In hoeverre bepaalt de publieke opinie geloofsuitleg?

veel christenen van nu accepteren homosexualiteit,de bijbel is immers lang geleden geschreven. Geldt dit ook voor andere onderwerpen? In hoeverre is geloof dan nog een geloof en niet een maatschappelijke eensgezindheid?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (4)

Dat is het eigenlijk altijd al geweest. Vanaf het moment dat de zonnegod en de god van de bliksem niet meer werkten, is er een alternatief ongrijpbare tak van geloof ontstaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat gelovigen wel willen geloven in hun religie zoals deze vroeger was, maar door bepaalde omstandigheden en maatschappelijke verschuivingen ze de eigen religie wel aan moeten passen. Daarnaast is een bijbel zo te interpreteren dat er vrij uiteen lopende moralen uit zijn te halen.
Verder geloven gelovigen (voornamelijk christenen) vooral als het hen uit komt en laten ze bepaalde aspecten achterwege die ze niet bevallen. Zo volgen bijvoorbeeld katholieken per regio of per persoon wellicht een iets ander geloof. Hierdoor is het waarschijnlijk meer een maatschappelijke eensgezindheid. Men voelt zich samen wel katholiek, in grote lijnen voelen ze zich dan verbonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het geval van het Christendom (ik denk dat je daarop doelt) is er cultureel verschil en er is verschil in de tijd van intepretatie. De kern is overigens wel al vanaf het ontstaan hetzelfde:
Zie apostolische geloofsbelijdenis, die wordt onderschreven in bijna alle kerken, vanaf het begin af.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gelovigen zijn net als niet-gelovigen als individu onderdeel van een gemeenschap. Visie op moraliteit verandert in de loop der tijd. In de loop der eeuwen vaak. En hoewel de boeken van gelovigen niet lijken te veranderen (Hoewel, denk eens aan de stap die is gezet toen de bijbel niet alleen in het Latijn werd uitgegeven, maar opeens ook in het Nederlands bijvoorbeeld! En aan het toevoegen danwel weglaten van boeken) doet de verandering van de rest van de wereld een gelovige wel wat, natuurlijk. Een gelovige is ook maar een mens.

Ik denk dat de geloofsbeleving door een gelovige verregaand beïnvloed wordt door de omgeving waarin dat geloof zich afspeelt. En die omgeving is ruim te nemen. Het zal niet voor niets zijn dat er streng christelijke huishoudens zijn waar radio, TV en zeker computers met internetaansluiting uit den boze zijn. "Uit den Boze!" zoals het dan vanaf de kansel zal klinken :-) Een gelovige is zich terdege bewust van zijn beïnvloedbaarheid. En dat is dan eerst en vooral omdat een gelovige ook maar mens is die wikt en weegt en nadenkt en er graag bij hoort.