Waar komen de strenge katholieke regels vandaan uit de bijbel?

Ik heb meegekregen dat in het katholicisme , en nog wat andere Christelijke afstammelingen , erin geloven dat bijvoorbeeld andere seksuele geaardheden van de duivel zijn; Dat wanneer je op de zelfde sekse valt je beïnvloed bent door de duivel , of wanneer je in een verkeerd lichaam bent geboren . Waar komt dat weg uit de bijbel en waarom ? Ik kom het nergens tegen namelijk .
En ik heb meegekregen van iemand dat paranormaal-begaafdheid ook van de duivel is omdat de levende bij de levende moeten blijven en de doden bij de doden . Zoals mediums zijn ze ook tegen , terwijl ikzelf die gave heb . En je mag geen tattoo’s en/of piercings hebben van dat geloof heb ik mij ooit laten vertellen , maar waarom ?
Waar komen al die regels en dingetjes in voor in de bijbel of een ander heilig boek ? Ik wil erg graag weten waarom er mensen zijn die daarin geloven (de duistere kant van het geloof) , en hoe de mensen die dat ooit bedacht hebben in de bijbel daarop gekomen zijn ?
Dus wat de zondigingen zijn , en hoe je uiteindelijk volgens de bijbel een zogeheten goed of slecht mens bent en waarom .
En om niet te vergeten: vanwaar moet je als katholieke (of andere Christelijke afstamming) eerst trouwen voor het samenwonen en pas intimiteit hebben na het huwelijk ?

een jaar geleden
in: Religie
2.5K
LeonardN
een jaar geleden
Als je zulke vragen hebt, tik dan het onderwerp in + bijbel (of koran) en dan vind je er zo van alles over. https://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom_en_homoseksualiteit
https://www.bijbelwoord.nl/wat-zegt-de-bijbel-over-seks-voor-het-huwelijk/
https://visie.eo.nl/artikel/2017/02/wat-zegt-de-bijbel-over-tatoeages
Siri1995
een jaar geleden
Dat is wel allemaal een erg lang verhaal ….
Liever even straght to the point , daar kan ik wat meer mee ,
Maar toch bedankt , misschien ontdek ik daardoor nog wel meer :) (Ik ben zelf katholiek , ben alleen niet zo opgevoed , heb daar zelf voor gekozen , en ik verdiep mij tegelijkertijd ook in veel andere geloven ivm mijn spirituele geaardheid)
erotisi
een jaar geleden
Veel is ook te herleiden naar het oude testament.
Siri1995
een jaar geleden
Van oorsprong was het huwelijk een zielsverbinding , dat twee zielen één worden ,
Nou gaat dat allemaal met geld en poespas ,vandaar dat het denk ik ook moeilijker wordt voor de meesten daaraan te beginnen ,
Denk dat als het was gebleven wat het van ouds was dat het dan wel vaker nog zou zijn gebeurd , na wat ik op de tweede link zie , de middelste ,
Dat de wet nu het huwelijk over aan het nemen is (aangezien dat ik lees dat God de ontwerper van het huwelijk is) vind ik dan wel weer ergens zorgwekkend meer , slecht wil ik niet zeggen want dat is het niet , maar de kans bestaat dan dat dat ook ooit verdwijnt ben ik bang …..
Amadea
een jaar geleden
Bijbelboek Leviticus schrijft in hoofdstuk 19 "kerf geen tekens in je lichaam en breng geen tatoeages aan".
Siri1995
een jaar geleden
@Amadea dat bedoel ik dus , zulke uitleg
@LeonardN zijn duidelijke bronnen , wat ik wel extra helder zou vinden is als je nou evt een paar stukjes uit de bronnen kopieert en plakt dat het wat visueler wordt ? ….
TurfGraver
een jaar geleden
Ik zou mij meer duk maken om de vele andere rare regels die in die oude boek staan als je daarin je heil wil halen.
Katootje
een jaar geleden
Elk geloof pikt eruit wat belangrijk is voor hun specifieke cultuur en wensen.
Zo werkt het al eeuwen. Mijn advies is lees de bijbel. Van voor naar achter en terug. Van 1 x lezen word je niet wijzer. Je moet er op mediteren en al maar lezen. Bible project is een goeie app als je engels goed is. Die leggen alles uit zonder geloof op te dringen. Dus puur wat er staat. Aan de hand van korte filmpjes en podcasts die erg grappig zijn krijg een heel helder beeld van wat er nou echt staat.

Het beste antwoord

Beste Siri, je vraagt om een kort antwoord; dat is niet te geven.... Je moet onderscheid maken tussen wat de bijbel zelf zegt (en dat is ook nog voor veel interpretaties vatbaar - want de bijbel werd een heleboel eeuwen geleden geschreven, en niet in een westerse context, en de bijbel spreekt zichzelf soms ook tegen - want het is een verzameling boeken die in verschillende eeuwen, door verschillende mensen werd geschreven.) en wat de traditie / de kerk ervan heeft gemaakt - en daar speelt "macht" een belangrijke rol - godsdienst werd en wordt ook nogal eens gebruikt om de eigen culturele normen door te drukken. Het huwelijk zoals we dat nu kennen bestond in Bijbelse tijden bijvoorbeeld helemaal nog niet....
En: de dingen waar jij het nu over hebt in je vraag zijn vaak dingen waar meer orthodoxe gelovigen moeite mee hebben. Als je navraagt bij de mensen in je kerk zul je horen dat er door verschillende mensen heel verschillend over wordt gedacht...
een jaar geleden
Siri1995
een jaar geleden
Hier kan ik wel wat mee . Het is een duidelijke uitleg . En wat je op het laatst zei over orthodoxe gelovigen dat wist ik idd . Maar heb ook Katholieke gekend die daar zo in staan . Dat zijn dingen die God zelf niet wil , te ijverig met de regels van het geloof omgaan , moet jezelf zijn en blijven .
Waar ik vooral wat mee kan is wat je in details zegt over hoe de bijbel aan deze regels gekomen is .

Andere antwoorden (1)

Vaak is het de uitkomst van een discussie tussen bijbelgeleerden die proberen te interpreteren wat er in het boek staat.
Er staat zoveel in dat er voor heel veel zaken wel iets te vinden is wat, met een bepaalde uitleg, wel tot een ge- of verbod kan leiden.
Streng gelovigen willen tot het uiterste voorkomen dat ze in de ogen van God iets verkeerds doen en nemen dan het zekere voor het onzekere, dus nemen die uitkomst van de discussie als leefregel aan.
Eeuwenlang discussie op discussie stapelend komen er steeds meer en steeds strengere regels bij. Ook gaan de overwegingen van de regels verloren in de tijd waardoor iedereen zich aan regels houdt waarvan men niet altijd meer goed begrijp waaróm die regel is ingesteld, maar ondertussen is hij wel algemeen geaccepteerd binnen de geloofsstroming.
Om in te gaan op je vraag over intimiteit voor het huwelijk.
In der tijd, zonder voorbehoedsmiddelen, leidde sex vaak tot kinderen. De vrouw en de kinderen hebben een man nodig om voor eten en bescherming te zorgen. Het huwelijk leidt tot zo'n band. Daarom was het in die tijd van levensbelang voor vrouw en kinderen om te trouwen. Om hen te beschermen is de regel van sex na het huwelijk ontstaan.
Toegevoegd op 01 juni 2022 16:51: tekst
Siri1995
een jaar geleden
Oké , redelijk heldere uitleg , vooral dat laatste ,
Ook wel bijzonder verhaal ergens … . Toch ben ik ook wel benieuwd naar hoe dat zit betreft de discussie tussen God en de duivel en in welk stuk van de bijbel dat allemaal te lezen is , zoals ook waarom paranormaal begaafdheid van de duivel is ? En niet alleen de rest van wat ik benoemde , maar dat ik de stukjes van de bijbel hierin de antwoorden of reacties krijg en waar nou die informaties exact vandaan komen uit de katholieke bijbel en de bijbel van alle andere Christelijke afstammelingen dat ieder christelijk geloof naar voren komt en de regels en waarom , aangezien ik zei dat niet zelf te kunnen vinden in de bijbel ?
TurfGraver
een jaar geleden
De bijbel staat vol met paranormaal onzin.
De kerk is tegen (iets met macht houden over volgers).
Siri1995
een jaar geleden
@TurfGraver wat bedoel je precies met dat laatste ? Kon de context van die laatste zin niet zo goed eruit halen …..
Thecis
een jaar geleden
Wat betreft de geaardheid wordt vaak get verhaal van Sodom en Gemorra aangehaald. In Sodom werd veel aan homoseksuele verkrachting gedaan (homoseksualiteit heet ook wel sodomie, alhoewel veel andere zaken daar ook onder kunnen vallen). Alles wat slecht of onbetrouwbaar of anders was werd door de Kerk als slecht / ketterij gezien. Verafgoding van andere goden dan de ene (als voorbeeld de verafgoding van het Gouden Kalf na de exodus (wanneer Mozes van de berg Sinai af komt na gesproken te hebben met een brandende struik).
De Kerk was zeer afwijzend tegenover de heidense gebruiken. Dit was een machtskwestie. De heidense wijzen waren kritisch. In die tijd werd alles naar het slechte verwezen, ook de paranormaliteit. Dit werd ingefluisterd door het beest, door de Duivel (saillant detail overigens dat Lucifer, de gevallen engel, gezien werd als zeer knap, hij was perfectie, dus hoezo beest...?). Bottomline, veel verhalen zijn zo uitgelegd dat het de Kerk goed uit kwam.