Wat is het verschil tussen een Christenen en een Rooms- Katholiek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
105.7K

Het beste antwoord

Protestanten beroepen zich op het gezag van de Bijbel alleen. Rooms-katholieken daarnaast ook op het kerkelijke leergezag en de traditie.

Protestanten hebben geen paus, bisschoppen en priesters, een hiërarchie zoals in de rooms-katholieke kerk.

Protestanten hebben geen beelden in hun kerk en vereren geen heiligen. rooms-katholieken kennen een verering van Maria en andere heiligen. Zij roepen hen aan als voorbidders in de hemel, maar aanbidden alleen God.

De rooms-katholieke kerk kent ten aanzien van Maria het dogma van haar 'onbevlekte ontvangenis' en van haar 'ten hemel opneming'. Protestanten niet.

In een protestantse kerk staat een preekstoel centraal; alle aandacht krijgt de verkondiging van het Woord. In een Rooms-katholieke kerk staat een altaar centraal, d.w.z. de mis, die op het altaar bediend wordt en een offer van brood en wijn aan God is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Top!!!!!!!!! Ik had dit echt nodig

Andere antwoorden (8)

Het grote verschil is dat een hervormd, gereformeerd enz. iemand niet aan Maria verering doet en een R.K. iemand wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord christen is een verzamel woord van alle geloven.
Het woord christen betekent Christus in, met andere woorden, dat Jezus Christus in je woont. De werkelijke vraag is dus niet tot welke kerk iemand behoort, maar of Jezus Christus in hem of haar woont? of hij of zij werkelijk een persoonlijke relatie met God heeft.
Dat kan dus in meerder geloven waarvan Rooms Katholiek er een van is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen enkel verschil tussen een christen en een Rooms-Katholiek. Rooms-Katholieken zijn christenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Rooms Katholiek is een Christen.
Maar een Protestant is ook een Christen. En een Hervormde ook.

Christenen is de verzamelnaam voor alle religies waar Christus als de zoon van God wordt gezien, en Rooms Katholicisme is daar een van.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mormonen christenen? nee toch
Amadea
13 jaar geleden
De kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, dat is de officiële naam van de gemeenschapsleden die als bijnaam Mormonen hebben. Ze geloven in Christus dus zijn ze echt wel christenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zijn mormonen christenen, ik zou niet weten waarom ze dat niet zouden zijn.
RK mensen zijn ook Christenen, maar niet alle Christenen zijn RK. Bv Kopten of Syrisch Orthodox of Protestanten, allemaal richtingen die iets aangeven wat die mensen het allerbelangrijkste vinden. (behalve dan het gebod van de naastenliefde en God bovenal liefhebben).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rooms Katholieken dragen hun geloof met meer pracht en praal uit. Ceremonies, versieringen, beelden etc. 'Het rijke roomse leven'.

De Christenen houden hun kerken soberder zonder veel versiering. Zij beleven het geloof meer naar de letter en zonder toeters of bellen.

Dat is in grote lijnen het hedendaagse verschil tussen de Rooms katholieken, en de Christenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve dan, dat de Rooms-Katholieke kerk de grootste Christelijke stroming is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
skusme dit antwoord is echt fout hoor. Ik weet niet of jij degene bent die mij een min hebt gegeven. Maar mijn antwoord is geheel correct.
'Christen' is het verzamelwoord voor iedereen die het Christendom aanhangt, dus gelooft in Jezus Christus. Binnen het Christendom zijn er verschillende stromingen waarbij er twee grote stromingen zijn: Rooms Katholiek en Protestant. Binnen deze twee grote stromingen zijn nog meer substromingen.

Dus een Rooms Katholiek is altijd Christen, maar een Christen hoeft niet per se een Rooms Katholiek te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige verschil tussen godsdiensten zijn de regeltjes .
Waar het in elke godsdienst om gaat is het geloof in god en dat is voor elke godsdienst het zelfde .