Wie wordt gered door God volgens de Bijbel? Wat is de houding van de Bijbel tegenover andersgelovigen? Wat moet daarmee gebeuren?

Want er wordt gesproken dat je wel gered wordt als je gelooft maar niet als je de wet niet volgt. Of hoe zit dat precies ineen? Want ik snap het niet helemaal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.1K

Het beste antwoord

Voor veel mensen misschien een onbegrijpelijk antwoord, maar ik geloof niet, ik weet, ik weet dat ik besta en dat jij bestaat meer hoef ik niet te weten. Ik vind het fijn om niet te hoeven geloven, want weten is een feit, net zoals zijn een feit is, jij bent, ik ben en wij zijn. Samen zullen we het dus moeten doen, en als we dat inzien hoeven we niet te geloven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Veel geloven beweren dat wij zijn geschapen naar het evenbeeld van God, maar ik denk niet dat iemand die het heeft opgeschreven ooit God aanschouwt heeft. Ik denk eerder dat het een metafoor is, als wij geschapen zijn naar zijn evenbeeld dan zit er toch geen verschil tussen God en mij, maar ook niet tussen jou en mij. Dus ben gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, ik begrijp niet wat deze passage met de vraag van doen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien was mijn antwoord niet duidelijk, maar geldt dat ook niet voor de vraag. Ik geef mijn visie. Wie er wat mee kan doet er wat mee. Ik ben gewoon mezelf en reageer zoals ik denk dat ik moet reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat, zoals ik het lees, duidelijk gevraagd wat er in de Bijbel over dit specifieke onderwerp wordt vermeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verdiep jij je dan maar in de bijbel. ik wil geen oordeel vellen, doe dat ook niet over mij, maar neem in elk geval de moeite om mijn antwoord te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar heb ik iets gemist. Waar in het antwoord geef je aan wat er in de Bijbel staat over het onderwerp? Ik heb het gelezen, maar ik kan het nergens vinden. Dit is overigens een oordeel - op z'n hoogst - over het antwoord. Jou ken ik niet, dus over jou kan ik niet oordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij kunnen niet "letterlijk" naar zijn evenbeeld zijn geschapen want wij mensen zijn stoffelijk, uit materie.
God is dit niet. De bijbel leert dat God een geest is.
Maar de volmaakte mens is naar Gods evenbeeld geschapen in die zin dat zij zijn eigenschappen hebben meegekregen, zoals liefde, vreugde, lankmoedigheid etc. .
Jammergenoeg door onvolmaaktheid zijn bij velen deze eigenschappen ver te zoeken. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als wij naar zijn evenbeeld zijn geschapen heb ik zo mijn bedenkingen. En het verhaal van Adam en Eva gaat mij ook te ver, voor zover ik kan nagaan stammen wij af van de oerknal, zijn we energie. Adam en Eva zijn in mijn ogen metaforen verzonnen door mensen om andere mensen hun ideeën op te leggen. Maar ieder moet weten wat hij of zij geloofd. Ik vertel alleen hoe ik het zie, ik wil niemand overtuigen en wordt zelf ook niet overtuigd. Ik wil over niemand oordelen, ik oordeel over mezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ wenselijk,
Klopt hoor, ieder zijn mening met respect voor elkaar ;-)

Andere antwoorden (14)

Als u logica probeert te vinden in de Bijbel moet ik u teleurstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij gelooft iedereen wel in iets, dus wordt iedereen gered ;). Als je de wet niet volgt wordt je vaak gestraft, beboet of iets dergelijks. Volgens mij heeft het dus niet alleen met de bijbel te maken.
Respect voor alle geloven is wat er volgens mij moet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij of zij die het bestaan van god ontkent wordt niet gered/

Openbaring 2:7 “Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van den boom des levens, die in het midden van het paradijs Gods is”.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is verschil tussen oude en nieuwe testament. Waarin het oude voornamelijk spreekt over wetten waaraan je je moet houden. Spreekt het nieuwe testament over het geloof in Jezus als de weg naar de God. Het is zo dat geloof wel een stap is, maar niet alles. Om het zo te zeggen satan gelooft ook in God, maar hij zal niet gered. Omdat hij zich nier aan Zijn wetten kan halen. En als het geloof echt is, zal het blijken uit de acties door je aan de wetten ook te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deuteronomium 13:13-17 stelt dat als je hoort dat in een bepaalde stad mensen zijn die het geloof in andere goden verkondigen, je verplicht bent uit te zoeken of dat waar is. Als het waar is, moet je de hele stad uitmoorden, de stad vernietigen, alle spullen opstapelen op het plein en de hele zooi verbranden.

Volgens Deuteronomium 13:6-10 moet je, als een gezinslid je aanmoedigt andere goden te aanbidden, dat gezinslid doden, waarbij je zelf de eerste klap moet uitdelen en hem/haar vervolgens samen met de gemeenschap moet stenigen.

Dit moet al enig idee geven van de tolerantie voor andersgelovigen. Maar omdat sommigen lijken te denken dat het genoeg is om te doen wat volgens je hart het goede is, nog ééntje:

Deuteronomium 29:19-20 gaat hier expliciet op in. Wie denkt dat het goed genoeg is om te doen wat je hart je ingeeft, zal niet vergeven worden door god, en zijn wraak ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat je dan toch serieus afvragen, waar het verschil met de islam dan wel zit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dacht jij dan dat de islam zo heel anders is dan het christendom? In grote lijnen komt het op hetzelfde neer. Tja, je haalt hier een heel goed stuk aan SuzyQ. Ik heb dit vroeger ook gelezen (en had het laatst toevallig nog gezien op The Brick Testament, erg grappig), maar was het alweer vergeten. Had ik goed kunnen gebruiken in de recente discussies hier op GV :P Dus al die gelovigen die nu bezig zijn niet naar Gods wet te leven, door niet hun ongelovige buren te vermoorden, komen in de hel. Snotverdorie nog aan toe zeg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je, dat gaat lekker rustig worden in die hemel. Je zou er haast voor gaan geloven en een paar ongelovigen voor om zeep helpen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan wil dat dus zeggen,dat Jezus daarmee alle eerdere uitspraken van zijn vader ontkent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook makkelijk de ongemakkelijke teksten eruit te halen en te verklaren dat het eigenlijk niet in de Bijbel hoort. Niks hoort eigenlijk in de Bijbel. Het geheel is één grote samenstelling van losse geschriften, geschreven door een heleboel verschillende mensen. Er is op een gegeven moment, vroeg in de geschiedenis van het christendom, een schifting gemaakt, zo van dit past wel in ons straatje, en dat niet. En in de moderne tijd passen enkele van die teksten niet meer zo lekker. Maar om dan gewoon te zeggen dat die er eigenlijk niet bij horen, is wel al te makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hilbert, ik heb er niet slechts over gelezen, ik heb ze gelezen. Er zijn ook aprocriefe boeken voor het oude testament, dus je vlieger gaat niet op. Overigens zijn de meeste, zo niet alle, Bijbelboeken door anderen geschreven dan de genoemde auteurs. Het was in de oudheid zeer gebruikelijk boeken op te dragen aan figuren uit de geschiedenis, of zelfs mythische figuren. Heb je overigens een bron, van die wetenschappers? Lijkt me interessant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het idee dat jullie dichter bij elkaar zitten dan jullie zelf denken. Beide zien jullie de bijbel als een boek dat is samengesteld uit een selectie van losse geschriften van verschillende auteurs, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk is het zo dat de Bijbel door God werd geschreven. 2 Timoteüs 3:16 vertelt ons dat de Bijbel door God “ingegeven” of “geïnspireerd” werd. God zag toe op de menselijke schrijvers van de Bijbel zodat zij precies vastlegden wat God had bedoeld, ook al gebruikten zij ieder hun eigen schrijfstijl en persoonlijkheid. De Bijbel werd niet door God gedicteerd, maar werd wel op perfecte manier door Hem geleid en volledig door Hem ingegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Suzy: Hmmm ik weet 't niet. Hillbert schijnt er vol van overtuigd te zijn dat de eerste vier Bijbelboeken door dezelfde auteur, nl. Mozes zijn geschreven. Ik heb daar toch heel andere ideeën over. @Hillbert: Lees op diezelfde pagina die je noemt, eens het stukje over auteurschap. Je komt dan een link tegen naar de JEDP-theorie. Wat ik denk is meer in de lijn van die theorie. Daar wordt onder andere uitgelegd dat er een verschil van 500 jaar zit tussen het ontstaan van de verschillende delen (en dan heb ik het niet over de Bijbelboeken zelf, maar delen ervan). Daarnaast heeft Mozes ongeveer in de 13e eeuw voor Christus geleefd (aangenomen dat hij werkelijk heeft bestaan). Al die boeken zijn van de 10e eeuw voor Christus of later. Ergo, Mozes kan ze nooit hebben geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hilbert, een deel van de vraag is ook "wat is de houding van de Bijbel tegenover andersgelovigen?" Suzy antwoordt met name daarop. Deuteronomium maakt deel uit van de Bijbel, dus Suzy's antwoord is correct. Hoe je er ook tegenaan kijkt, als woord van God, of gewoon als een handig toegevoegd stukje tekst omdat het ene koning Jozia wel uitkwam, omdat, hoe toevallig, de tekst overeenkwam met zijn politiek.
Jezus zegt: Ik ben de Weg en de Waarheid, niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Dat zei hij in een cultuur waar men, dacht dat men heilig kon worden, door alle regels exact te volgen. En het Jodendom had er een stel. Maar ze hebben ook de Tien Geboden en die zijn altijd het belangste geweest, maar de geestelijkheid in de dagen van Jezus was heel erg bezig met allerlei bijzaken.

Jezus zei: het gaat helemaal niet om die regels en wetten. Het gaat om de betekenis, de zin.
En dan komt het neer op: heb uw naaste lief als uzelf en God bovenal.

Lees Mattheus 5.

Ikzelf geloof dat we allemaal in Gods Hand zijn. Dus we hoeven niet over andere mensen na te denken. Iedereen kan het weten, en zelf zijn eigen leven inrichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste is heel waardevol. Laat iedereen in zijn waarde en laat ze zelf weten waar ze in geloven en hoe ze hun leven invullen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ineke, als Jezus zegt dat het niet om de letter van de wet gaat, maar om de betekenis, wat is dan de betekenis volgens jou van het stukje uit Deuteronomium dat Suzy hierboven aanhaalt? Wat is de zin daarvan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezus was een vernieuwer in zijn tijd. Trouwens als je zijn woorden leest, zijn die nog steeds verfrissend, verhelderend. Het is een Evangelie, wat betekent: blijde boodschap. Het ging erover dat al die oude dingen, uit het Oude Testament, hebben afgedaan, niet meer geldig zijn, want het moet niet strijdig zijn met de naaste liefhebben als jezelf en God bovenal. Dus assertief zijn en niet agressief bv. Ik probeer alles naar gewone taal over te brengen.
In de tijd van Jezus leefden de mensen niet meer in de woestijn, belaagd door andere nomadenstammen.
Zij leefden onder de regering van de Romeinen. Dat is niet best afgelopen, Jeruzalem en de tempel zijn verwoest.
Die zaken uit het Oude Testament hebben voor een deel hun geldigheid verloren. Als ze nog een zin hebben, dan moeten ze te toetsen zijn aan het grootste gebod. Ik zie het Oude Testament niet een geldigheid hebben voor ons leven, afgezien van de Tien Geboden, uiteraard. Het zijn overgeleverde verhalen over hoe het geloof in God uiteindelijk de Joden heeft gebracht tot waar ze zijn.
Je mag ze lezen hoe je wil. Het is niet aan ons mensen om een uitspraak te doen over wat God denkt. We zijn maar mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet agressief zijn... Jezus werd ook agressief in de tempel. Als jij zegt dat het oude testament niets anders dan overgeleverde verhalen zijn, dan klopt dat helemaal. Maar hetzelfde geldt voor het nieuwe testament. Beide zijn op dezelfde manier tot stand gekomen. Waarom wordt er dan toch met 2 maten gemeten? Nieuwe testament als laatste woord van god, oude testament als leuk verhaaltje. Het lijkt mij dat dit een arbitraire keuze is. En waarom wordt dan toch zo vaak het oude testament aangehaald om stellingen omtrent het geloof (in Jezus) te bewijzen? Het is overigens zeer zeker aan ons om een uitspraak te doen over hoe God denkt. De Bijbel is zijn woord immers. Als hij niet wil dat wij uitspraken doen over hoe hij denkt, waarom heeft hij ons dat dan pagina's vol met zijn gedachten gegeven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens heb je heel handig mijn vraag genegeerd over hoe je dan Deuteronomium uitlegt. Eerst zeg je dat Jezus zegt dat je niet naar de letter van de wet moet handelen (je erkent daarmee dat het OT wel de wet is), maar naar de betekenis. Daarmee zeg je dus dat je moet kijken naar wat er oorspronkelijk met die wet is bedoeld. Ik vraag nogmaals wat daar dan mee is bedoeld. Je kunt dat soort dingen niet zomaar overboord gooien als het je niet toevallig uitkomt... Het staat niet voor niets in de Bijbel. Als het niets zou betekenen, zou het er niet in staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag zelf lezen, en je eigen conclusies trekken hoor. Het gaat erom dat je er Blijer van wordt. Het is een Blijde Boodschap. Ik discussieer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ik maar ophou met jou te discussiëren Hilbert, aangezien je al tactieken toe gaat passen als dingen tussen aanhalingstekens zetten met het doel de woorden van een ander belachelijk te maken. Ik ga een goeie discussie niet uit de weg, maar dan moet je 't wel netjes houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan hier niets zeggen zonder dat er onmiddelijk iemand komt met een enorme discussie en tienduizend woorden die ik niet ken... iedereen is vrij om te discussiëren, maar ik word er eerlijk gezegd moe van om te zien hoe een goedbedoeld antwoord weer onderuit wordt gehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat mij er niet om wie dan ook onderuit te halen. Ik probeer alleen te begrijpen en soms de dingen van de andere kant te belichten.
Jezus heeft eens bij een bijna-steniging van een overspelige vrouw (net wat nu in Iran aan de hand is) gezegd, wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Met andere woorden, iedereen heeft wel iets, hoe klein ook op zijn kerfstok staan. Hij zegt ook dat iedereen die in hem gelooft het eeuwige leven heeft.

De uitleg van de bijbel is verschillend volgens de verschillende stromen en door de tijd heen. In de middeleeuwen kon je je zonden afkopen door te betalen aan de kerk. Tegenwoordig kan je in de katholieke kerk nog steed biechten om van je zonden af te komen. De strenge vorm van de gereformeerde kerk (dus niet alle gereformeerde stromingen) zegt echter dat er slechts weinigen uitverkoren zijn om in de hemel te komen ook al geloof je nog zo hard.

Je vraag is dus niet te beantwoorden, maar net aan wie (met welke geloofstroom) je het vraagt.

Ikzelf geloof niet (meer), maar mocht er een hemel zijn, dan lijkt het me sterk dat iemand die zijn hele leven goed geleefd heeft, maar niet heeft geloofd, niet in deze hemel zou komen. Dit lijkt me zeer onrechtvaardig en ook niet in overeenstemming met de leer van Jezus. Dit laatste is dus mijn persoonlijke opvatting. Maar zie dan ook mijn vorige stelling: 'maar net aan wie je het vraagt'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien behoord iemand tot de beste godsdienst van de wereld .Hij leeft er niet naar ,hij hoort er alleen maar bij.
Hij zegt dat hij een jood,moslim of christen is.Hij doet er totaal geen moeite naar zo te leven hij hoort er alleen maar bij.Ze hebben het gemakkelijk gemaakt voor deze mensen alleen al door erbij te horen zullen ze worden gered op de dag des oordeels,terwijl anderen met al hun goede daden ,niet gered zullen worden omdat zei niet behoren tot die speciale godsdienst.
Dit is een denkbeeld dat door mensen is bedacht en niet door god.
God is niet de vader van 1 sekte God is de vader van de gehele wereld.en alle hebben er recht op zijn kinderen genoemd te worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me voor een groot deel vinden in wat je schrijft.
Ik ga hier zelf verder in. Niemand vraagt erom om geboren te worden laat staan in wat voor omgeving. Maar we worden geboren dus we zijn. Maar niemand is beter of slechter dan een ander. We moeten leren beseffen dat we kunnen kiezen onafhankelijk van de omgeving waar we in opgroeien. Ben gewoon dan zijn wij. En zonder jou heb ik geen waarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je goed volgen, behalve dat laatste zinnetje. Waarom heb je zonder een ander geen waarde?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou jij alleen op de wereld kunnen leven, zonder iets of iemand heeft het hele zijn geen nut. Dus hoe beter ik voor een ander ben hoe beter ik voor mezelf ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik persoonlijk zou het kunnen. Iets te saai, maar ja, je hebt geen andere keus, behalve jezelf van kant maken. Maar ik denk dat het de kunst ook is je eigenwaarde niet door anderen vast te laten stellen, maar slechts enkel door jezelf. Dan heb je anderen niet per se nodig. Ik ben 't overigens wel met je laatste zin eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leef je leven, daar is het voor bedoeld en maak gebruik van al je eigenschappen ook je gezonde verstand. Maak je eigen keuzes en laat ze niet opleggen door anderen. Gelijk bestaat niet. Als jij vind dat jij gelijk hebt en ik vind van mezelf dat ik gelijk heb, wie heeft er dan gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik 't weer volledig mee eens.
Te geloven dat God alles maar goed vind is een utopie. Anders zou er geen goed en kwaad bestaan. Dan zouden wij ook geen geweten nodig hebben. Want alles wat we doen is goed. Dan zouden de landelijke wetten, waarop men gestraft kan worden, weg moeten.
De Bijbel zegt dat we naar zijn beeld zijn geschapen. Ook wij weten dat er dingen goed zijn en niet goed zijn.
Ook wij accepteren bepaalde dingen niet en andere weer wel.
Zal God het moorden, stelen, liegen, bedriegen, etc., maar prima vinden?
Dat Hij het nu toe laat en er nog niets aandoet, heeft als reden, dat Hij zijn bestemde tijd heeft. Vals beschuldigd is, en het bewijs aan ons als mensen levert dat wij niet zonder Hem kunnen leven. Dat is wat Satan de mens (Eva) beloofde als zij toch Gods gebod zou overtreden.
Met de vele jaren is gebleken dat wij als mensen, er alleen een puinhoop van hebben gemaakt en zullen moeten toegeven, dat we zonder Hem niet echt gelukkig kunnen zijn. Psalm 37:10,11.
Hij zal er zeker wat aan doen, maar wij moeten nog even geduld hebben. ( 2 Petrus 3:8-10) De situatie op aarde verslechterd steeds meer en meer, maar dat komt overeen met wat de Bijbel zegt, hoe de laatste dagen van dit samenstel zouden uitzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry het gaat mij te ver om als vrouw dus Eva, aangesproken te worden als duivel, ben ik geen mens zoals jij, heb ik erom gevraagd als vrouw geboren te worden, sterker nog, ik heb er helemaal niet om gevraagd om geboren te worden, jij wel. Maar ik ben net zo goed als jij bent, dus wij zijn, maar ja, zonder jou waren wij er niet, dus jij bent niks meer of minder dan ik. Ben gewoon en laat mij zijn, dan zij wij en ik hou van ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Satan sprak als eerste Eva aan. Dat was zijn tactiek. Eva was niet de Duivel. In het laatst boek Openbaring word Satan de oorspronkelijke slang genoemd. Hij zette de mensen Adam en Eva op tegen God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik had je tekst niet correct gelezen. Maar ik blijf het wonderlijk vinden dat mensen hun verantwoordelijkheid leggen bij een vorm van geloof.
Ik geloof niet, ik weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof kan je niet opdringen. Door niemand. Het moet komen uit wat je van je jeugd af bent "ingegeven" of door redenatie na lezen van iets of een gebeurtenis in je leven, die jou hart geraakt heeft. Maar velen vinden het makkelijker nergens in te geloven, dan heb je ook geen verantwoording aan niemand, zelfs niet als er wel een God bestaat. Dat is juist wat Gods tegenstrever graag wil....ontkennen en zoeken naar redenaties om niet te geloven dat Hij bestaat , doen waar je zin in hebt. Dat beloofde hij Eva ook: Gij zult zelf kennen goed en kwaad. En als God zou zijn. Haar "ogen" geopend zouden worden. God had hun dus voorgelogen. Sommigen vinden het simpel al dit de oorzaak van alle kwaad en ellende is geworden. Maar het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kan ik dus niets mee, alsof iemand kan bepalen waar hij wordt geboren, alsof diegene die geboren worden in een omgeving waar wat voor geloof dan ook beleid wordt gevrijwaard zou kunnen worden van het kwaad. En het kind dat geboren word in de rimboe waar geen elke vorm van geloof beleid wordt heeft dat wordt dus veroordeeld, of is gedoemd. Nee, dat kan er bij mij niet in, er is voor mij geen onderscheid in mensen, welk geloof men ook wenst te belijden, we zijn allemaal gelijk. Niet veroordeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ wenselijk,
De bijbel leert dat God in dit geval rechtvaardig zal oordelen.
De mensen vergeten dat God ALTIJD rechtvaardig is, in alle opzichten.
Soms moeilijk te vatten voor ons , mensen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan komt je eigen vrije wil ook om de hoek kijken. Een andere koers vlogen kan je zelf. Maar wie zegt dat je verdoemd bent. Iedereen heeft ook een geweten. En op basis van wat hij weet en heeft geweten word bepaald hoe hij beoordeeld zal worden. God is een rechtvaardige God en de Bijbel zegt dat Hij liefde is. Dus het oordeel dat hij velt zal eerlijk en rechtvaardig zijn. Waarom het ook moeilijk te vatten is, dat de wereld van iemand die in een God gelooft en iemand die niet gelooft dat Hij bestaat is 180 graden uit elkaar. En beiden zullen steeds meer argumenten verzamelen on hun standpunten te versterken. De waarheid komt eens zeker uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als God rechtvaardigheid betekend en liefde is hoef ik me geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ wenselijk,
God is liefde, geen boeman.
Hij zal trechtvaardig oordelen, hij meet ons met de mate wij anderen meten, maar vooral, hij VERLANGT dat WIJ zelf moeite doen Hem te leren kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, en verlangen is geen moeten. Dus hoef ik me geen zorgen te maken.
God wil mensen graag redding geven. Hij hoeft er niets voor te hebben! het is niet zo dat jij eerst de wet moet volgen en dat God je dan pas wil redden. dat zou trouwens niet eens kunnen, want wij kunnen nooit volmaakt de wet houden.

God geeft de redding gratis. als dankbaarheid voor zo'n groot 'cadeau' wil je dan graag de wet volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezus zei dat het grootste gebod naastenliefde was.Een ieder die goed voor een ander is die zal gered worden.

En hij zei ook:Oordeelt niet.Dus wie er wel en iet gered worden,dat is niet aan ons,dat is aan god
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijbel leert ons dat de vroegere dingen (oude testament), een schaduw, -- weerspiegeling -- zijn van toekomende dingen of dingen die nog moeten gebeuren.
Sommige bijbelse gebeurtenissen in het verleden (OT ), kunnen meer dan één schaduw hebben.
-- Als we de bijbelse geschiedenis volgen dan bemerken we dat God een volk selecteerde die hij zou zegenen.
Deze belofte werd gedaan aan Abraham. genesis 17:15-22.
-- Dit uitverkoren volk werd jaren later bevrijd uit Egypte en kregen wetten en geboden( de torah) die zij dienden na te lleven. Het waren wetten kwa, reinheid , gezondheid en aanbidding. Dit volk ( Israelieten) kreeg de keuze, ofwel Hem aanvaarden als God of niet, maar dan moesten zij de gevolgen dragen.
-- Zij WISTEN dat Hij de WARE God was, zij hebben alle tekenen gezien die God aan de farao toonde.
Hiermee was ook de Farao van Egypte gewaarschuwd, maar hij aanvaarde de Ware God niet, de gevolgen kennen we allemaal. Farao's leger werd vernietigd omdat Egypte door mensengemaakte goden bleven aanbidden en niet erkende dat JHWH de enige ware God is.
--Toen de Israelieten onderweg waren van Egypte naar het beloofde land Kanaan, streden zij tegen andere volkeren die
ook gehoord hadden van de wonderen en tekenen in Egypte
maar het vertikte de ware God JHWH ter erkennen.
-- Ook zij bleven liever hun met handengemaakte goden( afgoden) of hemellichamen aanbidden, met alle gevolgen vandien. JHWH is een rechtvaardige God, vooraleer Hij oordeelt, waarschuwt Hij.
--Iedereen krijgt de kans Hem te aanvaarden, zo was het vroeger en zo is het nu. Hij is een God die niet veranderd, hij heeft geen schaduwzijde.

--Diegene die MOEITE doen komen in aanmerking, te denken dat redding vanzelf komt door alleen geloof te stellen in Jezus is een bedenksel van mensen om zieltjes te winnen, het zou te makkelijk zijn.
Zulke kerken vragen ook meestal ( tienden) een tiende van uw inkomen om andere zogenaamde geloofsgenoten te helpen etc. De link is vlug gelegd.

zie hebreeen 10:19-27 let vooral op vers 26

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Heb10%3A19-27&id42=1&id18=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&pos=0&l=nl&set=10
-- God waarschuwt ons door middel van de bijbel voor zogenaamde christenen / kerken die eigen regeltjes, wetten of tradities leren.

zie vervolg bij reacties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vervolg op antwoord: Wat de WET ( torah oude testament ) betreft, die is niet meer geldig voor ons als christenen.
Deze wet is samengebracht tot 2 geboden
1 God liefhebben met heel ons hart en verstand
2 Heb uw naaste lief als Uzelf Zie ook kolossenzen 2:10-20 let vooral op vers 14 http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Kol2%3A10-20&id42=1&id18=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&pos=0&l=nl&set=10&idp0=43&idp1=19&idp2=38&idp3=17&idp4=36&idp5=18 Diegenen die erkennen dat wij Gods leiding nodig hebben en moeite doen Zijn Wil te volgen, hoeven zich geen zorgen te maken. ;-)
Alle uitverkorenen worden gered. Niemand weet wie uitverkoren is. Maar een uitverkorene zal het zelf weten. Lees het eerste hoofdstuk van Efeze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Want zo lief heeft God deze wereld gehad dat Hij Jezus heeft gestuurd en ieder die in Hem geloofd zal eeuwig leven. Johannes 3:16