Horoscoop hoe werkt het?

Je ziet heel veel horoscopen in tijdschriften en op het internet. Alleen vraag ik mij af: Hoe werkt het? halen ze het echt van de sterren of zuigen ze het allemaal uit hun duim?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K
Kimath
13 jaar geleden
Die mensen hebben een hele dikke duim, en ze houden alles zo vaag dat er altijd wel iets van klopt.

Het beste antwoord

Een horoscoop is een astrologische voorstelling van het hemelgewelf, gezien vanuit een specifieke plaats op aarde op een welbepaald moment. De term is afgeleid van het Griekse "horoskopos", wat "kijken naar de uren" betekent en "horoskopoi", "schrijver van het uur". Volgens de astrologie bestaat er een verband tussen de stand van hemellichamen zoals zon, maan en planeten en gebeurtenissen die op aarde plaatsvinden. Eigenlijk kun je voor elke verleden, huidige of toekomstige gebeurtenis een horoscoop opstellen.

Westerse astrologie verwijst naar astrologie zoals beoefend in het westen, waarvan de basis gezocht dient te worden in de Tetrabiblos van Claudius Ptolemaeus uit de 2de eeuw. Dit werk steunt dan weer op voorafgaande hellenistische tradities en uiteindelijk op de Babylonische astrologie. Een typisch kenmerk van de westerse astrologie is dat ze beroep doet op de constructie van een horoscoop die voor een bepaalde plaats op een bepaald moment geldt, en waarbij hemellichamen zoals Zon, Maan [1] en planeten worden ingetekend.
Westerse astrologie kent een rijke en lange traditie. Het belangrijkste westerse astrologieboek is rond 200 na Christus geschreven door Claudius Ptolemaeus, een Grieks-Egyptische astronoom. Hij schreef vier boeken over de invloed van de 'sterren', samen bekend als de 'Tetrabiblos', waarin hij de grondbeginselen beschrijft van de astrologie. Vanaf de 4e eeuw braken donkere dagen aan voor de astrologie, want de tot christen bekeerde keizer Constantijn verklaarde de astrologie in het jaar 333 tot 'duivelse praktijk.' Pas na haar 'herontdekking' in de 12e eeuw door Arabische en Perzische geleerden en kabbalisten die de oorspronkelijke Griekse teksten bestudeerden, vertaalden naar het Latijn en in Europa introduceerden, begon zij aan een nieuwe indrukwekkende opgang. Tijdens de renaissance bestudeerden wetenschappers, filosofen, astronomen en medici de astrologie en brachten haar in verband met andere wetenschappen zoals de geneeskunde. De astrologie kende een ware bloeiperiode. Op alle grote universiteiten werd zij onderwezen als (..)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah, het wordt dus inderdaad uit de duim gezogen; bedankt voor de info!

Andere antwoorden (8)

niet, is verzonnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze pakken een hamer, slaan op hun duim, zodat die goed dik wordt.
Stoppen de duim in de mond en spontaan weten ze te melden dat alle steenbokken deze week de liefde van hun leven gaan ontmoeten, alle watermannen problemen met de gezondheid gaan krijgen, alle rammen een financieel opstekertje krijgen etc.

Daar komt geen telescoop aan te pas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Geniaal antwoord :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sommige personen geloven er in en sommige niet. Vooral personen met een geboorte horoscoop of ascendant tweeling, boogschutter en
waterman, kreeft. De horoscopen die meer geaard zijn zoals Maagd en Steenbokken vinden dit nogal zweverig.
Ik ben een tweeling van geboortehoroscoop en mijn ascendant is maagd. En ik geloof daar in. Ik bestudeer de karakter eigenschappen van de mensen. Want ik ben een persoon die graag mensen analyseert.
En wat ze in tijdschriften vertellen is te algemeen
en te oppervlakkig.
Ook is de astrologie eeuwenlang geleden uitgevonden ... denk maar eens aan de Maya's
Onze voorouders zijn ook slimme mensen.
Buiten de westerse Astrologie bestaat er nog andere horoscopen zoals Vedische, Babylonische en Chinese horoscoop.
Het is iets moois als je de betekenis van weet.
Ik hoop de je misschien eens open staat om info op te zoeken.
Velen zuigen het uit hunnen dikste duim,nog meer schrijven het verzonnene klakkeloos over,verzinnen nog wat erbij,en massa`s anderen geloven het.het bij de sterren halen l;ukt nog niet,zover komen onze ruimteschepen(nog) niet.
13 jaar geleden
Het wordt inderdaad verzonnen. De kunst is om iets te noemen dat zo vaag mogelijk is zodat iedereen die het leest wel iets kan bedenken waarvan hij denkt: verdorie, dat stond in mijn horoscoop!

Het werkt volgens dezelfde principes als Cold Reading (zoals toegepast door oplichters als Char en Derek Ogilivie). Zij roepen een algemeenheid waarin een persoon zich herkent, deze persoon gaat dan vertellen en daar haakt het medium op in. Zo lijkt het alsof hij/zij veel 'weet wat hij/zij niet kán weten', maar eigenlijk vertelt het slachtoffer alles zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt helemaal. Maar in plaats van cold reading kun je beter de barnum-bewering noemen, ook bekend als het Forer-effect. Zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Forer-effect voor een prima beschrijving daarvan.
bij elk sterrenbeeld wordt een verhaaltje verzonnen waar positieve dingen instaan. soms wordt er voor de geloofwaardigheid hier en daar een berichtje dat negatief is er in verwerkt. je herkent altijd wel iets in jezelf en daardoor lijkt het helemaal voor jou van toepassing te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterrenbeeld voorspellingen zijn pure onzin.
Een serieuze astroloog schrijft dergelijke rubrieken niet en doet alleen uitspraken aan de hand van volledige persoonlijke horoscopen. Die worden gemaakt op basis van geboortetijd, geboortedatum en geboorteplaats. Bovendien ligt dan niet de nadruk op voorspellen, maar op het geven van advies over hoe je het beste om kunt gaan met alles wat in je is: hoe je talenten het beste kunt benutten en hoe om te gaan met probleempunten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Helaas is ook zo'n puur persoonlijke horoscoop op niets gebaseerd. Astrologen blijken dan ook niet beter te kunnen adviseren dan een willekeurige andere adviseur.
horoscoop voorspellingen behoeft niet altijd humbug te zijn.
ik geloof wel dat er een theorie/verklaring daarvoor bestaat. ik geloofde ook niet erin maar toen ik mijn geboorte datum en tijdstip voor een astroloog ,tevens pandit, bracht wist ie alles wat in mn leven afspeelde .. persoonlijk dingen die ik niet kan uiten maar het was freaky want elk woord klopte..

er is ook een astroloog in den haag die amazing ''powers'' heeft.. een helderziende geloof ik.. met 1 blik op een foto weet ze wat voor karakteristieken je bezit

en bewezen is dat (dag)horoscoop lezen een goed invloed heeft op mensen.. als ze iets positief lezen voelen ze zich prima en gaat alles zn gangetjes ...ennn meestal komt er ook iets negatiefs voor maar er wordt niet zoveel aandacht aan besteden..

dus ook al zou het pure onzin zijn het doet men goed en levert hoop op dat het beter gaat in de toekomst etc.. etc..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkt echt. De tijdschriftenhoroscopen werken met de loop van de langzame planeten. Die geven echter zoveel treffers en zijn vaak zo algemeen gesteld dat ze ook werken voor velen die onder een ander sterrenbeeld vallen. Helaas gaat die vlieger ook op voor de serieuze astrologie. Al degenen die een wetenschappelijke benadering van de astrologie nastreefden zijn teleurgesteld over de resultaten. Er zit iets in. Het seizoen waarin je geboren bent heeft zeker invloed op een aantal karaktereigenschappen maar treffende duidingen van horoscopen zijn domweg niet mogelijk conform wetenschappelijke normen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Leuk dat er iemand positief is over de astrologie.
Ik ben een persoon die de karakter eigenschappen van de horoscopen bestudeer.
Omdat ik graag mensen analyseer.