Vanaf wanneer in het productieproces wordt een boek (Bijbel, Koran) als heilig beschouwd?

In Zweden zijn er momenteel onregelmatigheden omtrent het bezoek van een Deense politicus die er de gewoonte op nahoudt om Korans te verbranden. Moslims beschouwen de Koran als heilig en zij vinden dit niet leuk.

Maar vanaf wanneer in het productieproces wordt een boel als de Koran als heilig beschouwd? Een bijkomende vraag, mag je zomaar Korans gaan produceren als drukkerij of moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen (moet je bijvoorbeeld gezegend zijn)?

2 jaar geleden
in: Religie
1.6K
erotisi
2 jaar geleden
Elke zin in de koran zal heilig worden beschouwd omdat elke zin volgens de islam van Alah zou komen. Een boek lijkt daar niet voor nodig
crispy
2 jaar geleden
@erotisi Helemaal waar wat je zegt.
Maar de vraag gaat over wanneer een boek heilig is, niet wanneer tekst heilig is.
erotisi
2 jaar geleden
Dat lijkt mij dan niet meer zo relevant dan

Antwoorden (3)

Het is pas een boek als alle tekst bij elkaar is gebracht in de juiste volgorde, en aan elkaar is vastgemaakt. Oftewel: als het gebonden is.
Voor die tijd is het geen boek en kan dus ook geen heilig boek zijn.
Een boek is heilig vanwege de inhoud, niet vanwege de vormgeving.
Dus kan je daarmee bepalen dat zodra het gebonden is, is het een heilig boek.

Ik weet niet of de Koran geproduceerd mag worden door iedereen of dat er voorwaarden voor gelden.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@crispy. Het gaat toch om de tekst, niet om de vorm?
Hierdoor kan zelfs een pagina heilig zijn.
Waarom zou het een gebonden boek moeten zijn?
crispy
2 jaar geleden
@SentWierda
natuurlijk, een tekst kan ook heilig zijn. Maar de vraag is wanneer een boek heilig is, en dus moet het dan een boek zijn voordat het een heilig boek kan zijn. .
Je tweede vraag: iedereen mag de koran uitgeven en vertalen. Wat de Engelse vertaling betreft: het is niet zo dat er één beste Engelse vertaling van de Koran bestaat. Onder gerenommeerde vertalingen heeft elke vertaling verschillende kenmerken die het geschikt maken voor verschillende soorten lezers en doeleinden.
Tegelijkertijd is het belangrijk om in gedachten te houden dat het Arabisch van de Koran ongelooflijk diep, welsprekend en illustratief is, dus er zal altijd een betekenis verloren gaan bij het vertalen, en elke vertaler zal proberen om dat te compenseren. De enige manier om de ware rijkdom van een taal te begrijpen, is door de taal zelf te kennen.
SimonV
2 jaar geleden
Het als heilig beschouwen van Bijbel, Koran, Tanach staat los van het productieproces. Het heeft niets met het productieproces te maken. Strikt genomen kan een pagina of een zin uit Bijbel, Koran of Tanach als heilig worden beschouwd.
Bovendien: pauselijke uitspraken hebben dezelfde status als de Bijbel.
Bron: https://historiek.net/heilig-schrift-tanach-bijbel-en-koran/65267/
Niet alleen een Koran of Bijbel worden verbrand - ook veel andere boeken met een relevante religieuze of politieke inhoud kunnen worden verbrand. Of omdat de schrijver is diskrediet is gebracht. Dit is dan onderdeel van protest, van onderdrukking of van optreden van de overheid.
Boekverbranding (= openbare verbranding van boeken) is een middel om bepaalde geestelijke of politieke stromingen te onderdrukken.(definitie Van Dale)
Bekend is de massale boekverbranding in Duitsland op 10 mei 1933. In 34 steden werden tienduizenden, mogelijk honderdduizenden boeken verbrand van zogenoemde ontaarde en on-Duitse = met name communistische en joodse schrijvers. Zoals Karl Marx, Sigmund Freud, Bertolt Brecht en Ernest Hemingway.
https://historianet.nl/oorlog/tweede-wereldoorlog/nazisme/hoeveel-boeken-verbrandden-de-nazis
Toegevoegd op 19 april 2022 15:48: tekst