In een droom zie je nooit jezelf. Heeft iederéén dat of zijn er mensen met andere ervaringen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wanneer je jezelf in een droom ziet,dus "observeert",kan dit betekenen dat je op een introspectieve manier bezig bent met het oplossen/verwerken van een probleem,herinnering e.d. Indien je vanuit jezelf de droomwereld ziet,dan kan dit betekenen,dat je óf dingen herinnert van wat je hebt beleefd/gezien/gehoord e.d. van b.v. een dag of een aantal dagen geleden(b.v. van tv) die weer naar boven komen in je droom of het zijn eerdere (in het onderbewustzijn opgeslagen) herinneringen/ervaringen van vroeger,b.v. uit je jeugd/kinderjaren, die zich op de wijze van beelden d.m.v. een droom uiten. De ervaring kan dus verschillend zijn: de éne keer kun je jezelf wél waarnemen (helikoptereffect) als waarnemer/-ster in je droom,terwijl in een andere droomsituatie jijzelf de actief deelnemende "hoofdrolspeler" bent .

Ja hoor. Ik zie mezelf wel eens in een droom.

ik zie me ook hoor

En ook ik zie mijzelf (-:

tja ben er niet altijd blij mee , maar kom mezelf ook vaak tegen.

Het verschilt. De ene keer kijk ik door mijn eigen ogen en zie ik mezelf dus niet. De andere keer kijk ik van buitenaf zeg maar en zie ik mezelf wel.

Ik heb TOT mijn 14e lang blond haar gehad, dus heb nu al zeker 8 jaar andere kapsels. Toch heb ik soms een droom waarin als een camera mezelf volg. Ik ben dan wel zo oud als ik nu ben, maar nog altijd met dat lange blonde haar. Maar ik droom ook wel eens vanuit mijn eigen persoon, en dan heb ik geen spiegelbeeld. Bij mij veranderd het dus.

Ik denk dat het ongeveer gelijk is aan het ouwe spel Doom. Je ziet de droomwereld vanuit jouw droomogen. Ik denk niet dat het voorkomt, dat je jezelf ziet lopen in jouw eigen droom. Dat is uiterst onlogisch. Want dromen zijn een a-selectieve herhaling van eerdere waarnemingen, met andere woorden, je droomt niets nieuws. Misschien droom je wel over jezelf als je erg met je eigen uiterlijk bezig bent en je steeds in de spiegel aan het bekijken bent. Toegevoegd na 1 minuut: \geen kwade bedoeling met de laatste zin!

Ja hoor,soms zie ik mezelf en andere keren niet want dan lijkt het net alsof ik uit m'n eigen (droom) ogen kijk

Ik zie mezelf ook wel in mijn dromen. Ik moet wel toegeven dat ik meestal dan wel erg geweldig,goed,aardig,knap,slim,sexy etc..ben. maarja dromen zijn bedrog..maar als ik wakker wordt dan droom ik nog.

Ik heb mezelf nog nooit gezien in een droom! Mijn dromen ervaar ik vanuit mijn eigen ogen! Ik denk dat als ik een droom zou hebben waarin ik mezelf zou zien, dat ik dan een echte nachtmerrie zou hebben! Terwijl ik mezelf toch meer zie als dekhengst! <--- grapje, voor de lbo-ers onder ons!

Veel mensen dromen in de ik vorm, in het dagelijks leven zie je jezelf immers ook niet (in het gezicht) of in spiegelbeeld. Soms dromen mensen over zichzelf in de derde persoon en zien dan zichzelf in een vaak gedateerd beeld. Dat heeft weer te maken dat in dromen verwerking plaatsvindt en je doorgaans in dromen wat achter loopt op de werkelijkheid. Dat hoeft echter niet altijd zo te zijn, soms zie je jezelf in de toekomst. Je hoeft aan het gegeven dat je jezelf niet ziet in dromen geen (ongunstige) betekenis te hechten. Mensen verschileen , zo ook hun dromen en hun zelfbeleving daarin.

Bij het doorlezen van je vraag komt het volgende in me op. Wie of wat is*jezelf*. Wie of wat is diegen die kijkt, en waarnaar kijkt 'het' dan? Wanneer dit voor een ieder (afzonderlijk) duidelijk is zal de beantwoording van deze vraag geen probleem zijn.

ik heb meestal een helikopter weergaven, dat wil zeggen dat ik het tafereel van bovenaf zie. Dus ik zie mezelf een de anderen gelijktijdig terwijl ik ook in mezelf zit. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar ik heb dus die helikopter weergave en ik zit in mezelf.

Alles wat je droomt dat ben jezelf. Stel de persoon of het voorwerp uit je droom de vraag alsof je de vraag aan jezelf stelt. 'Wat doe jij in mijn droom?' Als je dat op een gegeven moment onder de knie krijgt dan kun je zelf je dromen verklaren en antwoorden krijgen op vragen waar je bewust of onbewust mee worstelt.

Bronnen:
Aboriginals