Hier worden een aantal methodes beschreven: http://hypnose.rustpunt.be/zelfhypnose.htm

http://www.trance-art.nl/hypnotherapie/artikelen/zelfhypnose
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste om het te leren is om naar een bepaald punt te kijken en te concentreren op dat punt. Het concentreren is het moeilijkste en daarom beginnen we met een kaars.
Zet een kaars neer op een tafel en kijk strak naar de vlam. (Als u dit aan een kind wil leren zorg dat u er bij blijft en dat het kind op een afstand blijft van de vlam) De vlam lijkt te groeien of te krimpen en soms lijkt het of de vlam van kleur veranderd.

Tijdens het kijken naar de vlam is het vooral belangrijk dat de gedachten gefocust worden op de taak die je wil bereiken. Voor de een is het rust voor de ander is het juist het vergroten van de opname mogelijkheid van de hersens. Dit kan bereikt worden door tijdens het concentreren op de vlam 'ik kan dat leren' of 'ik snap die wiskunde som' te herhalen. Men hoeft het niet zeggen of te denken gewoon je hoofd 'leeg' maken en na de sessie gelijk aan het huiswerk beginnen werkt ook heel goed. Wat ik eigenlijk wil zeggen, probeer diverse dingen uit en kijk wat het beste werkt.

Als de techniek met de kaars goed werkt en je heb de techniek door kan je alles gebruiken waar je op kan focussen, een punt van een pen, een stip op de muur noem het maar op. Hier door kan je op alle plekken waar je ook bent je zelf op een punt brengen van totale ontspanning en dus een grote opname van informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee of je hier in de buurt woont, maar deze man is hier heel goed in (het aanleren dan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan heel veel boeken en cursussen over dit bijzondere verschijnsel.
Ook op internet kan je heel veel vinden en allemaal kunnen ze je helpen om aan zelfhypnose te doen.
Alleen of het lukt is een andere zaak, het is immers erg moeilijk.
Kijk iets doen om lekker ontspannen te worden is wel even fijn, maar is nog geen zelfhypnose.
Wat je zou kunnen proberen of je het misschien kan leren
is het volgende.
Ga in je woonkamer staan, liefst alleen, doe de t.v. uit, zachte muziek is prima.
Steek een kaarsje aan.
Houdt je voeten goed vlak op de grond, laat je handen langs je lichaam hangen.
Voel nu ( als het goed gaat) de spanning in je hoofd, langzaam door je lichaam omlaag zakken.
Je handen voelen nu zwaar aan.
Concentreer je, wat is de meest prettige plaats in deze kamer, loop langzaam even rond, ga een aantal keren rond de kamer, als je meer dan twee keer op de zelfde plek uit bent gekomen, dan is dat voor jou de meest prettige plek.
De plek van de ,voor jou positieve energie.
Zet er nu een stoel neer en ga zitten.
Voeten weer vlak op de grond, benen iets uit elkaar, zucht een paar keer diep en voel hoe zwaar je armen en handen weer worden, sluit je ogen en laat de moeheid en spanning in je lijf, langzaam omlaag zakken.
Wat over blijft is een prettig tintelend gevoel in heel je lijf.
Probeer nu je gedachte te stoppen ( heel moeilijk!)
Langzaam lijk je nu gewichtloos te worden, je ademhaling gaat nu heel langzaam en super rustig.
Nu zit je dicht tegen zelfhypnose aan.

Dit regelmatig oefenen, het zal veel tijd kosten om tot dit punt te komen, gaat het op den duur goed, dan ga je vanzelf wel een stapje verder.
Misschien is het voor je prettiger een betrouwbare dierbare van je er bij te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boek lezen of naar een film kijken waarbij iemand tegen je praat en je het niet hoort, dat kennen we allemaal denk ik wel of hebben het weleens meegemaakt, of zo ver in je gedachten zitten dat iemand tegen je praat maar het niet tot je doordringt, ook dit zijn vormen van zelfhypnose.
Dus zo zie je vaak hoef je niet ver te zoeken om erachter te komen dat je best vaak zelfhypnose ondergaat.
Meditatie is ook een vorm van zelfhypnose.

Groetjes karin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt grappig, ik las een reactie met kijken naar een punt e.d., maar dat is precies wat moslims doen als ze bidden :D:D

http://www.islamicfinder.org/prayer/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe het gebeurt ,

maar heb je weleens dat je aan het fietsen bent ,
en dan zonder dat je het door hebt ben je ineens op je bestemming, dat wordt ook gezien als een vorm van 'hypnose'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar een slinger van zo'n slingerklok blijven kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je onder zelfhypnose verstaat weet ik niet, maar ik doe het meestal ongeveer zo. Bij mij werkt het vooral bij gamen. Je focust je alleen op het spel en nergens anders meer op. Je spel loopt als het ware automatisch.

Vaak zegt iemand iets tegen mij, dan zeg ik gewoon 'ja'. Later kreeg ik dus te horen dat ik 'ja' had geantwoord op een erg onzinnige vraag.

En hoe kom je eruit? Meestal denk ik er zelf aan om te stoppen en ben ik er in een klap uit. Soms kom ik er niet uit en dan denk ik (in zelfhypnose) Doe je hand omhoog. Mep in je gezicht. En je bent er uit!