedaanteverwisseling.
-Het is een positief symbool van verandering en onsterfelijkheid, en de uit ogenschijnlijke dood geboren schoonheid (zoals de levenloos lijkende cocon).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Omdat de vlinder symbool staat, voor vrijheid...
daarbij het proces ondergaan heeft van rups, pop, vlinder
een vlinder is een onschuldig lief en mooi diertje...
vandaar dat de mensen , de vlinder kiezen voor een overlijdens bericht, of oprechte deelneming...
een vlieg is daarentegen een irritant dier, een bij staat bekend om zijn angel, een libelle is gewoon eng, en geloof ik ook nog eens gevaarlijk?
Een vogel zou eigenlijk ook wel een goede zijn, zo vrij als een vogel... maargoed...

zelfs de duif is als vredessymbool, tegenwoordig meer bekent om zijn, naja, ze laten nogal vaak wat vallen, om het zo maar te zeggen...

en neem bijv. een reiger... :o

bij een uil kan ik me wel wat voorstellen... maarja dan heb je de uilebal, en uilskuiken!
de vlinder is gewoon een prachtig symbool voor iemand die naar het licht gegaan is...
en dus vrij is

groetjes moonflowertje