vraag over de hel (zie uitleg)

mensen zeggen toch dat de duivel slecht is en dat je in de hel zult lijden? Mijn vraag is dus waarom zou de duivel(die zelf slecht is) slechte mensen straffen door ze te laten lijden. Zou hij juist niet trots op ze zijn?

Toegevoegd na 14 minuten:
mocht de hel bestaan dan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geweldig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.nieuweopenbaring.nl/index.php?name=News&file=article&sid=254
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@khepput: Er staat een heleboel niet in de Bijbel, maar in deze tijd nu de mensen gaan zoeken wordt het tijd dat deze informatie verspreid wordt. De eerste vijf boeken van de Bijbel wordt gezegd dat Mozes ze heeft geschreven, er waren nog twee boeken het zesde en het zevende, die zijn er ten tijde van Samuël ook een profeet uit de Bijbel gehaald, of door de schriftgeleerden of door de farizeeën. Dit zou ik na moeten kijken.
In deze boeken wordt het onstaan van de aarde beschreven.
In Genesis wordt de geestelijke schepping van de mens beschreven.
Kijk maar eens naar deze zin: Genesis 1 3 En God zeide: Er zij licht; en er was licht. 4 En God zag, dat het licht goed was, en God maakte scheiding tussen het licht en de duisternis. 5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest
de eerste dag. Als je logisch nadenkt dan kan er tussen een avond en een morgen geen dag liggen maar een nacht. Dit word uitgelegd in de boeken van Lorber. Jezus laat ons niet in het ongewisse, in deze tijd komt hij geestelijk terug. Ik hoop dat mensen de tijd gaan nemen om te lezen, dat er veel zaken helderder worden. Jakob Lorber 1800-1864 is in 1840 geroepen om te schrijven. De boeken van hem zijn vertaald in het Nederlands. http://www.nieuweopenbaring.nl/
Nog een profeet
Swedenborg leefde nog eerder 1688-1772. http://nl.wikipedia.org/wiki/Emanuel_Swedenborg http://www.swedenborg.nl/ 3e profeet
Gottfried Mayerhofer hij is minder bekend dan de twee hier voor beschreven. Door deze profeten heb ik meer inzicht gekregen, en ik hoop ook voor jullie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeievraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker +

Het beste antwoord

Tja. Jouw vraag is het bewijs dat de het hele verhaal van duivel, hel en verdoemenis onzin is.

Om de mensen er 'onder' te houden, heeft de kerk alles in het werk gesteld om ze angst aan te jagen met de hel en de duivel. Het is een verzinsel van de kerk, zogenaamd te bewijzen door passages uit de bijbel aan te halen en die naar eigen willekeur te interpreteren.
Zo behield de kerk haar zieltjes (en de centen), en waren de mensen als de dood voor de hel en de duivel.

Gelukkig worden mensen steeds minder afhankelijk van de kerk, en zijn mensen steeds meer heel wel zelf in staat om te bepalen wat goed en slecht is.

De duivel bestaat niet, de hel ook niet.
Je bent je eigen duivel, je creert je eigen hel.
Net als andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hiermee neem ik aan dat je niet gelovig bent (ik ook niet echt hoor)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof zeker in God. Maar niet op de manier waarop de meeste mensen in God geloven.
En van de kerk ben ik zeker niet. Sterker nog: Ik vind de kerk een verwerpelijk instituut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gelovig bent hoef je niet noodzakelijkerwijs óók in de hel te geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie zullen te weten komen waarover jullie spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boaz: begrijp ik goed dat je nu zegt dat we in de hel komen alleen omdat we niet in de god geloven die een kerk opdringt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dat bedoel ik dus met: De kerk, een verwerpelijk instituut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je komt alleen in de hemel als je Jezus hebt aangenomen als je verlosser. Trouwens, de kerk is (meestal) ook niet wat het zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus jezus dwingt je om in hem te geloven omdat je anders niet in de hemel komt?
misslobe
13 jaar geleden
Jezus dwingt niemand en laat je de vrije keus... het grote verschil met de meeste andere religies.
Wel is het zo dat je dan ook de gevolgen daarvan zult ondervinden........... althans zo geloof ik het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoiets ja :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het met skusme eens met zn mening over de kerk
beste antwoord;)

Andere antwoorden (15)

Als je in een omgeving bent waar de duivel is ( die slecht is) en de hele omgeving is slecht, dan kan jij het niet
goed hebben, dan zul je lijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom als je zelf ook slecht ben, zou je je er prima voelen.
De duivel en hel. Leuke combo. Deze zijn verzonnen om mensen in de Middeleeuwen te onderwerpen aan de grillen van de kerk.

Als je deze vraag hypothetisch bedoeld, ik denk dat dan de duivel genot zal ervaren uit het lijden van anderen. Slechte mensen zal hij dan manipuleren om daarmee door te gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Christendom wordt hij ook de tegenstander genoemd. Dat dit volstrekt onjuist en onbijbels is, mag duidelijk zijn. Het christendom heeft hierdoor satan gelijk gesteld aan God, immers als je over een tegenstander spreekt, zou je denken dat je toch van gelijke kracht moet zijn, anders ben je geen tegenstander van elkaar. En mocht het christendom gelijk hebben dat satan zo'n persoon is, hebben zij hem - als tegenstander van God - op gelijke hoogte met God gesteld. Een vorm van afgoderij, precies zoals de christelijke satan het wenst.

Satan (duivel) heeft de taak gekregen om de mensen te 'testen.' Satan is een aparte entiteit, die de mens beproeft, ons aanklaagt, en hij wordt eveneens als de verpersoonlijking van de Engel van de dood beschouwd. De Satan is niet meer dan een goede Engel met een lullige baan. Dat God achter de acties van Satan staat, blijkt helder uit de bijbel. En Satan is gewoon een losse entiteit; God kan hem terechtwijzen indien de satan zijn werk niet goed uitvoert; indien God het niet met de acties van satan eens is. De satan is namelijk geen tegenstander van God, maar een medestander. Satan is de tegenstander van de mens. En door deze 'beproevingen' leren wij op God te vertrouwen. Door deze beproevingen horen wij ervan te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De duivel is slecht te rijmen met de almacht van God, dat God (een liefhebbende god) ook een hel zou willen hebben duidt op gering inzicht, laat staan dat hij die aan de duivel in beheer zou willen geven.
De duivel zou als een goed maffiabaas de slechterikken ruim belonen, misschien wel met 666 maagden of drugs die beter zijn dan de Aardse.
Het bestaan van een duivel en een hel duidt op perverse trekjes van de almachtige God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht is de duivel zelfs zo gemeen, dat hij zelfs de slechte mensen straft (die het beste met hem voor hebben gehad) en is hij op helemaal niemand trots :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De duivel is een uit de hand gelopen parabel die gebruikt was om een diep spiritueel concept uit te leggen in een wereld die nog geen effectieve systeem kende om diepgaande ideeën te communiceren en te bewaren. Een wereld waarin de eerste filosofen worstelden om een vorm en naam aan hun bezigheid te geven.

Hoe anders communiceer je een idee van interne goed en kwaad? Of van de gevolgen van een kwade ego gestuurde daad aan de menselijk ziel?
En hoe bewaar je zo'n idee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik geloof dat de duivel al weet voor 100% dat hij straks de hel in gaat. Hij is dus boos, en wil zoveel mogelijk mensen met hem meelokken. Hij zit ook altijd in de kerk om mensen van God af te trekken, hij wil liever dat mensen naar hem luisteren, dan dat ze in God geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks, dat jij zegt dat jij gelooft dat de duivel het al weet vind ik het een beetje onzin dat hij in de kerk zit om mensen van God af te trekken......
Vroeger deed ik dingen die echt niet mochten, maar dat is me niet door de duivel ingefluisterd hoor. Ik vond het zelf gewoon leuk (inmiddels aardig opgedroogd hoor). toch van mij een minnetje..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom onzin, hij gunt geen enkel mens het eeuwige geluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Koolwitje, dat de duivel in de kerk zit om mensen van god af te trekken, lukt het hem dan ook?
Want wat ik ervan begrijp is er al jarenlang een behoorlijke leegloop aan de gang in de kerk.
Houd dit dan in dat de duivel aan de winnende hand is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de strijd is al gestreden. De duivel kan nu zijn gang nog gaan, straks nooit meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De duivel is machtig en erg listig. Maar God is Almachtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de duivel machtig is en god almachtig, hoe kan de duivel dan nog in de kerk zijn? waarom heeft god deze strijd na zoveel jaren nog steeds niet gewonnen?
En, begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet aanvallen oid, ik wil het alleen begrijpen, 't is gewoon interesse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik al zei; de strijd tussen Goed en kwaad is al gestreden. De duivel heeft al verloren.
misslobe
13 jaar geleden
+ 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hemel en hel zitten in de mens, wij moeten aan ons zelf werken. De kerk verwerp ik niet, maar als ik terug kijk dan heb ik meer inzicht gekregen naar wat ik heb gelezen.

Lorber en Swedenborg.(natuurlijk nog lang niet alles gelezen) Wij mensen begrijpen lang niet alles, in dit korte leven kan dat ook niet. Het gaat stapvoets.
De hel is een plaats waar God niet is. De duivel moet daar als ongehoorzame engel naar toe en probeert zoveel mogelijk mensen van God vandaan te houden en dan met hem in de hel zullen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misslobe
13 jaar geleden
en zo is het +1
Het is hetzelfde als op het aardse niveau. Ben je een crimineel die zijn dagen vult met moorden en verkrachten, dan is de gevangenis jouw deel, waarin je met gelijkgestemden bent.
Verder gaat daar ook een preventieve werking vanuit.
Nu een antwoord op hemels niveau. Je gaat naar een plek wat het beste bij je past. De mensen die jij vermoord hebt en verkracht hebt, zullen tegen je pleiten, en daardoor zul jij ondergaan, wat hun ondergaan hebben.
Alle daden zullen gevolgen hebben, wie zaait zal oogsten.
Laat het liefde en mededogen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even paar dinges verduidelijken :

Ten eerste is de hel een strafplek voor de duivel en al zijn volgelingen dus ook de mensen.

De duivel is niet in de hel maar op aarde, dat zie je genoeg rond je....
Op de aarde probeert hij continu meer volgelingen te krijgen en mensen naar de hel te slepen omdat hij gods creatie ook mee naar de ondergang wil doen.

Aan het einde van de wereld zogenaamde Apocalypse wordt er een vonnis gegeven door de heer zogenaamd het laatse oordeel daar wordt gekeken of je naam in het boek des levens voorkomt zo niet ga je naar de hel samen met al de andere volgelingen.
matheus 25:41 En tegen hel zal hij zeggen

"ga weg van mij vervloekten naar het eewige vuur dat aangelegd is voor de duivel en zijn engelen"

Hij zegt het is aangelegd het is dus klaargemaakt als straf voor alle de duivel en zijn volgelingen.

weet niet of je gelovig bent maar hopelijk heb je er wat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is juist het duivelse aan hem! Hij beloont zijn volgelingen niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi verhaal. De duivel was ooit een engel. Toen god meerdere engels creerde werd de toen nog enige engel kwaad en jaloers, waarop god hem bestrafte door hem zijn vleugels en krachten af te nemen. De duivel beloofde god dwars te zitten en probeerde mensen in hem te geloven.
Het hel verhaaltje is verzonnen door god, omdat hij zijn zin in principe niet heeft gekregen.

Ik persoonlijk geloof dat de hel en hemel op aarde zit.
Er zijn heel veel voorbeelden te geven.
Kijk naar veel mensen in ontwikkelingslanden. Plekken waar Tsunamis voorkomen. Plekken waar je in een oorlog terecht komt wanneer je net geboren bent en ermee sterft.
Er zijn ook landen zoals Nederland :) dit is eigenlijk een hemel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De duivel kent geen liefde en ook geen vrede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er was eens een man, die dood ging en naar de hel moest.. Hij kwam er binnen, ging aan de bar zitten en dronk een biertje.. In de verte zag hij vlammen boven een muur uitkomen, en vanachter de muur klonk een hoop gegil en geschreeuw, oftewel uitingen van pijn en angst.
De man vroeg aan de barman, 'Wat is dat daar?'
De barman antwoorde: 'Oh dat is het gedeelte van de hel dat is bestemd voor de christenen.. Die willen het zo!'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als 'god'in je leeft is er geen plek voor de duivel.
De duivel is gewoon het "slechten"wat je steeds probeert over te halen .
Bv alcohol drugs schelden ruzie maken iemand iets aan doen .
Dan laat je je vangen door de duivel zeggen ze .
Als je weet van wie al die dingen komen weet je ook wie de duivel is .
Die duivel komt zelfs bij je binnen via de tv