De meesten niet. Er bestaat namelijk ook niet zoiets als ‘de protestantse kerk’; daar zijn er heel veel van. De Anglicaanse kerk en Lutherse kerken kennen wel hiërarchie en bisschoppen; de Hervormde en Gereformeerde kerken niet.
een jaar geleden
HannekeJanssen
een jaar geleden
Jouw antwoord klopt niet voor Nederland, de Lutherse Kerk in Nederland kent geen bisschop - dat is alleen zo in bijv. Zweden, en de rest van Scandinavië - volgens mij alleen in Nederland niet.....
tinus1969
een jaar geleden
@HannekeJanssen, dat bevestigt alleen maar het grote punt: Er zijn veel verschillende protestantse kerken (in en buiten NL), waarvan sommige wel en andere geen bisschoppen hebben.
Er bestaat 1 "Protestantse kerk in Nederland"- met die naam. En verder bestaan er verschillende andere protestantse kerken.... In de PKN zijn in 2004 de Hervormden, de Gereformeerden en de Lutheranen op landelijk niveau samen gegaan. Plaatselijk nog niet altijd / heel vaak niet.... De PKN kent een "presbyteriaanse synodale structuur" - d.w.z wordt bestuurd door "oudsten" (ouderlingen, diakenen en de predikant) en door de synode - de landelijke kerkvergadering.
De Lutherse kerk in Nederland kent GEEN bisschoppen! Inmiddels kent de PKN wel de figuur van "classispredikant" - een soort overkoepelend predikant voor een classis - regio of provincie. Meer informatie over déze Protestantse kerk en de structuur op Protestansekerk.nl.
een jaar geleden