De gezichten die ik in mijn droom zie en bestaan die echt?

Als ik droom merk ik dat ik in mijn verhaal naast dat ik allemaal bekenden van mij soms ook gezichten / personen tegen kom die ik niet ken.
Mijn vraag is, of dat ik die gezichten zelf verzin in mijn droom, of dat het gezichten zijn die ik ooit eens gezien heb, onbewust heb opgeslagen en die in een droom weer naar boven komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Onze eigen brein lijkt erg veel op een computer, alleen de fotos die je er in stopt, kan een computer je laten zien.
Zo gaat het ook met onze brein, in ons bewustzijn, maar zeker ook in ons onderbewustzijn zit heel erg veel informatie opgeslagen welke we tijdens het dromen soms kunnen zien.
Onze brein is niet in staat totaal nieuwe ,onbekende gezichten te laten zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jouw slimme brein dat zegt, dan zal het wel zo zijn, Ed!
Plussss + :-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belgen zijn veel slimmer! :-)))

Andere antwoorden (4)

De gezichten verzin je zelf, maar soms lijkt iemand wel op een gezicht vanuit je dromen, en dat is zeer bizar, dan krijg je zo'n deja vu gevoel.
Tuurlijk kan het ook dat je een gezicht al wel eens lang geleden gezien hebt en dan zit je te piekeren wie was dat ook weer.
Dikwijls uit een film ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die bestaan echt. Ons brein vindt geen nieuwe gezichten uit! In onze dromen zien we echte gezichten van echte mensen - mensen die we gezien hebben in ons leven, maar die je misschien niet kent of herinnert.

We zien dagelijks honderden, en in ons leven wel honderdduizenden gezichten, dus we hebben een oneindige voorraad van karakters die ons brein kan gebruiken gedurende onze dromen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je brein vind geen nieuwe gezichten uit? http://www.vanhoutoptiek.nl/Illusie/Illusie.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, zo staan er wel meer tegenstrijdigheden op internet :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siska mee eens!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, had al een plus gegeven. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Ed, en nog eens dank je voor een 2de denkbeeldige +je ;-D
Ik denk beiden, want ik droom geregeld dat ik mensen zie en sommige kan ik wel en sommige kan ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoveel mensen zoveel gezichten.
ergens zal er dus iemand rondlopen die er op lijkt in mindere of meerdere mate.

of je deze persoon ook ooit zal aantreffen is een tweede. zelf droom ik weleens over honden. ergens loopt er een hond rond die aan dit signalement voldoet.
de vraag is echter of het belangrijk is en wat je ermee wil bewijzen denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil er niet echt iets mee bewijzen (denk ook niet dat dit kan) maar denk vaak na over mijn droom die ik gehad heb (als ik het herinner)
Meestal kan ik namelijk de personen herleiden naar wat ik de dag ervoor heb gedaan of gehoord of gezien heb.
Nu ineens bedacht ik me dat ik naast de personen die ik wel ken, ook personen meespelen die ik niet ken. Volgens mij zag ik op dat moment wel duidelijk (voor mij onbekende) gezichten. Ineens vroeg ik me af, of dit een verzinsel was van ons zeer creatieve brein (een zomaar samengesteld iets) of dat dit een toevallig passerend persoon kan zijn geweest die ik ooit een keer gezien heb, niet bewust heb opgeslagen, maar dat het nu via een droom onbewust naar boven komt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat laatste kan heel goed mogelijk zijn. als we wakker zijn nemen we zoveel indrukken in ons op die we dankzij de dromen en lage hersengolven ineens weer boven kunnen halen.
het is ook mogelijk om er zelf iets van te creëren omdat het mens eigen is om te relativeren als we over een deel van bepaalde info beschikken. ik snap alleen niet zo goed wat het met spiritualiteit heeft te maken omdat het bij elk mens zo werkt. zelfs bij de grootste scepticus, maar deze zal zich hier van bewust zijn dat het op de manier werkt. dus ook al zou je zelf een gezicht verder invullen als het ware, dan nog zou er waarschijnlijk iemand rondlopen die hier verdraaid veel, of zelfs 100% op lijkt. probleem is echter dat je geen foto hebt om te vergelijken, en ook dit weer zelf in kan vullen door vergelijkingen te zoeken die eigenlijk afwijken van het beeld zoals het werkelijk in je droom was. ook dit is menselijk. (daarom verschillen bv getuigeverklaringen soms enorm van elkaar terwijl elke getuige toch exact hetzelfde ziet dan alle andere getuigen)