Het woord dominee (afgekort ds.) is een aanspreektitel voor een predikant. Een predikant of predikante is iemand die een godsdienstoefening van protestantse gezindte leidt.

De pastoor is binnen de Katholieke Kerk, de Anglicaanse Gemeenschap en de oudkatholieke Kerk de priester die door de bisschop benoemd wordt als verantwoordelijke van een parochie.
een jaar geleden
Een dominee mag trouwen en kinderen krijgen. Een pastoor niet, die moet zich aan de regels van het celibaat houden. Iemand die getrouwd is en in een katholieke kerk voorgaat is een pastor. Het gebeurt tegenwoordig ook dat vrouwen pastor zijn. In sommige (vooral de strengere hoek) protestantse kerken mag een vrouw geen dominee worden, maar in de meeste richtingen is dat wél toegestaan. Een pastoor kan alleen een man zijn.
Amadea
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
@Amadea. Het antwoord is te kort door de bocht. Er zijn pastoors die mogen trouwen en kinderen krijgen: een pastoor in de Oud-Katholieke Kerk hoeft zich sinds 1922 niet aan het celibaat te houden. Vandaar dat er (probleemloos) getrouwde pastoors zijn, met kinderen.
Computoon
een jaar geleden
Volgens het officiële taalgebruik in de (rooms-)katholieke Kerk (in officiële documenten bijvoorbeeld) is een pastor altijd een priester (gewijd) en dus ook altijd een man. Een pastoor is dan de eindverantwoordelijke priester van de parochie. Een diaken (gewijd, ook altijd man en gehuwd of ongehuwd) ) in de katholieke Kerk mag zich dus officieel geen pastor noemen. Een pastoraal werker (niet-gewijde man of vrouw met een theologische opleiding en een zending van de bisschop) dus ook niet. In het "dagelijkse" taalgebruik worden bovenstaande drie personen (vaak) alle aangesproken als "pastor" maar feitelijk is dat niet correct.